Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det är väl bara long press och istället för att välja Markera allt flytta på textmarkörerna
     
    katho och Kristy gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Långtryck på ett ord så blir det markerat och så får du en "dutt" i varje ände som du kan flytta och därmed markera ett avsnitt. Som du sedan gör vad du vill med. Till exempel copy-paste eller lägger på fetstil.
     
    Kristy gillar detta.
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Åh, toppen. Tack!
     
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Inser att jag måste ta tag i att ta bort, eller snarare sluta använda, mitt ena Google-konto. Problemet är min psykiska ohälsa som gör att det känns helt oöverstigligt.

    Just nu är problemet följande:

    Sen jag började använda min Sony XZ Premium i april (?) har jag haft den som huvudtelefon, och i princip bara använt min Iphone 6S för viss telefoni, SMS, ibland Messenger samt inköp, eftersom jag saknar Mobilt BANK-ID på Sonyn.

    Nu när Iphonen har nytt batteri har jag börjat använda den mer igen, men då upptäckt en sak: Plötsligt kan jag inte använda YouTube eller Wordfeud längre, för att jag blir uppmanad att logga in. Det har aldrig hänt förut; då har jag bara klickat på respektive appikon och kommit in direkt.

    Jag gissar utan att veta eller förstå, att det har att göra med mina dubbla Google-konton, men förstår inte på vilket sätt, eller vad jag ska göra.

    På Wordfeud har jag ingen aning om vad jag har för lösenord, och skapar jag ett nytt, så blir jag väl utslängd från Wordfeud på Sonyn och min Huawei läsplatta, där jag uppenbarligen alltid är inloggad eftersom jag aldrig blir uppmanad att logga in. I Wordfeud har jag heller inget minne av att jag är inloggad via Google, utan att jag hade ett "vanligt" lösenord. Varför är jag plötsligt utloggad, om jag aldrig aktivt har loggat ut?

    Jag fattar fortfarande inte det här med Google-konton. Att vara inloggad på ett Google-konto, betyder det att HELA MOBILEN inkl alla appar är inloggad på det kontot då? Alltså att det är som ett slags användarprofil? Innebär det att om jag byter Google-konto på Iphonen, så kommer YouTube och Wordfeud inte längre att kräva att jag ska logga in?

    Det mest obegripliga är att jag nyligen installerade Google Dokument på min Iphone. Den funkar perfekt och jag kan växla mellan Sonyn och Iphonen och har exakt samma dokument i bägge mobilerna, och gör jag en ändring i Docs i Sonyn, så syns den direkt i Docs i Iphonen, och vice versa. Varför kan Google Dokument användas på båda enheterna, medan jag inte längre kan använda YouTube och Wordfeud (och kanske ännu fler appar) på Iphonen?

    Jag fattar ingenting.

    När jag öppnar en internetsida på Iphonen så står det längst ned att jag är inloggad med mitt ena Google-konto. Där finns alternativet "Byt konto", men när jag klickar där så blir jag uppmanad att logga in. På Sonyn däremot kan jag ju växla mellan de två kontona.

    Det konstiga är också att det Google-konto som det står på internet att jag är inloggad i, INTE är det Google-konto som Google Dokument är inloggad på.

    Ber om ursäkt för ett otroligt luddigt inlägg, men jag har gråtit förtvivlat över detta i en halvtimme, och kan inte tänka längre. Kan någon förklara vad ett Google-konto egentligen ÄR, och hur man ska tänka? Varför ska man ibland logga in på olika appar och ibland behöver man inte logga in? Varför verkar vissa appar vara helt opåverkade av huruvida jag är inloggad på Google-konto nr 1, Google-konto nr 2 eller inget av dem, medan andra kräver att jag hela tiden är inloggad på samma konto?

    *totalt utmattad*

    EDIT:

    Alltså, på åtminstone YouTube-appen verkar det ju finnas 2 olika alternativ:

    1. Att logga in och komma åt innehållet, men mina prenumerationer etc syns inte, utan det är som om jag aldrig varit på YouTube förut.

