fruktansvärt varm och röd skärm (samsung säger att det är normalt)

Diskussion i 'Galaxy Note 10 / Note 10+' startad av zzcool500, 12 nov 2019.

  1. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    hej har någon med en samsung note 10+ märkt att skärmen är varmare än andra telefoner, även med den kallaste inställningne så är den för rödtonig för mina ögon mer än jag någonsin har sett, känner mig helt lurad av att ha köpt dem , fick veta att samsung har reducerat blått ljus till 35% men detta är mer än oacceptabelt mina ögon klarar inte av skärmen och jag undrar om någon har samma problem eller att det releterar till displaylotteri, någon i en tråd postade bilder och nämnde exakt likadant problem som jag har, telefonen har varit hos samsung hos samsung service nu i flera veckor så dem kunde undersöka den dem har undersökt den flera gånger utan att hitta något fel, alla prisar skärmen för att vara den absolut bästa enligt mig så är det nära den sämsta där tillochmed min gamla mate 10 pro är bättre eller min gamla xperia xz1, xperia 5 var överlägsen mot den.
     

    Bifogade filer:

  2. sketaful

    sketaful Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Har inte märkt av något sådant, för mig har skärmen varit perfekt utan minsta röd ton.
     
  3. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    är det bara mina ögon som ser det jag förstår inte, det syns mycket tydligare i kamera, skulle du kunna försöka ta en kamera bild av skärmen i olika vinklar om det är omöjligt för dig att få den vita färgen rödaktig som för mig betyder det då att det faktiskt är ett fel som samsung vägrar erkänna, vissa kan vara vana och ok med varma skärmar jag är extra känslig mot dem och har aldrig klarat av en varm skärm det gör att jag mår illa för att allt får en gul överton, alla skärmar jag har är på den kallaste inställningen dock så ger xperia så mycket utrymme för blå att man kan göra skärmen helt blå om man drar upp blå till max för mig så har jag det på ungefär 150, min galaxy fold är gulaktig också men inte alls så fruktansvärd som note 10 var
     
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Nope, inget rött stick (mer än när jag blue-filter aktiverat)
    Lysande och konsekventa färger hos mig.
     
  5. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    konstigt om du tittar i bilderna så är det någon annan som visar exakt likadant problem som jag har
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja, den ser en aning röd ut jämfört med telefonen brevid. Vilket skärmläge kör du på mellan de två som går att välja?

    Det kan även vara så att dina ögon är mer vana vid en kall vitbalans och då uppfattar skärmen på Note 10 some väldigt varm trots att den förmodligen ligger väldigt nära 6500k som är branschstandard.
     
    Dockland gillar detta.
  7. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Skall kolla med kalibrator i veckan om jag hinner, då får vi det svart på vitt
     
  8. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    kär vivid med 10+ ljus i prestanda läget röd grön 0 och blå max, ja jag föredrar kalla färger min sony af9 oled är på den kallaste inställningen som går med alla färg enhancers på max eller high och allt är helt naturligt för mina ögon, min fold är gulaktig men inte lika hemsk som note 10+ när jag använde kameran på fold så upplevde jag verkligheten i mycket bättre färger än dem gulaktiga på fold där gula färger genom kameran förlorade sin färgstyrka och såg med neonlikt ut genom mina ögon, 6500 är fruktansvärt för mig brukade ha mina trinitron crt skärmar på 11 000k
     
  9. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Fast även om din mäter ett bra värde så kan det fortfarande vara fel på TS skärm [emoji4]

    Notebook check mätte 6326k som är något under 6500k, men hellre det än alldeles för kall vitbalans imo.
     
    Dockland gillar detta.
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag lider med dina ögon [emoji102]

    Men alla är vi olika, jag föredrar korrekt kalibrerade skärmar som återspeglar verkligheten på rätt sätt.
     
    Kristy gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Samsung har ju haft problem med röd tint på några modeller tidigare i olika utsträckning. En korrekt vitbalans ska ju snarare uppfattas som åt det gula hållet och inte rött. Så det kan lika gärna vara din panel som har en för stark röd tint. Har själv sett det på olika paneler, ibland bara ett mindre område.
     
    Kristy gillar detta.
  12. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    är helt ok med sånt men det går inte att ändra hur kallt man än försöker få den, den blir endast acceptabel i den kallaste inställningen men färger är tråkiga och rödtintiga, på fold så är dem gulaktiga, min pappa sa att xz3 såg klarare ut när jag satte den bredvid min fold, när han tog fram sin s9+ och satte den bredvid min fold så sa han att han enbart märkte skillnad i vit men att färgerna såg likadana ut men på fold mot xperia xz3 så sa han direkt xperia xz3 hade klarare färger.

    på galaxy så ger blå max röd grön 0 acceptabla färger
    på xperia så blir skärmen helt blå när jag gör samma sak vilket visar hur stor skillnaden är.
     
