Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det var ju även lite förtydligande om när de börjar skicka ut paketen och skickar koderna.

    Som jag förstod det: de börjar skicka de första paketen 18 november, så beroende på hur snabba fraktföretaget är så bör ju de första få dem 19 november.
    Tjänsten startar 9AM PST vilket väl blir 18:00 här. Har man fått sin kod innan dess är det bara att sätta igång då även om man inte fått paketet. Men då får man köra via Chrome på datorn. Efter det är det ju bara att köra igång så fort man får sin kod.
     
    bernard gillar detta.
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Enligt ett antal trådar på GeForce Now-forumet så är de senaste dagarnas lagg och laddtider och instabilitet orsakade av underhåll av servrarna. Många upprörda användare där. Jobbig timing för Nvidia då de just levererat många av deras nya Shields och detta för många blir första intrycket av deras spelstreamingtjänst.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har haft samma problem sedan dag ett. Har även testat flera servrar. Använder fast uppkoppling (500/500) trådat.
     
    Droid82 gillar detta.
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Dag ett som i att du haft problemet i flera månader/år? Eller dag ett med nya Shielden?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag fick mitt betakonto förra året, och har till och från haft återkommande problem med instabil anslutning. Ibland blir det bättre om man manuellt byter server, men tyvärr är det rätt opålitligt.
     
    Droid82 gillar detta.
  6. Droid82

    Droid82 Guest

    OK, tack för svaret. Det kanske bara är lite värre än vanligt de senaste dagarna då med tanke på trådarna i forumet. Tjänsten har varit beta ett bra tag nu så jag vet inte riktigt hur mycket man ska våga hoppas på en förbättring.
     
    bernard gillar detta.
  7. NEONKORTEX

    NEONKORTEX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    123
    Jag måste ändå säga att jag är väldigt förväntansfull. Jag hoppas detta blir startskottet för strömmande spel med utmärkt spelupplevelse. Vi har sett många varianter genom åren, men ingen har varit fullt ut bra. Kan Stadia utlova 4K, HDR och 60 FPS utan någon nämnvärd fördröjning blir det ett köp för mig.
     
    kirkx10 och Dadde gillar detta.
  8. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    bluppblupp och kirkx10 gillar detta.
  9. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Kan hända att det blir mitt första spelköp till Stadia. Men ska nog avvakta några recensioner innan.
     
    Dadde och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul med fler titlar som erbjuder co-op! Passar fint framför TV:n.

    Jag hoppas att Ubisoft slänger in Rayman-titlarna också. De är väldigt festliga i co-op också.
     
    Dadde och Donadoni gillar detta.
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Gwen Frey, utvecklare av Stadia-premiärspelet Kine:

    "The biggest complaint most developers have with Stadia is the fear that Google is just going to cancel it. Nobody ever says, 'Oh, it's not going to work,' or 'Streaming isn't the future.' Everyone accepts that streaming is pretty much inevitable. The biggest concern with Stadia is that it might not exist."


    Stadia-spelutvecklare rädda att Google ger upp för snabbt
     
  12. Droid82

    Droid82 Guest

    Bakken och bernard gillar detta.
  13. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Just det oroar mig väldigt lite. Vi får väl se :o
     
    Droid82 gillar detta.
  14. Droid82

    Droid82 Guest

    Det kan i sammanhanget vara intressant att se vad Microsofts variant (xCloud) kommer att erbjuda.

    "Come next year, Xbox Game Pass subscribers will be able to play their games on phones or tablets by way of Project xCloud, a Stadia-like game streaming service currently being tested by Microsoft."

    "xCloud feels like less of a risk than Stadia, though. Microsoft isn't banking on everyone adopting streaming, but based on its wording today, is adding the service to its overall offering—a bonus for subscribers and game owners. Stadia, on the other hand, currently requires a subscription just to try (there'll be a free version next year) and except for Destiny 2, you'll have to purchase games specifically for the Stadia platform. It's not an additional way to play games you already own, which is a much harder sell."

    xCloud game streaming is coming to Xbox Game Pass and Windows next year | PC Gamer

    "Microsoft utannonserar Dual Shock 4-stöd till xCloud"

    Microsoft utannonserar Dual Shock 4-stöd till xCloud


    View: https://youtu.be/N1IQR0y928M
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    xCloud skiljer sig mycket åt från Stadia. Det enda som är gemensamt är att spelen strömmas, men back-enden går inte att jämföra.

    xCloud bygger på bladservrar som är utrustade med Xbox One-hårdvara. Microsoft erbjuder bara samma upplevelse som deras senaste spelkonsol gör, och så lär det förbli även när Scarlet/uppföljaren till Xbox One kommer. UHD @ 60 FPS med HDR blir inte möjligt med sådan hårdvara.

