Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det är absolut viktigt att få med alla aspekter. Jag läste Gamereactors recension och tyckte att dem la alldeles för stor vikt vid att inställningar görs i appen osv.
    Om jag minns rätt så sa dem att spelandet fungerade?

    Så då är frågan, har Google varit alldeles för otydliga med att Founders Edition inte är Stadias slutskede, eller är vi som människor för dåliga på att första det? :cool:

    För mig personligen är Stadia, än så länge, en lyckad produkt/tjänst. Får Chromecasten/kontrollen idag (om inte DHL luras) så då kan jag uttala mig om TV-upplevelsen!

    För att kommentera det med att inställningar är i appen: [100% personlig åsikt] Är det inte sjukt skönt att slippa Playstations gränssnitt för inställningar. Tar touch-kontroll för detta över handkontrollen alla dagar. Sen tycker jag at det är konstigt att det inte finns en sök-knapp i butiken. visserligen bara 22 titlar för tillfället, men det hade underlättat.
     
    Last edited: 22 nov 2019
  2. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Tänkte köpa en nätverkskabel på 15 m idag för att plugga in i min cc ultra när den kommer. Skulle ni säga att det kommer vara stor skillnad prestandamässigt beroende på om jag väljer en dyr eller en billig sort? Är det något särskilt jag ska tänka på här?
     
  3. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Gamereactor har nog sagt att det fungerar men jag tycker att tonen varit negativ från både skribenter och medlemmar.

    Det är nog en kombination av att Google varit otydliga och att vi trott tjänsten ska vara något annat.

    Jag håller med om att Stadia än så länge är en lyckad tjänst/produkt :) ska bli spännande att se hur det utvecklas i framtiden.
     
    Bakken gillar detta.
  4. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Försök få tag i en CAT 7-kabel så ska den nog hålla tillräckligt hög kvalitet
     
    Dadde gillar detta.
  5. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Har nu spelat ca 2h till i Destiny 2 och jag glömmer på riktigt bort att spelet streamas! Spelar över wifi 5GHz på en Telia 100/100 fiberlina så förutsättningarna är bra men som jag sagt tidigare, alla trash-recencenter är just bara det.. de vill ha mycket views och tyvärr så verkar det locka fler att sitta och såga nånting längs fotknölarna än att ärligt säga att det fungerar förvånansvärt bra! Sen har ju alla såklart olika bra förutsättningar för hur bra det kan fungera, men det är ju knappast Googles fel.

    Edit: ska tilläggas att jag spelar på en äldre Asus ROG laptop med det "inbyggda" tangentbordet och en trådlös mus. Min dator har aldrig levererat det här spelet så bra som det gör nu.

    Edit 2: Med den stora fördelen att datorn inte brinner upp och fläkten inte blåser storm :)
     
    Last edited: 22 nov 2019
    Dadde, matssoderstrom, patts och 3 andra gillar detta.
  6. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    En sak jag skulle vilja se Google kommentera är varför spelen inte håller det tidigare diskuterade "max grafikinställningar på PC"-snacket. Inte för att jag personligen är en 4K, 30 000 kr pc-spelare, men de bör förklara vad som gäller.

    Är det så att lanseringstitlarna är portade konsolversioner, eller kan Stadia helt enkelt inte hantera 4K+max settings i nuläget?
    Om Destiny renderas i 1080p och uppskalas, samt Red Dead Redemption 2 renderas i 1440p och uppskalas så är det ju samma pajkalas som den nuvarande generationen av konsoler har tampats med sedan lanseringen i frågan "Vad är egentligen 1080p?".
     
    Droid82 gillar detta.
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det förstod man ju redan från början att det inte skulle vara möjligt med den hårdvaran som Stadia använder sig utav.
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    På 15 meter så får du 1Gbit/s oavsett vilken skitkabel du väljer idag. Om det inte är så att det är något du ska dra i väggen och ha framtidssäkrat så skulle jag köpa billigast möjliga.
     
    Dadde, matssoderstrom, Rocco420 och 1 annan gillar detta.
  9. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jo alltså jag var absolut inte godtrogen nog att tro det, och som sagt är det mindre viktigt för mig personligen, men jag skulle vilja se Google ta steget att berätta om det och kanske till och med sälja in fördelar :) Det är bara jag som godtroget vill att företag ska ha en viss transperans.
     
  10. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Fast Stadia riktar ju till stor del in sig på "casual gamers" som inte förstod det. En stor anledning till att jag förhandsbokade Stadia var just att grafiken skulle vara på PC-nivå, men det var ju en ren lögn. Annars finns det ju ytterst få fördelar mot en vanlig konsol imo.
     
  11. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Jag tror inte spelen är snyggt portade/optimerade för plattformen idag. Programmerare lär sig använda plattformen vad det lider. Att RDR2 inte gör 60fps 4k nu behöver inte betyda att det kanske gör det imorgon. Är ganska säker på att vi kommer se uppdaterade spel vad det lider och plattformen mognar.
     
    joström och ninjabear gillar detta.
  12. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Löst*

    Var skriver man om man inte får sakerna att fungera? skapa en problem tråd?

