Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 20 nov 2019
    Dadde, DanielÖ, BrorSnor och 5 andra gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hur ser det ut att kunna köra med Chromium istället för Chrome? Hittade inte något direkt men vore högst intressant för att ta plattformen även till linuxanvändare.
     
    Droid82 gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    På morgonkvisten går det att gå hit för att se en liten jämförelse mot bland annat Prisjakt och Steam, skall bara färdigställa den: Swedroid.se - Nordens största Android-community

    Tack till @Gourry@Gourry för listan (du är kreddad i artikeln med) :)


    Jag skulle säga att prissättningen är rätt okej inledningsvis. Själv hade jag befarat att det skulle vara dyrare, men saknar man en Pro-prenumeration ser det lite tråkigare ut, då man går miste om de rabatterade priserna.


    Hade nog nöjt mig med någon enstaka titel till att börja med eftersom Black Friday ligger runt hörnet. Stadia var listat i Googles Black Friday-nyhetsbrev som gick ut för några dagar sedan, så man kan nog vänta sig sig ett prisfall från 29:e och framåt. De som överväger att beställa Premiere gör nog också klokt i att vänta till 29:e.
     
    Last edited: 20 nov 2019
    Mr. Ofi, Gourry, BrorSnor och 3 andra gillar detta.
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Jason Schreier: "Google Stadia is out today, and it already looks like a monumental flop".

    "Schreier, som otaliga gånger bevisat sig ha ett väldigt bra kontaktnät, säger även att "one person involved" avslöjat att förhandsbokningarna varit väldigt låga för båda utgåvorna Founders och Premiere. Detta är såklart väldigt problematiskt, men det är såklart värt att minnas att detta inte är en sprint, utan ett maraton.

    Tjänsten har just släppts och har exklusiva spel på gång. Runt knuten väntar dessutom storsatsningar med titlar som Cyberpunk 2077 och Doom Eternal. Däremot väcker det såklart frågan om inte Google borde fundera ett varv till över upplägget med spel till fullpris. Kanske skulle de istället snegla mer på den typ av abonnemang Microsoft och Sony har med PS Now och Xbox Game Pass?"

    Jason Schreier: Google Stadia är en "monumental flopp"
     
    DanielÖ och BrorSnor gillar detta.
  5. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ni som fått (men inte har tid att testa) har ni några roliga linor? tänkte på 250mb++?!
     
  6. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    En sån där Schreider-kommentar är ju jävligt onödig. Självklart vill väldigt många människor att detta ska misslyckas. Ibland blir det så för att alla tror det också.

    Däremot helt obegripligt Google inte sätter lanseringen ordentligt. Skickar ut koder och paket i tid. Det känns som en sjukt enkel grej att lyckas med jämfört med själva Stadia-funktionen....

    Att man skalat av funktioner har jag dock inget emot. Tycker jag är smart och jag förstår att jag är lite betatestare i början. Dock hoppas jag på någon form av kompensation för oss som är försökskaniner.

    När vågar man köpa Red Dead? Tänker dels på black Friday och dels på månades Pro-spel... Vill ju inte att det är gratis nästa månad... :P
     
    BrorSnor, kirkx10 och Bakken gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har nedgraderat till Comhems näst långsammaste tror det är 150 Mbit eller så har dom höjt den till 250, skall testa ikväll efter jobbet
     
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Angående priserna..
    Dom må vara konkurrens kraftiga ur ett subjektivt synsätt, men ur min åsikt för att jag skall testa och lira många spel så är priserna sjukt höga (obs har inte kolat vad som är fritt)
    Sedan som ett exempel för mig som person, jag skulle vilja testa red dead men har otroligt svårt att lira sådana spel med handkontroll jämfört med mus och tangentbord, då kanske man skulle kunna lägga in en funktion att man kan ge bort eller sälja? det skulle skapa en möjlighet att inte förlora +700 kr för att man inte kan spela spelet
     
  9. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Stadia-bossen pratade om att de tittar på Trails och den möjligheten men att det förmodligen kommer 2020 i så fall. Det är alltså inte bekräftat, men något dem vill kunna erbjuda.

    Det hade ju varit grymt om Stadia kan erbjuda tidsbegränsade Demon tack vare att utvecklaren slipper skapa en begränsad version av spelet!
     
    kirkx10 gillar detta.
  10. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Kul att det är igång och fungerar :)
    Själv bokade jag ganska sent (september) så jag får njuta av andras omdömen tillsvidare :)
     
    kirkx10 gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Till er som fått koden - hur fungerar det i Chrome med mus/tangentbord med er setup?
     