    2. Att vara inloggad hela tiden och Youtube vet vilka prenumerationer jag har, föreslår relevanta rekommendationer etc.

    Hur hänger det här ihop?

    ÄNNU mer förvirrande är det när man laddar ned en ny app, och första gången man använder den ska man skapa en inloggning, och då brukar appen fråga om man vill logga in med Facebook, Google eller bara med ett vanligt lösenord kopplat till min e-mailadress. Vad ska man välja i ett sånt läge? Vad blir konsekvenserna av de olika valen? Och hur ska man komma ihåg alla lösenord?

    (Jag väljer som regel aldrig "logga in med FB", dels för att jag inte förstår innebörden av detta, dels för att jag använder FB ytterst lite, dels för att jag inte vill ge bort lösenordsinformation till FB samt att om jag blir utloggad från FB och glömmer mitt lösenord, kommer jag ju inte heller in på de appar där jag har valt "logga in via FB").

    Orkar inte...
     
    Last edited: 16 nov 2019
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej det är inte så att hela telefonen blir kopplad till ditt google-konto med automatik. Man har nästan alltid valet vad man vill logga in med.
    Hur man håller ordning på det får vara upp till var och en. Man kan göra det enkelt för sig att ha ett fåtal enkla lösenord på ställen där det inte spelar så stor roll eller man kan krångla till det för sig. Helt upp till var och en. Den biten borde inte vara något stort bekymmer. Angående dina bryderier med att du loggats ut kan det ha att göra med att du hoppat mellan iOs och Android. Har själv stött på på det på en app som jag använder ofta. så länge jag går mellan olika enheter inom samma operativsystem är jag inloggad men loggar jag in på det andra operativsystemet blir jag utloggad från det första. Det är absolut inte det vanligaste bland de appar jag använder men det förekommer som sagt.
    Det kan väl ändå inte vara omöjligt för dig att att komma in på Wordfeud och vad det nu kan vara. Finns det ingen "glömt mitt lösenord funktion" om det nu är det du gjort?
    För egen del använder jag oftast inloggningsmetod med e-post och lösenord om jag erbjuds val. Just för att det då är enkelt att hoppa mellan olika enheter och operativsystem.
     
    lenamarsan gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Och angående det är med Youtube och vad du har för prenumerationer etc:
    Så länge man är på samma enhet "minns" appar/program vad man gjort. ska man få med sig den informationen till en annan enhet måste man förstås koppla den till någon form av användarprofil och inloggning.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svar. Det är svårt att förklara varför just det här är så svårt för mig att greppa. Förmodligen har det att göra med att min hjärna funkar lite annorlunda.

    Jag förstår ju att förutsättningen för att en app ska komma ihåg mina personliga preferenser, inställningar eller val är att jag på något sätt loggar in eller identifierar mig. På samma sätt som jag måste logga in på min internetbank, för att kunna se hur mycket jag har på kontot, eller min betalningshistorik.

    Och visst kommer jag in på Wordfeud, YouTube m m om jag använder "Glömt lösenordet?" - funktionen.

    Men till mina mentala tillkortakommanden hör att jag blir rädd och upprörd när saker plötsligt förändras. Då blir jag rädd för att en massa andra saker också plötsligt ska förändras (läs: att jag plötsligt ska behöva logga in på ALLA appar, i det här fallet på min Iphone, på vissa ställen med "Glömt lösenordet?" - funktionen, och när jag gör det blir jag automatiskt utloggad på samma appar i min Sony).

    Och då uppstår ett behov hos mig av att förstå hur precis allt som har med inloggning, lösenord, konton etc fungerar, för att jag ska känna mig trygg igen.

