IoT - kommer tekniken bli större eller inte

Diskussion i 'Off Topic' startad av cact_us, 19 nov 2019.

Taggar:
  1. cact_us

    cact_us Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Det har snackats mycket om IoT, folk köper smart watches och Google homes osv, jag är själv teknikintresserad men har ibland svårt att förstå nyttan i alla dessa prylar (har just nu bara en Alexa).
    Vad säger ni, finns det något som faktiskt underlättar vardagen i det långa loppet eller är det bara en trend som kommer dö ut?
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag sätter mina stålar på att detta kommer växa. Men inte i dess nuvarande form, att fråga en högtalare vad det är för väder och temperatur ute när man har fönster i hemmet och app på hemskärmen i telefon, är bara en gimmick.

    Framledes tror jag du kommer hem från jobbet och en matkasse står utanför din ytterdörr. Grejerna hade börjat ta slut i kyl och skafferi utan att du behövt tänka på det.
    Det blir ett passivt on demand-behov uppfyllt.
    Vi är på g med assistenter som kan boka bio/konsert/frisörbesök, dåbörjar vi tala om faktisk glädje/nytta.
    Det vi har idag är hittills bara trams och lek.

    Snart betalas räkningar och bokas bilbesiktning in utan att man behöver lyfta ett finger tror jag.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, sektorn kommer nog att öka. Avgörande är när man hittar applikationer som får en verklig praktisk nytta för människor och inte bara utgör gimmick:ar för teknikintresserade nördar.

    Själv automatiserade jag för några år sedan de flesta lampor i mitt hus så att de t.ex. tänds vid skymning och släcks vid bestämda tidpunkter. Detta har blivit så naturligt för mig att jag sällan numera behöver trycka på en ljusknapp utan belysningen sköter sig själv. Det ger också en trygghet att även om jag är bortrest eller kommer hem sent så är hemmet upplyst och ser bebott ut. Det är exempel på en funktionalitet som jag skulle sakna om den inte fanns.
     
    bernard gillar detta.
  4. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag måste säga att jag uppskattar det. Istället för att ha en termometer att kolla så uppskattar jag att kunna be om den ungefärliga tempuraturem, plus att den berättar ett ungefär för väderprognosen den kommande dagen. Det är ren lathet då jag såklart kan titta på telefonen. Tänker dock att röstassistenter behövde börja någonstans och jag ser framemot att uppleva vad som kommer därefter :) Både lätta och avancerade funktioner är välkomna.

    Det jag ser framemot inom IoT, eller automation som vi lätt kommer in på, är när hemmet anpassar sig efter oss som lever där. Lampor som tänds när vi kommer hem, eller ändrar belysningen när vi vill titta på TV eller sova (vilket såklart är fullt möjligt idag). Jag tror absolut att detta kommer utvecklas när mer lättinstallerade konsumentlösningar når de vanliga mässorna.
     
  5. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, om 10 år kommer vi skratta åt dagens "utbud" men det får ju ses som ett steg framåt. Som med all teknik och innovation.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    IoT med narrowbandtekniken har ju egentligen inte kommit igång ännu:
    Narrowband för IoT och det hållbara samhället - Trender & Nytta - Företag – lösningar för era behov | Telia Företag - Telia.se. Det vill säga IoT för den ”uppkopplade/smarta staden”.

    Minst två saker krävs. För det första behöver operatörerna tillhandahålla möjligheten att enkelt koppla upp enheterna till narrowbandnätet via eSIM. Telia har stöd för NoB-IoT men för närvarande är det mest på test för företag som utvecklar IoT-produkter.

    Vet inte hur det ser ut med de andra operatörerna.

    För det andra krävs sensorer designade för narrowband med eSIM som enkelt går att koppla upp mot en operatör, och då eSIM verkar så luddigt är det lite hönan och ägget över det hela. Är det inte enkelt att koppla upp enheterna oberoende av operatör är intresset för att ta fram produkterna förmodligen rätt svalt.

    Det finns sedan inget protokoll som dominerar för hur enheterna skall kommunicera med varandra. Jämför med den sabla röra som råder mellan tex Zigbe och Z-wave etc. där enheterna inte kan prata med varandra. Har man 100 enheter som vardera använder en egen standard kvittar det om det om det är enkelt att koppla upp dem då systemet blir så svåradministrerat.

    Det sker säkert mycket bakom kulisserna. Jag skulle tro att det så smått börjar nästa år, men någon annan kanske har bättre inblick :)


    IoT är ju ett rätt brett begrepp, så det beror också lite på vad man menar. I hemmet och på företag har det så smått börjat som du säger, medan det praktiskt taget är obefintligt i miljöer där man behöver förlita sig på mobilmaster.

    Fordonen har förstås också börjat kopplas upp i större utsträckning, men det är ju enklare gjort då de har stora kraftfulla batterier. Tidigare var det främst elbilarna utöver mer påkostade bilmodeller som hade det, men nu börjar även billigare hybridbilar kopplas upp som standard/utan tillval.
     
