Realme 3, snabb under 1000kr

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av zaq, 13 nov 2019.

  1. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Beställde en Realme 3. 3/32 som experiment för 900kr 11/11. 10%rabatt. Med Mediatek p60 och 170 000 i antutu. Nästan dubbelt så snabb som redmi 8. och lika kraftig processor som Redmi note 8.
    Med pris under 1000kr så förväntar jag mig inte några världsrekord, Men allt verkar lovande. Batteri 4230mah, 6,22 lcd skärm av god kvalitet i färg o ljus, men bara 720 upplösning, en plump är micro usb så klart. men 75,6 mm bred är ok med priset i åtanke. med alla svenska band inklusive b28.[​IMG]
    En länk till Kimovil med priser och fakta om den.
    Realme 3: Price, specs and best deals

    Vad tror ni? Svärmorstelefon? kommer den funka här även för lit mer kräsna?
     
    Last edited: 13 nov 2019
    Kristy och flipp gillar detta.
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Alltid kul när folk provar billiga lurar som verkar ge mycket för pengarna.
    1000 nr kommer den nog kännas värd.
    Vart köpte du den?

    Hur menar du att den skulle vara dubbelt så snabb som RedMi 8? Och varför bondkatt med just den?

    Det blir ju också lite snett att jämföra processorer på det här sättet.
    P60 utgav sig för att vara en high end processor när den kom, mot SD 439 som är en uttalad låg/knappt mid processor.
    Visst köper jag prisskillnaden, men tycker att då kan man lika gärna mäta mot vilken tillverkare som helst.
    Nu hör ju inte Xiaomi till de mer okända kineserna längre.
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Förstår inte riktigt hur du resonerar nu. Jämförelsen med Xiaomi tycker jag helt klart är befogad då ingen annan tillverkare erbjudit samma prisvärde under de senaste åren. Dock verkar Realme faktiskt gått om Xiaomi nu när det gäller att erbjuda mest prestanda per krona. Att jämföra SD439 och Helio P60 är befogat om telefonerna med respektive chipp kostar lika mycket. I syntetiska tester verkar P60 prestera mellan 50%-100% bättre än SD439. Det är en enorm skillnad. Den enda tillverkare som konkurrerar med Realme och Redmi i prisvärdhet just nu är Meizu som också säljer sina midrangelurar snorbilligt.
     
    Lex gillar detta.
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det är ju det som är grejen.
    Att jämföra prestanda, dessutom i syntetiska tester mellan två processorer där en är uttalat high end, och den andra är low/knappt mid så är det väl inte så konstigt att man får det resultatet.
    Att det sedan finns andra saker att väga in som till exempel Bluetooth version.

    Mest prestanda per krona. Vilken prestanda då? I syntetiska tester?
    I faktiskt användarupplevelse?
    Jag säger inte att man inte ska jämföra, men att bara jämföra syntetisk prestanda per krona blir iaf för mig lite missvisande.
    Då kan vi ju blanda in Doogee också....
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad spelar det för roll om någon sagt att P60 är high-end eller inte? Det intressanta är väl vad telefoner med detta chipp faktiskt kostar. Givet att Redmi 8 och Realme 3 kostar ungefär lika mycket är det rimligt att jämföra dem. Syntetiska tester ger ofta en bra indikation på upplevd prestanda. Det är inte som förr i tiden då många tillverkare var värdelösa på att optimera mjukvaran och det kunde vara stora skillnader trots samma hårdvara. Om du kollar speedtester på youtube och användaromdömen av telefoner från Oppo/Realme är väldigt många nöjda med hur bra flyt och prestanda dessa telefoner uppvisar. Techtablets hävdar ju t.om. att Realmes telefoner idag har bättre flyt och mindre lagg än motsvarande telefoner från Xiaomi. För länge sedan skrev jag om P60 i tråden nedan, länkade bland annat till ett videoklipp som visade att Realme 1 faktiskt var lite snabbare än Mi 6x (Mi A2) som hade den på den tiden hyllade chippet SD660.

    Mediatek tillbaka i god form med Helio P60?

    Doogee är ett litet skruttföretag och går inte jämföra med Oppo/Realme och Xiaomi. :)
     
    Lex gillar detta.
  6. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Den är i alla fall på väg nu, så svaret om hur den känns i verkligheten kommer om nån vecka. Jämförelsen jag valde är mot det starkaste jag känner till i klassen, Redmi 8. Sen har ju realme 3 nya b28 (700) 4g bandet som plus om man bor så det spelar roll. Kamera duellen vinner kanske Redmi 8 och lite större batteri. Men annars skulle jag nog ge det mesta utan att provat dom till Relame. snabbare processor, tunnare, lättare. Min nuvarande mi max 3 har ju sd636, och den upplever jag som lite seg. Har även en umidigi f1 med p60 som känns ljusår snabbare.
    En länk till sida vid sida jämförelse.