    En otroligt förvirrande sak är att jag, så fort jag i något sammanhang loggar in för första gången i Sonyn, får frågan om jag vill spara lösenordet i mitt Google-konto. Frånsett att jag alltid undrar vilket av mina 2 Google-konton dom menar, undrar jag om det är bra eller dåligt att svara "ja" på detta? Vad är för- respektive nackdelarna?
     
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Som vanligt vet jag inte om detta är en Android-fråga, en Sony Xperia-fråga eller en "det beror på vilken mailapp du använder"-fråga, men:

    Är det någon som vet hur man gör för att skriva ut ett Word-dokument som man får som en bilaga i ett mail, från en Android telefon?

    Alternativet "Skriv ut" finns inte, när man öppnar bilagan.

    Bifogade pdf:filer däremot går bra att skriva ut - där finns alternativet "Skriv ut", när man öppnar bilagan.

    Det verkar exceptionellt ologiskt att bara vissa filtyper kan skrivas ut. Vad är tanken bakom detta?

    Jag har funderat på om "systemet" av någon helt obegriplig anledning vill att jag SPARAR Word-filen, innan jag skriver ut den. Det vill jag dock inte göra, för varje gång jag försöker spara något på mobilen så hamnar det i "Nedladdningar", och trots flera försök från er tålmodiga forumister att förklara vad "Nedladdningar" är för något, så förstår jag inte vad det är, eller var den finns. Jag förstår inte VARFÖR "Nedladdningar" finns, istället för att man bara klickar på spara och får välja en mapp, som på en dator.

    Men huvudfrågan just nu är som sagt om det finns något sätt att skriva ut Word-filer som ligger som mail bilaga, från en Android.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Eftersom jag utan problem kan skriva ut Word filer utan att spara den med min Android torde det vara i fråga om vilken mail-app och/eller vilken skrivare (med tillhörande app) man använder.
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hm. Jag använder Sonys inbyggda mailapp "Mejl" och skriver ut med Cloud Print.

    Hur gör du när du skriver ut Word-dokument som bifogats som mailbilaga? Det är mycket möjligt att jag gör på fel sätt. Är det något jag har lärt mig under mina 8 månader som Android-användare så är det att det oftast finns ett flertal olika sätt att göra en sak på.
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag klickar på bilaga och får då frågan hur jag vill öppna den. Bland alternativen står då min skrivares app.
     
    Kristy gillar detta.
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ska man öppna dokumentet i en skrivarapp... ? Okay... Jag sitter och letar efter menyalternativet "Skriv ut", som för mig vore det logiska. Men då är det alltså inte så man ska göra. Får kolla och återkomma.
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om man "ska" göra så vet jag inte men för min skrivare behöver jag gå via appen för att kommunicera på rätt sätt med skrivaren. Med en annan skrivare eller Cloud kanske man gör på ett annat vis.
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag kan nu svara mig själv, tror jag.det verkar mycket riktigt vara så att just Word-filer som kommer som bilaga i ett mail måste sparas, för att kunna skriva ut. Och efter att ha letat hur länge som helst upptäckte jag att det faktiskt FINNS ett "Spara som"-alternativ - fruktansvärt ologiskt placerat under något som heter "Dela och exportera". Där kan man välja att spara dokumentet i Google Dokument, där det prydligt lägger sig bland de dokument som jag själv skrivit.

    Varför det är just mail-bifogade Word-filer som måste sparas innan dom kan skrivas ut, och inte t ex mail-bifogade pdf-filer, är fortfarande oklart.
     
    Kristy gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Kort tillägg till ovan. "Nedladdningar" är en mapp på din telefon. Den kan liknas vid "Hämtade filer" på en dator. Det är helt enkelt den förvalda mappen för filer du sparar på din telefon, konstigare än så är det inte. Innehållet i mappen sparas endast lokalt på telefonen (tyvärr), om du vill göra säkerhetskopior på innehållet i mappen så får du använda dig av en tredjepartsapp. Jag gör backup av Nedladdningar varje natt med hjälp av en tredjepartsapp, men det är något som de flesta antagligen inte har behov av.

    Nedladdningar är alltså ingenting att vara rädd för. Ladda ner vad du vill dit. Dokument, bilder eller liknande, om du vill ha en kopia på telefonen. Du behöver inte rensa mappen av någon särskild anledning. Ibland kan folk dock tycka att det är skönt att gå in där och rensa ibland. Det är något jag sällan gör.
     
    Kristy gillar detta.
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Stort tack för svar.

    Mitt största problem med Nedladdningar, är att det är totalt omöjligt att hitta de filer man laddat ned. Varför finns det inte en app eller symbol som heter Nedladdningar, som man kan klicka på?

    Jag har nu gått ett mail med en bilaga. Jag klickar då på bilagan, varefter den laddas ned och försvinner spårlöst. Jag gör om manövern, gång på gång, och får frågan "Vill du ladda ned filen igen" (vilket ju i sig är idiotiskt - varför skulle jag vilja ladda ned samma fil flera gånger?! Varför får jag inte istället meddelandet "Filen är redan nedladdad. Vill du öppna filen?" Totalt ologiskt!)

    Det här har växt till en av dom absolut jobbigaste sakerna med Android, som jag arbetar stenhårt på att lära mig älska.

    I nuläget kan jag alltså inte läsa filen. Jag vet att jag har laddat ned den 4-5 gånger, men att hitta och öppna den går inte.

    Det näst största problemet är, fortfarande, att när jag själv skickar ett mail med bilaga, och sedan går in för att kolla att det skickade mailet ser OK ut, så syns inte bilagan. Nu har jag lärt mig att bilagan de facto skickas och kommer fram till mottagaren, men jag blir galen av frustration över att bilagan inte syns!

    Ytterligare en extremt märklig mail-sak:

    Jag kan inte bifoga några filer förutom foton, när jag är i ett mail som jag håller på att skriva, och klickar på "gem-symbolen".

    Ska jag bifoga ett Google Docs-dokument, MÅSTE jag börja med att gå in i Google Docs, leta upp dokumentet och sedan välja "Skicka en kopia". Varför är det så?

    När jag håller på att skriva ett mail och klickar på "gem-symbolen", får jag upp en otroligt förvirrande ruta med olika saker att välja bland. "På den här mobilen", "Google Drive", "Senaste" (senaste av vadå? Av alla filer som jag någonsin har skapat?), "Bilder" "Ljud", "Nedladdningar" och en massa mappar med obegripliga förkortningar. Allt huller om buller och inte i någon begriplig trädstruktur med olika nivåer. Hur ska jag ens veta var mina filer hamnar? Google Docs-dokumenten syns ibland. Men de är alltid gråmarkerade, d v s går inte att göra något med.

    Jag kör som sagt med Sonys egen app "Mejl" men får väl överväga att byta mailapp om det är dennas "fel" att det blir så här. Jag har dock ingen aning om hur man byter mailapp och vill till varje pris i så fall byta till en väl beprövad mailapp med höga testbetyg, många användare och med en extremt tydlig mappstruktur.

    EDIT:
    Backup av Nedladdningar med tredjepartsapp, hur hör man det och vilken app ska man använda?
     
    Last edited: 24 dec 2019
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag vill framföra ett otroligt stort och varmt tack till alla som orkar engagera sig i mina bagatellartade problem, i denna tråd.

    Er hjälp betyder OTROLIGT mycket för mig. Teknik är inte lätt för en person med ett halvdussin psykiatriska diagnoser.

    GOD JUL!
     
    Kristy gillar detta.
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan vara en god idé. Det rådet fick du i ett tidigt skede men var då helt emot.
     
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jo, jag vet. Det är för att jag är rädd för förändringar..... Idiotiskt nog. Men får jag hjälp med att förstå hur jag gör så vågar jag nog.
     
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det gör det i allmänhet. Det finns på all Android jag haft under senare år och borde finnas även på din. Vet ej varför du inte kan hitta den.