Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nä, men de är BETYDLIGT nyare än de som finns till PS Now. Jag bara menar att jag personligen inte har något som helst intresse av PS Now eftersom biblioteket mer eller mindre är skräp, och det är nog många som håller med mig.
     
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja, det finns gott om kritik både mot PS Now och Stadia/Stadia Pro. :) Nu blir jag nyfiken, du säger "likande prenumerationer till Stadia nästa år", är det fler än Uplay Plus som är bekräftade och i så fall vilka? Jag känner inte till att man skulle behöva PS Plus men det kan nog någon med ett PlayStation svara bättre på.
     
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Du svarade inte på frågan om var du drar gränsen för "gamla spel". Är tex spel från december 2018 gamla i din värld? När jag kollar runt på sociala medier, forum och i reviews så verkar få tycka att Stadia Pro inte är mycket sämre vad gäller value for money kopplat till vilket spelutbud man får ta del av och i jämförelse med Xbox Game Pass och Playstation Now. Återigen, självklart med tanke på målgrupperna för respektive tjänst.
     
    Last edited by a moderator: 19 nov 2019
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det finns helt enkelt inte inga moderna AAA-titlar på PS Now, för det är inte tanken med tjänsten. Det finns det däremot till Stadia. Tjänsterna riktar sig till helt olika målgrupper och använder sig av olika tekniker.
     
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag tror faktiskt att de kommer att konkurrera om liknande målgrupper, barnfamiljer och casual gamers. Få seriösa gamers som har spelat de flesta nya spel kommer att satsa på Stadia med allt lagg, stuttering och under en hyfsat överskådlig framtid ett begränsat utbud, och avsaknad av en mängd features. :)

    Läs förresten gärna denna artikel:

    PlayStation Doubles Down on Cloud Gaming Starting ... Now

    PS. Det känns nästan som att man är tillbaka till tiden när Netflix och Spotify sågades av väldigt film-, serie- och musik-intresserade personer som alla ansåg att utbudet och kvalitén sög och därför aldrig skulle bli en hit för den stora massan. Jag var tidigt ute med båda dessa och andra prenumerationstjänster och hade nästintill identiska diskussioner då. DS.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag undrar vad de svenska priserna blir. Blir USD 59 för tex Red Dead Redemption 599 kr, eller lägger de på momsen med? För då blir det lite väl dyrt.

    För FPS-liknande titlar som helst skall spelas med mus tror jag förväntningarna varit lite högt ställda, vilket delvis är Googles eget fel som hajpat tjänsten med mycket prat om att de i princip löst problemet, vilket de bevisligen inte gjort.

    Det skall otroligt mycket till för att någon latens inte skall bli kännbar med mus och tangentbord i särskilt FPS-titlar. Man skall definitivt inte vänta sig att upplevelsen är identisk med den lokalt på den punkten, för då blir man nog liksom flertalet recensenter rätt besviken.

    När Google visat upp tjänsten tidigare har de alltid låtit spelarna använda handkontrollen, vilket minskar problemet med latensen. En handkontroll är inte lika responsiv. Det är delvis det som skapat orealistiska förväntningar då många tidigt påstod att det var svårt att märka någon skillnad, vilket med mus/tangentbord uppenbarligen inte är sant.
     
    Last edited: 19 nov 2019
    Kimball gillar detta.
  7. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Rätta mig om jag har fel, men måste man inte ha ett PS4 för att komma åt PS now? Ganska väsentlig skillnad. Stadia är (kommer bli vid fullständig launch) en helt gratis plattform där du får betala för de spel du vill spela. Stadia pro och handkontroll/chromecast är inget tvång.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du kan komma åt titlarna oavsett. Allt som behövs är ett konto, men de går däremot endast att ladda ned till PS4.

    Grafiken samt FPS blir identisk som på konsolen eftersom allt körs på konsolhårdvara.
     
    percoolio och Bakken gillar detta.
  9. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    De tester som klagar verkar ju främst ha spelat med mus/tangentbord i Chrome. Det är sjukt tråkigt om detta fungerar så dåligt som det såg ut att göra för The Post och Google borde nog ha sänkt de förväntningarna en aning. tur att jag mest ser framemot Chromecast-lösningen. Vi får hoppas att det blir bättre.

    Till alla som klagar på funktioner som inte finns vill jag, utan att ha testat eller ha full koll på vad som saknas, lyfta fördelarna med att dem tar det lugnt. Playstation och Xbox har ju också fått till mjukvaru-funktioner i efterhand. Det är väl rätt vanligt. Hellre då att Stadia tar det lite långsamt med utrullningen av nya funktioner, men att det är tydligt i marknadsföringen vad som inte finns vid lanseringen. Där har ju vissa utlåtanden varit lite för högmodiga.