  12. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Fungerade bra faktiskt, bara testat lite snabbt. Ska testa mer ikväll.
     
    bernard och Tjotte gillar detta.
  13. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Nu har jag läst ett helt gäng recensioner och kan inte släppa att i princip alla med några få undantag skriver att tekniken funkar men att praktiska saker och saknade features sänker intrycket. Vilka förväntningar hade folk? Är inte frågan i dagsläget om hela konceptet funkar? Om svaret är ja på den frågan är väl allt annat sekundärt? Det finns inget spel i den nuvarande lineupen som jag är särskilt taggad på men jag har förbeställt just för att det här är precis den sortens tjänst jag efterfrågat sen jag fick familj och inte längre spelar som jag gjorde förr. Något snabbt och smidigt som inte tar upp ett helt eget rum. Kan också erkänna att jag blivit lite av en Google fanboy men att det verkar finnas en sådan kompakt motvilja och en ganska öppen önskan att Stadia ska floppa förstår jag inte.

    Google säger: Ni kommer kunna strömma spel till alla era skärmar.

    Stadia släpps och recensenterna säger, vi kan strömma spel till alla våra skärmar bättre än vad vi förväntade oss men vi tycker ändå tjänsten är kass för att det inte finns tillräckligt med spel eller jag kan inte prata med mina kompisar på PC. Visst proof of concept kanske formellt var förra året men hur höga förväntningar hade folk egentligen på Stadia? Den enda kritiken jag kan tycka är relevant är att Google inte varit tydliga med att detta släppet är early access. Det har inte varit uttalat men alla som kunde läsa mellan raderna borde ha förstått att det var vad Founder's Edition och denna veckans släpp handlade om.
     
    Nero, Mr. Ofi, percoolio och 9 andra gillar detta.
  14. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag hoppas, men är skeptisk om Stadia är det som gör att det blir en thing.
    Jag hade Xperia Play den första, och även om det var en långsam sak så FAN vad najs den var också. Körde igenom hela första Silent Hill-spelet på mobilen och aahh alltså, var så najs.

    Edit: Tänkte litegrann, och tror att om Sony började göra sina telefoner mer inriktade på gaming och kan få in stöd på något sätt för Playstation-titlar som inte går att spela på andra telefoner, så hade dom nog kunnat sälja mer telefoner igen. typ en foldable phone som blir en tablet som man sedan kan sätta fast någon slags gamepad på, det hade varit lagom fräsigt ändå!
     
    Dadde gillar detta.
  15. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Fast Google gick ju över till att börja sälja Premiere för att de sålde slut på Founders edition, så jag undrar hur sant det är.
     
  16. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Frågan är om det är så då, eller om dom slutade sälja founders edition vid en specifik tid istället för antal, för att få det att se ut som att intresset var större än vad det egentligen var?
     
  17. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    Kan man söka på stadia användare? För att se om ens tilltänkta alias är taget?
     
    Rocco420 gillar detta.
  18. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Kan ju vara en marknadsföringsteknik :)
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom Google inte marknadsfört Stadia i någon större omfattning är låga siffror inte förvånande, utan det är nog en fullt medveten strategi från Googles sida.

    De har i princip oändligt med pengar och skulle kunna marknadsföra tjänsten i mycket större omfattning. Förklaringen är förmodligen att de vill växa organiskt och börja med en mer hängiven skara som är mer toleranta för brister innan de riktar sig till en riktigt bred publik.

    Ser ingen större substans i artikeln och clickbaitrubriken gör den ingen tjänst. Att döma ut Stadia innan tjänsten över huvud taget fått en chans är en aning förhastat.

    En monumental flopp vore om tjänsten inte alls fungerade, kraschade och spelen var drabbade av buggar som påverkade spelbarheten. Rent tekniskt verkar tjänsten fungera som tilltänkt, vilket är rätt imponerande. Utrullningsfasen (...frånsett att de är sega med leverans och aktiveringskod) tycks ju ha gått förvånansvärt väl så här långt? Tjänsten verkar stabil och det är ju något Google hela tiden tryckt på. Att de har infrastruktur/kapacitet att hantera en sådan här tjänst.
     
    Dadde, katho, matssoderstrom och 5 andra gillar detta.
  20. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Har inte du fått koden ännu?