    Jag kan inte länka handkontrollen till TV, testat alla lösningar och jag är "lost" i vad jag skall kolla och VAR jag skall kolla det :neutral:

    Edit:
    Det berodde på att jag direkt kopplade in nätverkskabeln under setup så Chromecast "loggade in" via sladden därför kunde handkontrollen inte finna den i nätverkat...må vara mitt fel man fan lätt hänt :mad:
     
    Last edited: 22 nov 2019
  13. Niclas_Gylebrant

    Niclas_Gylebrant Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10
    Ska inte den synkas med samma wi-fi som CC ultran?
     
  14. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Proble
    Jag har redigerat min post ovan, det berodde på att Chromecasten startade ju själv och började en "bakom min rygg" som jag inte er och när jag sedan direkt sätter i nätverkskabeln så anluter den ju via den istället och kan såldes inte finnas av handkontrollen....morrr
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skapa en ny tråd för "Problem och felsökning - Google Stadia" : )

    Jag noterar att det nu kommer rapporter om att vissa upplever att deras Chromecast ultra överhettas vid stadia-strömning, så kan vara bra at tha en tråd på plats.
     
    Tjotte, Bakken, joström och 1 annan gillar detta.
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Tydligen så ska även Amazon lansera en Stadia-liknande tjänst:

    "Enligt två personer som är “bekanta med företagets planer” har Amazon börjat rekrytera personer från bland annat Microsoft, för att hjälpa till med lanseringen. Därtill anställs det för ett “nytt initiativ” inom Amazons webbservice-team, som källorna hävdar är inblandat i Amazons framtida spelservice. Det finns även platsannonser som nämner streaming, men inte spelstreaming specifikt."

    "Sedan tidigare vet vi att Amazon Game Studios utvecklar det massiva onlinerollspelet New World tillsammans med ett mmo baserat på Sagan om ringen, så det är ingen vild gissning att dessa två titlar kommer bli centrala."

    Rykte: Amazon annonserar Stadia-konkurrent nästa år

    "One of the most anticipated entrants into cloud gaming is Amazon. The online shopping giant already sells video games, video game consoles and accessories. It also owns Twitch, a service that allows you to watch other people play games live."

    "But it has ambitions to do more, including a game streaming service to compete with Google, Microsoft and Sony, though it hasn't discussed its game streaming service publicly."

    "Amazon is planning to announce its service next year, according to two people familiar with the company's plans."

    Google Stadia wants to be the future of gaming. So do Microsoft, Sony and Amazon
     
    bernard gillar detta.
  17. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Har provat en liten stund med Destiny 2. Typ 5 minuter. Efter det blev jag utslängd. Sedan fick jag upp ett meddelande att det nu är fullt på servern. Nu kommer jag inte ens dit utan får ett meddelande om att det inte går att logga in på Destiny 2 servrar.

    Antar att många provar samtidigt nu, fredag eftermiddag som det är.

    Det lilla jag testade funkade däremot bra. Svårt att inte bli imponerad. Kör på en laptop med 250/100 (wifi) med en dualshock 4.

    Spelade det där ninja-spelet en stund i stället men det är inte riktigt min typ av spel. Kunde inte riktigt avgöra input lag där då jag tenderade att trycka på alla knappar samtidigt och inte ha den minsta koll på vad jag gjorde.
     
    Salvion, Tjotte, Droid82 och 2 andra gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Destiny 2 körs tydligen bara i 1080p och skalas sedan upp, vilket var rätt trist: Stadia Falls Short of 4K at Launch, Destiny 2 Runs at a Native 1080p and Medium Settings

    RDR2 körs i alla fall i WQHD, vilket är betydligt bättre, men är samtidigt låst till 30 FPS.

    Google marknadsför tjänsten med UHD och 60 FPS, så det blir lite missvisande då de samtidigt inte är transparenta med vad som gäller för varje speltitel. Det borde stå under varje titel vad det är för upplösning, grafikinställningar (low, medium, high) och FPS.

    Det är lite märkligt med tanke på hårdvaran de visade upp vid premiären. Ungefär 50% mer beräkningskraft vad gäller GPU:n vs Xbox X och mer RAM samt snabbare CPU borde medge högre FPS och högre upplösning.
     
    Last edited: 22 nov 2019
    kirkx10, Tjotte, BrorSnor och 4 andra gillar detta.
  19. statik

    statik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Meh! Kopplar upp allt och så ligger Destiny 2-servrarna nere.
    Chromecasten brännhet trots endast 5 minuters spelande i Ninjaspelet.
     
    bernard och Dadde gillar detta.
  20. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Vad segt att Destiny 2 ligger nere nu när man precis har fått tillgång. Ninja-spelet var ju inte riktigt lika kul. :ehm:
     
    bernard gillar detta.