    Realme 3 VS. Xiaomi Redmi 8: Comparison

    Köpte den på "realme Official Store" (säkert official!) De har säkert Xiaomi official store i samma hus.
     
  7. andhreas

    andhreas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Funderar på en Xiaomi A3 till svärmor men tveksam till 720p skärmen, ser att din Realme också har en 720p skräm, du får skriva sen om du tycker det är ok eller inte :)
     
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Svärmor lär inte märka någon skillnad.
     
    katho och zaq gillar detta.
  9. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Som msandstedt säger, Svärmor kommer inte klaga och troligen inte ens märka skillnaden. Har haft fler mobiler med 720 och även 480 upplösning. Kan sägas att iphone 8 har 750 upplösning (retina!). inga mil ifrån 720. Xiaomi A3 är nog vettigare, lite slöare, men bättre kamera och mera minne. Ren Android, som jag brukar undvika. Gillar när man kan köra skärminspelning och 3 fingrar screenshots. A3 har ju även usb C. Fördelen med Realme 3 är något större skärm, men samtidigt något större telefon.
    Telefoner i dessa klasser idag är fullt dugliga för vem som helst. Det är först när man har en telefon bredvid som de märker skillnader på kamera och annat. Batteritiden ser jag nog som viktigast, och där verkar de vara helt jämlika.
     
  10. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Då har den äntligen kommit, Första intrycket är att den är riktigt snabb för pengarna. Visserligen är den ju tom än. Men den är responsiv. Skärmen är duglig, men lite pixlig när jag förstorar bilderna i Expressen. Kameran är inte mer än duglig. Inget för en instagrammare.

    Rent spontant så har väl alla råd med 1500kr och köper en Redmi note 8 i stället med bättre kamera och skärm samt mer minne och Usb C. Det här köpet är ju mera för att prova vad Realme håller för standard rent generellt. och svaret känns ju klart bättre än Doogee och liknande mellanstora tillverkare. Men skulle nog satsa på Xiaomi för samma pengar i de flesta fall. Men denna är snubblande nära, och i ren kraft är den nog vassare. Men kamera och skärmen når absolut inte upp i just detta fall. Tror inte ens den billigaste redmi telefonen har så här låg prestanda på sin kamera.

    Själva mjukvaran gillar jag faktiskt riktigt bra. Kul att de har en miniräknare som snabbinställning i rullgardinen. Har kört den i ett par timmar och batteriet är som jag trodde riktigt bra det med. Ansiktsupplåsning är snabb och funkar ner i ganska mörka miljöer, men fingeravtrycken är ju snabbare och man slipper dra över skärmen med fingret.

    För de 920 kr som den kostade mig totalt är det ju löjligt bra, Men kameran är viktig för flertalet, och då skulle nog jag valt Xiaomi note 8an som bör vara bättre än min max 3 som duger till det mesta. Och för under 3000 får man ju Note 8 pro med riktigt vass kamera, som jag provat mot min erkända kamera i Mate 20 pro.

    Vill man gå vidare utan att bry sig om kameran så är denna mobil riktigt vass utmanare till allt som finns under 2500kr. Den är snabb med bra batteri och duglig skärm, Ganska bra ihopbyggd med ganska kraftig gummilist runt skärmen, helt ok så länge man inte sätter en premium mobil bredvid, och tar man en Doogee eller liknande så är denna klart bättre, än som exempel den umidigi f1 som jag har bredvid. och kan man leva med micro usb ett tag till är det nog inget annat än ett kap.

    Fast i mobilernas värld så är 200kr redan ett steg till bättre mobiler, och med våran användning så tycker jag det är lite snålt att spara in på så lite i förhållande till hur vi använder telefonerna idag. Denna är nog mest lämplig för svärmor och barn som gör sönder sina mobiler på löpande band.
     
    Last edited: 7 dec 2019
    Glis och Kristy gillar detta.
  11. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Har inte hunnit testa den mer på grund av att jag lånade ut den till en kille med en iphone xs max som skulle lagas. efter haft den i några dagar så är hans gissning att den kostade minst 3000kr. Den var snabb och kameran var helt ok. Men det stora utropstecknet är ju batteritiden, säger han! När jag sa att han får minst 3 sådana för hans apple watch så trodde han mig inte. Men sanningen är ju minst 4 för hans serie 5 kilocka.

    Så en mini test av utomstående är allt jag kunnat bjuda på tills nu. Han har inte märkt att displayen är lite billigare och inte ens kameran klagade han på, utan faktiskt hyllade lite. Jaja, har man bara en fågel i handen så ser man ju inte stora skillnader.

    Men som vardags telefon börjar Nfc bli allt viktigare med kortbetalningar och annat, sen är det ju micro usb. Men till barn och svärmor är den ju en stark kandidat, samt även som andra nalle. Den borde strax vara på ingång igen, så undrar ni något är det bara fråga.
     
    flipp gillar detta.