Stadia - Intryck och omdömen

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 19 nov 2019.

  1. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Fick min kod ganska sent igår och testade lite fort på en sex år gammal laptop som verkade sakna 5GHz wifi. Över 2,4GHz var det i princip ospelbart. Hög latens och komprimering. Kör Google wifi med fiber 100/100. Google wifi ska ju välja frekvens själv, så jag hoppas att deras tjänster lirar med varandra sen, och att den väljer 5GHz när det är tillgängligt. Annars har jag gjort bort mig eftersom jag bytte till GW förra helgen.
     
    kirkx10 gillar detta.
  2. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Då jag inte fått hem mitt paket har jag fortfarande inte kunnat prova så jag tänker mig spela Stadia. Vad jag har gjort är att spela mer på jobb på min jobbdator. Det fungerar fullt acceptabelt och jag får nog se till att ha ordentlig disciplin på arbetet. Jag upplevde viss lag men kan inte säkert säga att det var Stadia eller bara jag som inte är en FPS spelare och alltid är allmänt desorienterad när jag spelar FPS spel. Min stora önskan är helt enkelt fler spel, är det någon som hört någonting om vilka samarbeten som är på gång? Jag skulle väldigt gärna vilja kunna spela Total War eller Civilization.
     
    kirkx10 och Dadde gillar detta.
  3. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Mitt första intryck är bara positivt. Som jag nämnt i allmänt-tråden så spelar jag på en äldre Asus ROG laptop över 5GHz wifi på Telia 100/100 fiber med Telias egen router (min Asus router pajade för nåt år sedan)

    Spelar på laptopens tangentbord och en säkert 10år gammal optisk trådlös logitech-mus och min dator har aldrig levererat det här spelet så här bra! Och utan att knappt bli varm (inte varmare än normalt filmtittande på Youtube)

    Blev ju lite orolig av alla negativa kritiker men felet måste ligga hos dem, inte hos Google.
     
    Dadde och kirkx10 gillar detta.
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Vad får du för resultat på bredbandskollen exempelvis? Både hastighet och svarstid. Kan vara bra att veta var gränsen går.
    Sen behöver det inte ha med just 2,4GHz att göra heller. Jag sitter ett våningsplan från min Asus-router och har 90Mbit/s och 2 ms svarstid på 2,4GHz just nu.
     
    kirkx10 gillar detta.
  5. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Körde Destiny 2 igår några timmar och det flöt på väldigt bra faktiskt även med andra online spelare. Uppfattade aldrig nån typ av input lag. Körde med 4K och 5.1 ljud och var en skön upplevelse måste jag säga. Sitter på en 600 Mbit lina. Kör trådat till chromecasten. Nu spelar jag inte mycket på andra konsoler, men det skulle lika väl kunna varit ett ps4 jag spelade på, märker ingen skillnad, kanske bara att laddtiderna i spelet är snabbare på Stadia.

    Någon som har fått fram ett IP till spelservrarna man kan mäta mot?
     
    Last edited: 22 nov 2019
    BrorSnor, Tjotte och kirkx10 gillar detta.
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Mina intryck.

    när jag fick koden för någon dag sedan testade jag Destiny 2 på PC med mus och tangentbord och det funkade helt ok.

    Idag fick jag lådan och allt funkade bra utom att jag "fipplade" till installationen/synkningen med handkontrollen, allt annat var föredömligt enkelt.

    Känslan av handkontrollen var mycket bra, gillar den.

    Har bara testat det där fighting spelet på TV och det funkade men är inte min typ av spel, sedan är det ju lite "meh" att man får med 2 spel gratis och det gör ju utrymmet för att testa minimalt, man borde få testa några dagar när man är ny användare, som det är nu vet jag inte om jag vill betala ens 100 kr för ett spel på ett system jag inte är säker på att jag gillar....å andra sidan gav jag ju 1400 kr för detta system så kanske lite orättvist men jag har aldrig hävdat att jag är konsekvent :P

    Återkommer nästa vecka när jag slutat jobba och hunnit testa :)
     
    Tjotte, kirkx10, Droid82 och 2 andra gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De skall köra REA på Black Friday, så det bör gå att utöka antalet titlar då utan att det gör så ont i plånboken för att bättre utvärdera systemet.

    Jag väntar också på Black Friday innan jag utökar med fler titlar. Metro Exodus var dock inte särskilt dyrt och är inte så dumt om man gillar den typen av spel (199 kr).
     
    Tjotte, Salvion, Dadde och 2 andra gillar detta.
  8. Mart1neZ

    Mart1neZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2018
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6t
    Har du mätt fördröjning med ping till dessa adresser, eller på något annat sätt?
     
  9. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 092
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Kort fråga. Gjorde en beställning på Stadia premiere edition den 20/11. Den står fortfarande på första punkten (Beställd). Står i texten ovanför att man kan avboka innan den skickas iväg (tar vanligtvis en timma). Nu har det ju gått ett tag. Och det händer inget. Är detta vanligt? Beräknad leverans 26-27/11. Lite nojig, inte beställt från Google store sen Nexus Player [emoji16]
     
  10. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    De verkar ha strulat till leveranserna lite. Fick första avin i tisdags, koden igår men grejerna ska inte komma förrän tisdag.
     
