Stadia - Intryck och omdömen

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 19 nov 2019.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Redogör för hur du upplever att Stadia fungerar i den här tråden.
     
    EricG gillar detta.
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    En kille i Sverige spelar Stadia:

    "This is just over half an hour of Destiny 2 being played on Google Stadia, played in the Chrome browser on my living room PC connected to a 4K TV. The PC is connected through Wifi (5 GHz) with roughly 12 ms latency. Stream resolution when played in the Chrome browser is 1080p."


    View: https://youtu.be/ZKFNy3D5Klk
     
    bernard, katho, EricG och 1 annan gillar detta.
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag tycker själv att flytet ser mer än acceptabelt ut för mig, jag fick ett väldigt positivt intryck.
     
    EricG gillar detta.
  4. johnAls

    johnAls Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Måste säga att jag tycker det är överförväntan, bara spelat lite desitny, input lagen va extremt låg och bra flyt, det enda som kändes så där va upplösningen.

    Men det är tråkiga är ju att jag typ inte kommer spela på stadia just nu, alla jag spelar destiny med är kvar på PS4. Och de andra spelen som jag vill spela har jag redan lirat på PS4an, men härlig utveckling, jämfört mot ex PS now som numera känns som ett skämt i jämförelse :)
     
    percoolio, Droid82, bernard och 2 andra gillar detta.
  5. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Kör du över wifi eller har du trådat fram till chromecast?
     
  6. johnAls

    johnAls Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    wifi och körde på laptopen
     
    bernard, BrorSnor och Rocco420 gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Kom just hem från jobbet och skulle testa hur detta funkade.
    Har inte fått mitt paket men de är på väg...
    Har skapat ett konto i appen

    Så jag visste inte hur jag skulle testa att spela på stationär pc men jag googlade ;)
    På sidan i webläsaren (Logga in – Google Konton)
    Och där var det typ tomt en jag skulle lägga till ett spel i appen, tog Destiny 2 via mobilen och Poff dök det upp i webbläsaren på en sekund :)

    Startar det för att få meddelanden att det inte går att använda mus...men det gör jag ändå och det funkar o_O
    Kör hela intro/tutorial med mus och tangentbord på stationär pc med trådnätverk. (150-200 mbit via Comhem)

    Omdöme?
    Jag har aldrig lirat något Destiny men det funkar bra, det är lite segt, sluggigt i styrningen men om det är lagg/latency eller spelet i sig vet jag inte, men jag UPPLEVER det inte det som något lag utan mer hur spelet är.

    Spelar i 15 min till jag kommer till start zonen och lyckas sedan inte logga ut eller hitta någon disconnect funktion haha, så jag stänger ned Chrome med våld :P

    Jag märker inget strul alls, inte långa laddningstider eller att det låser sig, det känns om att jag köpt spelet och lirat det som ett vanligt installerat spel.

    *Obs första lilla lilla uppfattning om hur det är*
     
    Bakken, matssoderstrom, kirkx10 och 6 andra gillar detta.
  8. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    För att avsluta ett spel, håll in ESC så kommer det upp en ruta.
     
    Tjotte, Bakken, BrorSnor och 2 andra gillar detta.
  9. Droid82

    Droid82 Guest

    Mr. Ofi, Bakken, BrorSnor och 1 annan gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har också provspelat i Chrome nu med Destiny på en WQHD-display med 144 Hz.

    Jag inleder med att konstatera att det är 10 ms fördröjning till Googles server varifrån jag strömmar. Servern verkar vara belägen i Stockholm (?). Jag trodde själv att jag skulle ansluta mot CPH då jag sitter i Malmö.

    Verkar bla ansluta till följande adresser, men det varierar säkert för varje anslutning:
    arn09s11-in-f19.1e100.net
    arn11-s01-in-f10.1e100.net
    fra07s64-in-f174.1e100.net

    Det egentligen tydligaste beviset på att det är en latens syns i menyn för att ställa in sin spelkaraktär där man också ser en muspekare. Genom att frenetiskt vifta på musen blir det rätt uppenbart att det finns en klar och tydlig latens.