    Last edited: 19 nov 2019
  7. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    ...klart IoT kommer bli "stort" - Så stort att vi inte kommer att prata om det specifikt (ungefär som att ingen säger "platt-TV" längre - Det är bara en TV). Vi kommer nog att förvänta oss att varenda pryl vi har kommer att "prata" med sin omgivning, och "ouppkopplat" kommer att bli något unikt som "privacy geeks" sysslar med.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bara för att det inledningsvis varit problem och varit krångligt innebär det inte att det kommer se ut så i framtiden.

    Ny teknik kräver en inkörningsperiod. I längden är ju fördelarna många, inte minst för miljön. Hade alla hem varit smarta skulle energiförbrukningen förmodligen vara markant lägre än vad den är idag. Artikelförfattaren är lite trångsynt när han säger att det i en enskild lägenhet inte har betydelse sett till det stora hela. Det är så klart sant, men handlar det om hundratusentals lägenheter blir skillnaden så klart desto större.

    Vore lite hungrigare maskiner som diskmaskin och tvättmaskin etc. smartare skulle de kunna programmeras för att köras på optimala tider i förhållande till belastningen på elnätet, eller i alla fall varna om nätet vid en viss tidpunkt är mycket belastat, vilket skulle leda till lägre priser/lägre spikar etc.
     
    Last edited: 19 nov 2019
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu var kanske punkterna som du tog upp inte de som främst har fått mig att avstå ifrån smarta prylar (för mig handlar det främst om min integritet). Dock håller jag med om övriga punkter också. All elektronik kräver underhåll oavsett slag. Även om det låter soft med automatisering så tror jag inte på det, jag önskar att mitt hem är så oberoende av el som möjligt för att fungera. Sen går det inte att komma ifrån att el behövs för vissa moderna saker. Ett samhälle som förlitar sig för mycket på teknik/automatisering är sårbart.

    Nu tillhör jag inte den grupp som förbrukar överdrivna mängder el. Tvättmaskinen går sällan av olika anledningar och en diskmaskin finns inte ens i mitt hushåll. Men det finns säkert redan hyfsat energisnåla tvätt- och diskmaskiner. Ska man bry sig om elförbrukningen så skulle jag hellre minska på antalet elslukande prylar. Alla är väl inte beredda att göra det, men det är jag.

    Svårt att tro att dessa smarta prylar inte förbrukar en del el de också. Speciellt om de används aktivt.

    Sen ser jag ingen bekvämlighet i det heller. Tvärtom tror jag att det är dumt att sluta göra saker själv. Jag tror t ex att man blir sämre på att hitta av att hela tiden använda Google Maps. Samma sak kan sägas om att skriva upp allt istället för att försöka komma ihåg saker, eller att använda en miniräknare i tid och otid. Detta är dock en annan debatt, men det är massa små vardagliga saker som jag anser missgynnar mig som människa. Allt för att vi ska leva så bekvämt som möjligt, utan tanke på om det är bra för oss i längden.
     
  12. Vince G

    Vince G Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2018
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    IoT kommer nog bli väldigt stort när chippet är extremt litet, billigt och smidig elförbrukning.

    IPv6 är ju 2^128 (320 miljarder miljarder miljarder miljarder).

    Industrier kommer nog ha mer nytta av IoT än en hemma Svensson som fixar prylar hemma. Men kul grej med fixa lite basic automation hemmet.
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Det kommer bli en självklarhet i framtiden,inget snack om saken. Men kommer dröja länge,jaf hör i Sverige innan var man nyttjar tekniken .
     
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det blir som hittat för byråkraterna som vill snoka i och detaljstyra folkets beteenden.

    Du räknar väl inte med att dina saker behåller dina hemligheter för sig själva?
     
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Svårt hålla saker hemliga när vi (Sverige) är i full färd med att avskaffa kontanthanteringen. Varenda transaktion syns med kort..
    Var rätt meningslöst att trycka upp nya sedlar/mynt när de knappt går använda längre:
    Coop öppnar på Varvet - Affärer i Norr



    Än värre blir det med all iot också.:)
     
  18. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Scenario:

    Notifikation från din Vårdcentral:

    Vi har nu återigen fjärrinventerat ditt kylskåp och köksskåp, och måste tyvärr meddela att vi har beslutat aktivera säkerhetslåset på skåpet där du har gömt godiset.

    När du har fått bättre balans i dina matförråd, dvs har mer fiberrika grönsaker och andra nyttiga basvaror, ska vi ev. ompröva beslutet.

    Dina betalkort har givetvis samtidigt spärrats tillsvidare för allt godisköp och dyl.

    Eftersom sjukförsäkringen inte längre täcker självförvållade skador o.dyl., har ditt bankkonto nu debiterats med 1500:- för våra besvär i samband med dessa åtgärder.

    Med vänliga hälsningar,
    Din Vårdcentral
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En lite intressant artikel i Telekom idag på ämnet: Sverigechefen slår tillbaka: Sigfox erbjuder det bästa smalbandsnätet

     
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version