Fråga: Fintech?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av acr, 13 nov 2019.

  1. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Hej.
    Intressant med en hel forumdel för något som inte känns relaterat till android ens :)
    Men kan någon förklara vad som är grejen och varför.

    Jag har två svenska vanliga banker idag. Den ena stödjer Google Pay den andra inte.
    Aldrig gillat kreditkort då jag köper enligt devisen "Har jag råd att unna mig detta så ska jag redan ha pengarna för det" samt att ha ännu en räkning att komma ihåg och ha ångest över ifall man råkar betala bara känns jobbigt.

    Vad är grejen med alla dessa nya digitala (?) (Eller får man ett fysiskt kort också?) kort, varför bör jag skaffa ett, vad är det som är bättre med det än vad jag redan har?

    Ska sägas att jag starkt ogillar att behöva bli medlem i alla jävla butiker också, att släpa runt på deras plastkort alt. behöva visa mitt leg varje gång bara för att ev. få nån bonus i framtiden. Enda bonusen som känns värd är ju matvarubutiken samt bensinstationen (ifall man har bil).
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Du är nog som de flesta, kör med kort från banken. Förmodligen kostar det kortet något utan att ge dig någon som helst fördel.

    Dessa nya fintech bolag ger vad jag vet ut fysiska kort. Bara Revolut som du kan köra ett virtuellt kort kopplat till Apple Pay eller Google Pay.

    Är du en person som vill ligga lite i framkant när det kommer till kortbetalningar och banker så kan du redan nu hoppa på ett av de alternativ som finns nu. De flesta är helt gratis och erbjuder även en mer premium variant.

    Vad är fördelen?
    Du får oftast en bra att med tydlig översikt över din spendering, inget valutapåslag under vardagar, kostnadsfria ATM uttag (begränsat) och annat gott. Jag rekommenderar dig att ta en titt på revolut. Det fintech bolaget är enligt mig de bolag som kommit längst och erbjuder den bästa appen.

    Sen tycker jag du har en felaktig bild av kreditkort. Ett kreditkort har många för att de oftast vill ha någon form av cashback. Men självklart finns det ju även folk som som använder kreditkort till att betala saker de inte har råd med, och då ska man hålla sig borta.

    Jag får fått en cashback i värde av ca 40000kr/år de senaste två åren genom att ha haft kreditkort. Du själv nämner att du tycker bonusen via matvarubutiker och bensinbolag är värda. Då bör du verkligen kolla in ett vettigt kreditkort om du känner att du kan hantera ett.
     
    Kristy, ac1976, bernard och 1 annan gillar detta.
  3. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    40K per år är verkligen hardcore! Något som många inte tänker på är att vid ett eventuellt bedrägeri så är det inte du som ligger ute med pengarna, utan det är kreditgivaren som står för risken. Om du ska hyra bil utomlands och ibland Sverige så krävs det ett kreditkort.

    Visst har man sett Lyxfällan och man känner sig själv bäst. Självklart ska du inte skaffa kreditkort om du är en person som har svårt att hålla i pengarna och måste bara spendera. Hemligheten är att alltid betala kreditkortsfakturan månaden efter. Annars kickar de hutlösa räntorna in.


    Jag rekommenderar att du även skaffar Curve. "One card to rule them all".
     
    Kristy, ac1976, utor och 2 andra gillar detta.
  4. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Skaffa Curve om du betalar med kort, annars fyller de ingen större funktion.

    Jag är inte bara kontantlös utan även kortlös, kör med ApplePay överallt. Har några spärrade Revolut i olika jackor som jag pockar fram och aktiverar om nu ApplePay inte stöds, väldigt få ställen idag.

    Fast som skrivet ovan, att använda bankens betalkort är den sämsta dealen, kostar dig pengar och ger noll tillbaka.
     
  5. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    För mig är det så här.

    Bankerna tar hutlösa priser för dåliga produkter. Det Finns flera alternativ som är helt gratis och ger dig tom pengar tillbaka för att bara använda kortet - ingen bank ger det.

    Enda haken är att du måste ha koll på din ekonomi genom att inte handla för mer än du ha råd med och alltid se till att betala fakturan i tid men det är inte svårt med disciplin.

    Genom att inte gynna storbankerna och istället ta uppstickarna som ger dig bonusar och bra erbjudanden så pressar man bankerna samtidigt sparar du pengar och tom tjänar lite.

    Själv har jag detta år fått ihop 1500kr i rena pengar. Jag har inga kortavgifter trots att jag har flera kort som alla fungerar som vilket betalkort som helst.

    Jag har faktiskt ett kort jag betalar för men genom att betala 400kr per år för det kortet tjänar jag istället över 800kr per år på olika försäkringar på bil, hem, skoter osv.
     
    Kristy, bernard, ac1976 och 2 andra gillar detta.