    Väl inne i spelet är det inte riktigt så farligt som jag trodde att det skulle upplevas som efter mitt inledande mustest, men latensen är utan tvekan där.

    Efter 5-10 minuter upplever jag latensen som en aning mindre påtaglig, förmodligen för att man helt enkelt vänjer sig, men spelet är inte tillräckligt responsivt för att upplevelsen skall vara särskilt njutbar för min egen del.

    Tycker däremot inte att latensen ställer till det i spelet. Jag kan enkelt träffa fiender, undvika hinder etc. Det handlar främst om känslan framför något annat.

    En annan aspekt som är väldigt tråkig med Chrome är att spelen strömmas i 1080p, vilket gör att det ser rätt trist ut i helskärm på min WQHD-display. Tycker också att Destiny mått bra av en högre grad antialiasing, men det är kanske medvetet nedskruvat för att minimera latensen.

    I nuvarande form är Stadia nog inte helt redo för FPS-titlar över Chrome, och det gäller förmodligen även för personer som inte är inbitna gamers. Har svårt att se hur någon inte skulle besväras av latensen med Chrome+mus, eller i alla fall inte notera den. Hur det blir med Stadia-kontrollen ansluten till molnet över WiFi återstår testa för min del, och sedan borde man väl testa med Xbox One-kontrollen med.

    Jag skall testa några ytterligare titlar där man främst spelar ur tredjepersonsvy och där fokus inte ligger på så snabba rörelser eller kräver särskilt hög precision, som borde lämpa sig betydligt bättre för Stadia. Exempelvis Tomb Raider, Assassin's Creed och RDR2 torde vara betydligt bättre, speciellt med handkontroll.

    Edit: Glömde tillägga att jag provat över en ethernetanslutning (1Gbps, fiber)
     
    Last edited: 20 nov 2019
    bluppblupp, Salvion, SWEUP och 10 andra gillar detta.
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Fick min kod i natt och hann spela cirka 15 minuter i morse då jag inte kunde hålla mig.
    Har inte fått Founders Edition-paketet ännu så det fick bli Chrome med en Dualshock 4.
    Koppling: 100/100 fiber genom IT-Only och Bahnhof. Router Netgear Orbi 2200AC (en router ingen nod). Tillägg: Wi-Fi

    Jag har inget smidigt sätt att mäta latency på, så om någon har det tar jag gärna emot tips!
    Rent generellt vill jag påstå att det fungerade riktigt bra! Fanns ingen tanke från mig att det var molnbaserat, förutom faktum av att jag slapp installera spelet (hur smidigt är inte det?).

    Nu snackar vi ett 15 minuters test, men ett tryck på "X" reagerar för mig så som jag förväntar mig att ett Playstation 4 gör, alltså så gott som direkt. Värt att nämna att jag är vad vi kallar en "casual" gamer. Jag hade dock inga problem att skjuta aliens med en Shotgun i ett spel jag aldrig testat innan under mitt korta test.

    Riktigt imponerad så lång, men jag får nog testa det mer innan jag kan peka med en riktig pekpinne.
     
    Salvion, Droid82, BrorSnor och 3 andra gillar detta.
  12. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Har precis spelat igenom introt av Destiny 2 på min Dell jobblaptop på skolans Wifi. Det fungerade, kom lite lag i den allra sista striden med flera fiender på skärmen men annars flöt det på så gott jag kunde se. Är ingen erfaren fps spelare så har nog inga höga krav men bara det att det fungerade på en skolas ganska stabila men inte överdrivet snabba lina imponerade på mig.
     
    bernard, Tjotte, Salvion och 5 andra gillar detta.
  13. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    På skolans Wi-Fi alltså? Det är ju rätt imponerande!
     