  13. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    så här har jag min xperia xz1 och i supervividmode mina ögon älskar detta, xz3 är en oled panel med supervividmode vilket gör den oslagbar enligt mina ögon och smak perfekt helklar vit så naturlig vit som det går, underbara färger, 5 är olsagbar i färger speciellt när man spelar en hdr video eftersom dem boostar sitt ljud då men utan supervividmode så föredrar jag xz3, men när jag spelade en youtube video bredvid fold bredvid note 10+ så kan jag utan tvekan säga att fold och note 10+ kunde inte ens mäta med xperia 5 färgerna är så perfekta på 5, xperia 5 kan också vara varm om man använder creator läget och detta är helt ok eftersom jag får ett val att inte ha det, på samsung så är det som att om sony tvingat creator läget.

    jo det förstår jag själv hatar jag färger som är riktiga eftersom dem anses helt gula, kan endast acceptera en sån kallibrering för filmer, där älskar jag att sony har ett automatiskt creator mode som startar när man spelar en film etc best of both worlds men även där så ser jag den sortens kallibrering som fel samma med netflix calibrated mode på min af9 oled stängde av det tillslut eftersom färgerna blev för tråkiga, älskar sony för att deras produkter är som gjorda för mig, köpte note 10+ för att den såg ut som en xperia loop design, om den hade likadan skärm som xz3 med samma kallibrering och med snapdragon så hade jag älskat den nu istället så hatar jag den.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 12 nov 2019
  14. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Så är det. Med samma inställningar borde det vara lika tänker jag. Är det inte det, är det fel på min skärm eller så är det fel på TS skärm, men då Samsung hävdar det är normalt och om där finns en skillnad så finns substans för att felanmäla. Vitbalansen och färgåtergivningen skall vara konsekvent tycker jag.
     
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Kan du mäta med hårdvarukalibrator vilken k din skärm ligger på? Så jämför vi. Finns där en diskrepans är det fel på endera skärm, min eller din.
     
  16. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    tyvärr har jag ingen mätare, det konstiga är att jag hade en gammal bild på en note 10+ i butik där den är fruktansvärt blå och oavsett ljus vilkel etc så är det omöjligt att få en så stark blå ton på min note 10+
     

    Bifogade filer:

  17. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, bilder säger lite, men Kelvin säger allt :) Har inte hunnit testa idag dock.
     
  18. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Tycker inte alls det ser normalt ut. Min är inte lika kritvit som min förra LG, men skulle säga att denna Samsung ändå är bättre kalibrerad. Det ser naturligare ut.
    Den är dock inte i närheten lika röd utan går svagt svagt åt gult, precis som @dannejanne@dannejanne sa.
    Ser inte heller ut som nattläget är på, då det går åt orange.

    Du har ingen ångerrätt kvar?
     
  19. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    fold var åt det gula hållet ganska extremt, detta är fold bredvid s9+, jo jag hade ångerrätt var i processen att skicka tillbaka den, men pågrund av att jag inte är van vid att det inte finns en dedikerad kamera knapp som på sony telefoner så tappade jag den baksidan sprack och ramen fick en skada fick byta skärm och baksida, detta dagen innan den skulle skickas tillbaka för att skärmen inte var bra nog, så inet kan inte ta tillbaka den, ångerrätten försvann då, jag tycker det samsung har gjort är missledande och funderar på att ta det till arn, dem har undersökt telefonen så många gånger nu och tagit beslutet att den är normal den har skickats tillbaka till mig nu, fick kontakt med någon från england som jobbar på samsung han sa att han skulle ta vidare detta så får se vad som händer, denna gånger har jag fullt rätt och det är inte ok att en skärm är så tonad permanent, detta är falsk marknadsföring, och om din är kritvit så är det display lotteri, dem har själva erkänt att skärmarna kan ha olika baskontrast, detta tycker jag absolut inte är ok, fold var bra men den var fortfarande så gul att direkt när jag hade den bredvid en annan skärm så blev fold gul i jämförelse, det gick att bli van vid det som en "ok" skärm men absolut ingen bra skärm, men ok någolunda, samsungs dummaste förklaring någonsin när jag pratade med deras kundsupport var att fold är plast och att note 10 använder gorilla glas och att detta påverkar färgerna, tror ingen av dem har speciellt mycket vetskap om deras telefoner.
     

    Bifogade filer: