Köpråd för TV önskas

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 21 nov 2019.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    hej

    Jag vet inte var detta skall postas men även om det gäller Blackfriday & Cybermonday primärt så är det inte tvunget att vara just där och då, därför postar jag här.

    Jag har en gammal Samsung UE46D7000 (kanske 7-8 år?) alltås en 46 tums tv med smart funktion, den fungerar fortfarande men har aldrig varit riktigt vass när det gäller bilden enligt mitt subjektiva amatör tyckande, i svarta scener blir det blockigt och väldigt svårt att se detaljer, inte ett direkt fel tror jag men aningen irriterande, minns när jag såg om alla säsonger av Game of Thrones inför sista säsongen, ganska jobbigt.
    Sedan är jag jäkligt imponerad av att den inte gått sönder på så många år, det är imponerande.
    Tycker också att smart-tv funktionen med appar är helt värdelös, otroligt seg och långsam från dag 1.

    Idag använder jag en Denon reciver som är nav/hub för mina enheter, tex Stadia, Blueray, Apple TV, Xbox osv för att få ut ljudet på högtalarna, det är min setup.

    Nu vill jag köpa en ny TV och söker tips råd.

    Önskemål är Kvalitét före Pris men pris är inte oviktigt så klart, kanske 10-20k kr
    Storlek är inte särskilt viktigt men idag är väl det +50 tum? kommer sätta upp den i min nya lägenhet/hus och om det går gärna ett väggfäste som jag tidigare aldrig provat.
    TV är en viktig del i hushållet så en bra tv inget skräp :)

    Vet inte om Smart funktionen är bra idag men annars får jag fortsätta med Apple TV

    Förslag och länkar tack .)
     
    bernard gillar detta.
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    LG 55" Oled tipsar jag om. Køpte en utgående modell efter jul-reorna 2015. Fantastisk TV och jag går inte tillbaka till vanlig LED igen
     
  3. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Det låter som du ändå har lite krav så satsa på en OLED eller en av Samsungs eller Sonys bättre modeller, mycket beroende på om du vill ha bäst bild i mörk miljö (OLED) eller bäst bild i ljus miljö (Samsung/Sony)
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Dockland@Dockland
    Tack får försöka kolla upp det, Oled är jag med på men inte vilken modell för jag gissar inte alla LG är lika, men får leta.

    @tooobe@tooobe
    Ja du har kanske rätt, vet inte vad jag vill ha så där exakt, kanske får gå till en handlare och kolla, det var länge sedan jag gjorde, brukar hålla mig till att fråga på forum.

    Fler eller andra tips? gärna specifika
     
  5. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Är inte så svårt egentligen och tycker själv inte det ger så mycket att kolla på dem live då det aldrig är samma förutsättningar i butik som du har hemma.

    Satsa på en OLED från LG om du mest tittar på tv och vill ha bra bild i mörk miljö. Satsa antingen på årets modeller C8 (det lite billigare serien) eller C9 (den lite dyrare serien om du hittar en storlek/modell som passar din budget).

    Om du vill ha bra bild ffa i ljusare miljö t.ex om du tittar mycket dagtid eller har mycket ljus in i rummet på tvn:

    Satsa antingen på en Samsung Q7, Q8 eller Q9 serie i valfri skärmstorlek i årets eller förra årets modell beroende på din budget och önskemål om storlek på bild.

    Eller på en Sony 9000 serien från årets eller förra årets modeller (vet inte om 9000-serien fanns förra året eller om det var 8000-serien, har inte riktigt sådan stenkoll)

    Samsung och Sony är ganska likvärdiga men klart bättre än andra modeller. LG:s LCD är helt okej men framför allt billigare och prisvärda, inte de med bäst bild för närvarande.

    Här är några förslag:
    Jämför produkter inom TV - Prisjakt
     
    Last edited: 22 nov 2019
    bernard gillar detta.
  6. stealth.pilot

    stealth.pilot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    230
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Har exakt samma TV i vardagsrummet, hatar som pesten, köpte för ett tag sen en LG 65" OLED, helt klart bästa bilden du kan få, jag/vi använder den i stort sett bara på kvällen i ett mörk miljö när vi tittar på HD material, Netflix osv.

    Utöver bilden så är ljudet imponerade, enligt mig behövs ingen soundbar, om man nog inte ute efter kraftig bas.

    LGs mjukvara är lättanvänd och är väldigt responsiv, för mina behov räcker den gott om.
     
  7. Jeppel78

    Jeppel78 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    IPhone 13pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 13pro
    Telefon 2:
    Asus 8
    Platta:
    IPad Air 2
    Gjorde exakt detta för ett par veckor sedan. Gick från en 10 år Samsung 46 tum. Valde en LG c9 55 tum å se det har hänt en hel del på bildfronten. Grym bild oavsett upplösning på material enligt mig. Ljudet har jag ingen aning om eftersom jag tror att min yamaha-reciever å Kef-högtalare sköter det bättre så det är inte testat.
     
  8. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hade utan tvekan valt en Panasonic TX-55GZ960 Oled.
     
  9. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Motivering?