    Googlade snabbt. PS Now kräver inte PS Plus för online-spel. Däremot måste du ju ha PS Plus om du vill spela online på spel som inte finns till Now. Det känns nästan klurigare för mindre tekniska användare, för och nackdelar med båda tjänsterna. Inga andra prenumerationer är bekräftade, men Google har själv pratat om att skapa egna (Edit; eventuellt/kanske). EA skulle också kunna vara intresserade av att köra Access antar jag, men det är bara spekulationer.

    Svaret är egentligen nej vad jag kan läsa. du måste ha ett konto och en handkontroll enligt Playstations sida: PS Now på PC
    typ God of War hade jag kunnat testa PS Now för, men annars har tjänsten egentligen inte intresserat mig i nuläget.
    Edit: Det @bernard@bernard sa...
     
    kirkx10, Droid82, percoolio och 1 annan gillar detta.
  10. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Test: Google Stadia både briljerar och havererar

    Nu blir det mycket från mig, men NyTeknik har nog en av de bättre beskrivningarna av spelkänslan som jag har läst hittills. Även ett citat om kontorsmiljöer från Google.

    Sen att de saknar info om vilka tjänster som finns och inte kan vara lite drygt. Stream Connect till exempel finns men har inga Launchspel med stöd för tillfället. Det är synd då det hade varit en imponerande uppvisning av möjligheter. Undrar hur 100/100 nätverk hade klarat det dock.
     
    kirkx10 och bernard gillar detta.
  11. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jaha, okej. Nice!
     
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Liten korrektion, PS Now streamar alltid i 720p även om spelen körs i 1080p på konsolen.
     
    percoolio och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varför anger
    Det blir lite märkligt när de bara tar hänsyn till bandbredden på klienterna där det fungerar dåligt. Det är minst lika viktigt med signalkvaliten. Hög latens eller paketförlust slår så klart igenom kraftigt med Stadia vs en ren filöverföring.

    De behöver nog testa anslutningen bättre då problemet de lyfter fram sannolikt har föga att göra med Stadia. Det är nog isolerat till deras lokala nätverk.

    Anger ingen svenska priser för speltitlarna? Är en rätt väsentlig detalj.
     
    Last edited: 19 nov 2019
    Bakken gillar detta.
  14. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 102
    Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Är det någon som får sitt Paket idag? Skulle vara jäkligt kul att höra en "riktig" röst ang. prestandan. De pre-reviews som ligger ute nu är väldigt blandade.
     
    Droid82, bernard och Bakken gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte de skickat ut några försändelser ännu. Ingen i tråden har i alla fall rapporterat om det. Hade varit episkt med en skara användartester.

    Vore sedan särskilt roligt om vi som får den anger stad och från vilken server det strömmas - Finland eller Danmark - samt hur hög latensen är. Förmodar att de inte har något redo i Sverige ännu.

    Stad:
    Uppkoppling (trådat eller ej trådat):
    Server:
    Latens:
     
    Last edited: 19 nov 2019
    Dadde, kirkx10, BrorSnor och 3 andra gillar detta.
  16. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Ingen som har fått sin kod heller? Det är ju ändå 19 november idag.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja du... Jag vet inte är som sagt inte så insatt... Men såg att man måste ha sladden inkopplad när man kör laptop?

    Men antar de är usb då...

    För att koppla direkt till tvn hade jag tänkt micro hdmi till hdmi istället för chromecasten...
     
  18. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Tillagt: Vore kul att höra någon kommentar från Google om hur lanseringen i Sverige ser ut. Var det inte någon, @bernard@bernard ?, som sade att svenska Google pratade om att de skulle börja skicka den 19e?
    Ser ut som att Europa får vänta tills (förhoppningsvis) imorgon. Ren spekulation, men om ingen har fått sin kontroll ännu som inte bor i USA så.
    Okej, så typ laptop till TV med kontrollen trådlös genom Wi-Fi? Det är i så fall något som "ska" komma, men det är inte möjligt i nuläget. Kontrollen kör USB-C.
     
    Dadde gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, jag ringde dem (...supporten vill säga :) ) och då påstods det att de sannolikt skulle skicka dem under första halvan av månaden, men den deadlinen är ju redan passerad.

    Jag tror att vi får förlita oss på datumet för orderstatusen, men om någon har möjlighet att ringa och kolla idag vore det toppen! Jag hade gärna gjort det men sitter för stunden på en stökig flygplats.

    Tryck "Kontakta oss" och sedan "Orderstatus". De pratar svenska:
    Get Google Store support - Google Store Help
     
  20. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag beställde precis en Premier Edition samt en extra handkontroll. Min fråga är nu, vet någon hur det kommer att fungera när man är två som spelar? Är det så att vissa spel har möjlighet till 2-player splitscreen och då ingår det. Medan om man vill köra någon form utav Co-op så krävs det ytterligare ett Stadiakonto?