    Droid82 gillar detta.
  14. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    På skolans Wi-Fi! Det är nerlåst för alla andra sorters peer 2 peer spelande men Stadia har de inte låst ner än. Hoppas inte mina elever fattar detta.
     
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    Last edited by a moderator: 21 nov 2019
    Gustav Karlsson, Dadde och BrorSnor gillar detta.
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Också i Sverige:

    "Red Dead Redemption 2 on Google Stadia".

    "This is a game session in Red Dead Redemption 2 running on Google Stadia in a Chrome browser on Windows 10. Game controlled via an Xbox Elite Wireless Series 2 gamepad."


    View: https://youtu.be/9t9DcyxNnQA
     
    Dadde och BrorSnor gillar detta.
  17. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Hunnit testa lite nu. Första intrycket var...

    Katastrof! Det fungerade verkligen dåligt på min laptop med 5G wifi. Min dator är rätt svag med bara en Pentium processor så vet inte om det spelar in. Provade i alla fall att sänka bandbredden i appen (antar att det påverkar alla strömmar) så jag vet inte om det var det eller om datorn hade mindre annat att göra men det började fungera mycket bättre då, men fortfarande med input lag då och då. Men det var i alla fall spelbart.

    Jag kommer ju från PS3 så den grafiken jag jämför med är ju rätt gammal, så gör inte så mycket att köra på lite lägre upplösning.

    Hoppas det börjar fungera bättre med Chromecast och Stadiakontrollen, när den väl dyker upp.

    Tillagt: spelar med en trådad handkontroll som visas som Xbox 360 kontroll i Windows.
     
    Last edited: 22 nov 2019
    bernard och Droid82 gillar detta.
  18. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Haha :-D jag som tänkte att du var en klurig elev som lyckats "lura systemet".. så är du läraren! ;'-D
     
    Gustav Karlsson, bernard och kirkx10 gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har de senaste timmarna suttit och spelat Metro Exodus som verkar passa som handen i handsken för Stadia.

    Kör Xbox One-kontrollen till datorn (trådlöst) som i sin tur är ansluten till fast lina genom ethernet. '

    Vad gäller latensen är det betydligt svårare att lägga märka till den med en handkontroll än med mus, även på en 144Hz-panel. Om man verkligen anstränger sig och inte fokuserar på något annat går det att notera den, men ägnar jag i stället min uppmärksamhet åt spelet är det som bortblåst. Jag tänker varken på latensen eller upplever den som ett problem som påverkar spelupplevelsen på något vis. Spelet är lika njutbart som på spelkonsol för min del.

    Under de ~4 timmar jag hunnit avverka har jag inte vid ett enda tillfälle upplevt några problem vad gäller FPS drops, krascher eller "lagg". Det bara fungerar, precis som jag hade hoppats på.

    Det enda som just nu stör upplevelsen för min del är att Chrome är begränsat till 1080p samt att videokomprimeringen lämnar lite att önska. Jag stöter på "banding" här och där tex. och andra komprimeringsartefakter, men det är ju två punkter som säkert kommer att förbättras inom en snar framtid.

    Kommer bli mycket kul att testa Stadia-kontrollen sedan bredvid Xbox one-kontrollen och se om det går att uppleva någon nämnvärd skillnad.
     
    Last edited: 21 nov 2019
    matssoderstrom, kirkx10, Droid82 och 4 andra gillar detta.
  20. Droid82

    Droid82 Guest

    Ett seriöst test innehållande en jämförelse med Xbox One X:

    "Google Stadia Review: 4K Image Quality Analysis, Latency Tests. Is This Really The Future Of Gaming?"

    "Our first look at Google Stadia concentrates on the 'Pro' subscription service and its 4K image quality, alongside the usual latency tests. Everything stacked up against Xbox One X - how does Stadia hold up? Note that while we've tried our best to preserve image quality on YouTube, Stadia footage is going through two tiers of compression here, so will look better in 'real life'."


    View: https://youtu.be/9uwunZ2a4gc
     
    Last edited by a moderator: 22 nov 2019