Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
  2. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja... varade ju inte så länge...
     
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    "The Post tested Google Stadia. The input lag is horrendous."

    "Google Stadia is a great concept for the next generation of gaming, but its input lag — which is variable — makes it nearly unplayable. Launcher tested Stadia on a 1 GB Internet connection."


    View: https://youtu.be/o6pf988yFSc
     
  4. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    613
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Ser ju inte skit lovande ut..
    Varierade budskap. Den tidigare video recensionen var andra sidan positiv så de är väl bara vänta å se
     
    Oceanic gillar detta.
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    Nu har jag kollat en del spelvideos med Stadia. När jag kunnat se handkontrollen samtidigt som de spelat så är det ibland en tydlig latens. Och ibland har bilden hackat/frusit och sedan buffrat och spelet har snabbspolats fram till där man ska vara. Men det är svårt för mig att veta om det berott på störningar i de spelandes nätverk eller googles belastade servrar eller någonting annat.
     
  6. Droid82

    Droid82 Guest

    kirkx10 gillar detta.
  7. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Okej så mus och tangentbord fungerade urdåligt.
    The Post påpekar dock att det fungerade bra med kontrollern och telefonen. Ska bli kul att testa!
     
  8. Droid82

    Droid82 Guest

  9. Droid82

    Droid82 Guest

    Mitt intryck av att se ett antal reviewers spela med stadia-handkontrollen är följande (jämfört med om man köper ett Xbox eller Sony):

    På minuskontot:
    *Högre latens.
    *Sämre grafik.
    *Kan buffra ibland.
    *Sämre spelutbud.
    *Inget Xbox GamePass/PlayStation Now.
    *Det saknas en mängd features.
    *Man är beroende av en bra bredbandsuppkoppling och ett bra nätverk (om man inte vill köra med kabel).

    På pluskontot:
    *Man behöver ingen konsol.
    *Man kan byta mellan enheter och spela på hotellrum eller var som helst där det finns ett bra wifi.
    *Man behöver inte ladda ned eller uppdatera spelen.
    *Man behöver ingen stor lagring eller fysiska kopior av spelen.
    *Man är en early adopter av något som många tror är framtidens spelteknologi, och det kan ju vara kul om man är en teknikentusiast.
    *Kanske prisvärt i längden då man slipper uppdatera hårdvaran, men å andra sidan så kostar spelen/handkontroller en del, och handkontrollerna har inbyggt batteri så det lär väl bli uttjänt efter en tid. Xboxhandkontrollen jag nu har går på vanliga batterier.
    *Laddtiderna av spelen ser snabba ut.

    Jag tror att man, om man skruvar ned förväntningarna på stadia och är en casual gamer (eller non-gamer) kan tycka att Stadia fungerar "bra nog". Vore jag i närheten av en seriös gamer (vilket jag inte är) så skulle det inte finnas en chans att jag skulle köpa Stadia som annat än en kul grej att ha vid sidan om. I vårt fall kanske det ändå blir en beställning då det nog fungerar "bra nog" för oss som på sin höjd är casual gamers, om ens det. Och så skulle det vara skönt att slippa en konsol.
     
    Last edited by a moderator: 19 nov 2019
    Tjotte, Ollie79, bernard och 1 annan gillar detta.
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    "Google Stadia Game Prices Are Hilarious"

    "Google Stadia reviews hit the internet today and for the most part it didn't go well for Google and their new game streaming platform. On top of the reviews game prices were finally revealed, and now we know why Google didn't announce them sooner. Without a strong subscription model for games to provide value, can Stadia stand any real chance against xCloud?"


    View: https://youtu.be/s_Ds8x7fSMY
     
  11. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Tycker det känns som att många har orealistiska förväntningar på vad det kostar. Självklart skulle jag också vilja kunna streama allt, helst gratis, men det är ju ändå en affärsmodell som måste gå ihop.

    Har inte koll på Xbox, men Playstation now har ju inte många ps4 spel, och verkligen inte de senaste.
     
  12. Droid82

    Droid82 Guest

    Det är främst Xbox (Xbox Game Pass och kommande (nuvarande betatest) xCloud) som många nu jämför med. Med det sagt så har väl PlayStation Now över 700 spel, och nya läggs till varje månad. Sätt dig in i en genomsnittlig barnfamiljs perspektiv och jämför det med Stadia Pro. Seriösa gamers kommer sannolikt inte köra på Stadia så det är ju casual gamers (förutom den lilla skara teknik- och googleentusiaster som är glada över att betala och samtidigt vara beta-testare åt google) som de måste vinna över. Vore jag Google vore en schysst prenumerationstjänst med ett ok och ständigt ökande utbud prioritet nummer ett. Kanske blir Stadia Pro det med tiden. Men om det är med takten 1 spel/månad så lär det ta några år. Förhoppningsvis så tar det senast fart när Googles egen spelproduktion kommit igång.

    Detta har jag kopierat från Sonys hemsida apropå PlayStation Now och utbudet av PS4-spel:

    "Du kan även ladda ner över 300 PS4-spel till din PS4-konsol och spela dem i deras ursprungliga upplösning. På PS4 Pro kan du få 4K-upplösning om spelet erbjuder det."
     
    Last edited by a moderator: 19 nov 2019
  13. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    PS Now har väl mest gamla spel va? Inte direkt jämförbart.
     
  14. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Huruvida man märker av / påverkas av input lag är ju väldigt spelberoende. Det lär ju kanske inte gå att lira väldigt reaktionskänsliga spel ala Overwatch / Rocket League osv, men långsammare spel och platformers lär inte lida lika mycket. Chansar på att input laget är likvärdigt med att streama via Steam Link, är det värre än så bådar det illa. Ska bli intressant om någon jämför framöver.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Noob fråga... Men kan man köra trådat till tvn utan chromecast i framtiden? Känns som om man ska jaga millisekunder gällande latency så känns de dumt att använda trådlöst?
    Tror många skulle offra trådlöst där bättre latency?
     
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Vad menar du inte är jämförbart med vad? PS Now och XboxGGame Pass är specifikt de tjänster som många jämför med Stadia Pro, både i reviews men även i sociala medier och på olika forum. Vilket som är mest value for money osv för casual gamers och barnfamiljer osv. Den generella uppfattningen är i princip unison och det är Stadia Pro är klart sämst vad gäller bang for the buck för casual gamers och barnfamiljer, som jag antar är de som Stadia främst siktar in sig på.
     
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Menar precis vad jag skriver. PS Now har gamla spel, Stadia har nya. Om man vill ha gamla spel så är Stadia inget alternativ, om man vill ha nya spel är PS Now inget alternativ.
     
  18. Droid82

    Droid82 Guest

    Du påstår att det inte går att jämföra, ändå är det precis vad många gör, och generellt sett dras samma slutsats som min. Var drar du gränsen för "gamla spel"? Om du säger att Stadia Pros gratisspel endast kommer att bestå av nylanserade spel så är det mer än vad jag visste. Samurai Showdon och Destiny 2 som är deras första två gratisspel är inte nylanserade. Mortal Kombat 11 och RDR2 som de kört hårt med i reklam är inte heller det. Ett annat perspektiv vore att säga "Över 700 spel vs 2 spel, det går inte att jämföra". Men självklart kan man jämföra.
     
  19. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag blir nyfiken på hur du menar med Trådat. Kontrollen kopplar ju direkt till Wi-Fi om man kör med Chromecast för tillfället och det är en funktion som Google sagt att kommer att utökas till fler "hårdvarumetoder" i framtiden. Även Android TV ska eventuellt få stöd för Stadia. Så svaret "bör" vara ja, om jag tolkar din fråga rätt :)
     
  20. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Däremot har jag sett en del kritik mot PS Now. Däremot kan man ju ladda ned spelen så det kan ju upplevas som ett plus :) Kräver tjänsten att man har PS Plus? För i så fall kommer det ju liknande prenumerationer till Stadia nästa år (ex. Uplay Plus från Ubisoft).