  11. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    De har nog fortfarande en backlog på att skicka paket. Tror inte du behöver bli nojig ännu
     
    patts gillar detta.
  12. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    problemet med FPS och mig är att det funkar ta mig fn....inte i min hjärna med handkontroll, jag skämtar inte när jag säger att första Red Dead köpte jag på Xbox och jag misslyckades med att skjuta kaniner i start området eller vad det nu var, jag får inte hand-öga koordinationen att funka, springer runt och siktar som om jag vore full :o
    Så bil och sportspel är mer min grej, eller FPS med mus och tangentbord, och det verkar ju funka på denna så vi får se.
    Håller med att 199 kr är rätt ok om spelet är bra, skall undersöka det!
     
    kirkx10 och bernard gillar detta.
  13. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Får olika resultat beroende på var jag testar. I det "inbyggda" testet som kommer upp om man söker på speed test på google så får jag 7 ms. Bredbandskollen visade 11 ms, men bara en tredjedel av nedladdningshastigheten.
     
  14. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Ikväll var det lite tydligare att jag och sambon bråkade om nätet när hon streamade video samtidigt. Inte mer än på exempelvis ps4 när det laggar men skillnaden var att Stadia i Chrome buffrade och så tappade upplösning 2-3 sekunder.

    Fortfarande riktigt imponerad över hur väl det fungerar dock! Latency är i mina ögon inget problem än.
     
    kirkx10 och Dadde gillar detta.
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    "Red Dead Redemption 2 Stadia vs Xbox One X vs PC Analysis!"

    "The most in-depth analysis of Red Dead Redemption 2 on Stadia that you'll get. Join Alex Battaglia for a look at the game running in both Pro mode and the usual 1080p balanced output - where there are profound differences. Also: see how the Stadia version stacks up against the PC and Xbox One X versions. Oh - and lag analysis? Some surprises there too."


    View: https://youtu.be/x6y4MnlFLNE
     
    Tjotte gillar detta.
  16. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Jag äger Red Dead på PS4 men har bara spelat ett par timmar för fläkten låter så mycket att halva huset vaknar...

    Så hoppas på bra erbjudande på Black Friday så ska jag spela på Stadia sen :)
     
    Droid82 gillar detta.
  17. Droid85

    Droid85 Guest

    Kört ganska mycket - ca 3 tim Destiny och 3 timmar Red Dead och 1 tim Tomb Raider. Kört mycket Destiny och Red Dead på PS4 innan. Jag har främst kört trådat nu (Ethernet) på Stadia och har 100/100 hemma. Jag är extremt nöjd och imponerad. Funkar otroligt bra. Jag ser i grund och botten ingen skillnad mot PS4 versionerna. Finns sannolikt men man ser det inte om man inte ställer upp spelen bredvid varandra gissar jag. Det som också imponerar är hur snabba laddtiderna är - otrolig skillnad på Destiny mot på PS4. I princip inget lagg överhuvudtaget, har haft ngn sekund slow down på Destiny men det är försumbart på den tid jag spelat. Provade att flytta till ett annan rum/TV, sonen skulle ha TVn, och då gick jag över på wifi. Spelade vidare där jag var, tog ca 15 sekunder att swappa från TV till TV. Det var Red Dead, och där märkte jag ingen skillnad mot trådat. Har också testat på en Pixel 4 i ca 15 min, då med kontrollern trådad, funkade även det utmärkt.

    Generellt viktigt att förstå att det är tidiga dagar för Stadia - kommande år kommer se en otrolig utveckling med exclusives på spel sidan, vidareutveckling av den sociala plattformen, trophies etc men också integration mot Youtube mm. Också väldigt skönt att slippa höra PS4 som låter som en dammsugare på Red Dead. Hur som, mycket nöjd!
     
    bernard, Bakken, Salvion och 7 andra gillar detta.
  18. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Fick ut runt 60Mbit/s och 2s fördröjning trådat, ändå hänger det sig fullständigt när det kommer lite fiender i Destiny. Har stängt av HDR och kör balanserat. Kan datorn vara för kass helt enkelt? Stadia klagar på att uppkopplingen är instabil när jag startar spelet.
     
    Last edited: 23 nov 2019
    Tjotte och bernard gillar detta.
  19. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 092
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Ett kort första intryck.

    Testat det 2 inkluderade spelen på en pixel 4 XL med en ps4 kontroller via otg adapter. Har 100/100 fiber. Första intrycket så flöt det på bra. Stadia appen crashade dock vid ett tillfälle. Annars såg det snyggt och följsamt ut.

    Får prova mer imorgon på jobbet framför datorn. [emoji16]
     
    Tjotte och kirkx10 gillar detta.
  20. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Kort första intryck med mus och tangentbort:

    Destiny:
    Viss latens i spelandet som stör mig lite grann, känns inte riktigt redo för fps.

    Tomb Raider:
    Latensen är inte här lika märkbar men den finns fortfarande där. Har iofs inte spelat detta på PC tidigare men tycker att grafiken känns sådär, lite som att det spelas upp i 720p och då sitter jag på en 100/100 lina så borde vara bättre än så kan jag tycka.

    Får testa ett par dagar till och se om paketet åker tillbaka och man inväntar lite bättre latens och fler spel. Hur som haver så känns det som att detta är framtiden och det är väldigt coolt!
     
    Tjotte och bernard gillar detta.