    Spelen verkar initialt inte anpassas för att köras i molnet heller, splashscreens och olika metoder som spelutvecklarna använder för att minska pinan med laddtider kommer också följa med till Xcloud, medan sådant kan lyftas bort med Stadia för att låta spelaren så snabbt som möjligt komma in i spelet. Google erbjuder först och främst titlar som är avsedda att köras på PC och som dessutom i högre utsträckning är anpassade för att köras i molnet.

    Microsoft har dock en stor fördel i och med utbudet av titlar, så mycket hänger på huruvida Google lyckas charma de gigantiska distributörerna. Utan innehåll kvittar det hur bra plattformen är rent tekniskt.

    Approachen med WiFi-anslutna kontrollen är också rätt intressant och medger vissa fördelar Microsoft/xCloud inte kan erbjuda. Därutöver har ju Google också den bättre infrastrukturen även om Azure är gigantiskt.

    För oss i Sverige är närmaste Azure-center just nu i norra Tyskland, även om de håller på att bygga i både Sverige och Norge: Azure Regions | Microsoft Azure

    Stadia-racken ser ut så här i jämförelse och varje session har tillgång till 100% av hårdvaran. I jämförelse med Xbox One är det rätt stor skillnad.
    Y3oSp75.png
     
    Last edited: 15 nov 2019
    Johnh3, kirkx10 och Droid82 gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag är ingen gamer men det är intressant att följa ur ett tekniskt/marknadsperspektiv.

    Stadia känns lite som Apple TV Plus med få titlar.
    Medan Project XCloud är lite som Disney Plus med en stor portfölj med innehåll från start.

    Viktigt blir nog att Google har tålamod och ser det på lite längre sikt. Företaget har ju ibland gett sig in i saker men gett upp för snabbt.

    Fast med tanke på all hype och PR kring Stadia tror jag det är mycket prestige i detta. De har inte råd att förlora så att säga.
     
    Droid82 gillar detta.
  17. Droid82

    Droid82 Guest

    Som vanligt många initierade och kloka poänger. Jag tror dock trots detta att Stadia och xCloud kommer att bli direkta konkurrenter när familjer framöver köper sina spelenheter och spelabonnemang osv. Stadias prestanda på papper är helt klart imponerande. Det jag tror är Microsofts största fördel just nu och framöver med xCloud är Xbox Game Pass. Jag tror att den typen av prenumerationstjänster kommer att ta över mer och mer, inom film, serier, musik, spel osv, osv. Jag hoppas dock att Stadias spelpriser kommer att vara så pass konkurrenskraftiga att det relativt snabbt etablerar dem på marknaden så att satsningen lyckas och blir bestående. Jag har kollat på ett stort antal kända gamingprofilers kanaler och vad de säger om Stadia och den största oron jag har noterat, förutom latens osv, är hur prisbilden kommer att vara på enskilda spel och bristen på prenumerationstjänst. Klagandet på spelutbud är nog övergående, det känns som att Google kan ordna den biten om man ger det lite tid, de har ju inte direkt brist på resurser och deras satsning känns överlag väldigt ambitiös och långsiktig. Stadia Pro innebär väl ett gratisspel i månaden så det räknas väl i mångas ögon knappast som en prenumerationstjänst i stil med Game Pass.
     
    bernard och Johnh3 gillar detta.
  18. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Droid82, ninjabear och bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt att man behöver använda den Chromecast ultra som följer med, men det beror kanske på att den har en specifik firmware som ännu inte rullat ut till de andra?

    Google skall ju ha optimerat mjukvara i Chromecast Ultra för att minimera latens osv. för Stadia.
     
    Droid82 gillar detta.
  20. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Har själv inte hunnit kolla videon men det låter ju rimligt kan jag tycka.
     
    Droid82 gillar detta.