Fick mejl om hackad oneplus....

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av calz, 22 nov 2019.

  1. calz

    calz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är det en phishing attac eller vad det heter?



    Security Notification

    We are reaching out to you directly as we have discovered that part of your order information was accessed by an unauthorized party. We can confirm that your payment information, password and account are safe, but your name, contact number, email and shipping address may have been exposed.

    We took immediate steps to stop the intruder and reinforce security. Right now, we are working with the relevant authorities to further investigate this incident and protect your data.

    We wanted to notify you of this so that you can be alert to people pretending to be OnePlus to get further information from you, or people asking you to buy products or services from them. OnePlus will never ask you for your passwords, and any financial information should only be provided via a secure payment page on the OnePlus website or one of our partners if you are buying products from us.

    We are deeply sorry about this, and are committed to doing everything in our power to prevent further such incidents. We will continue to investigate and update you as we learn more. In the meantime, please contact us with any questions or concerns at Customer Support.
     
    bernard gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Nej det är riktigt mejl från Oneplus. Det är flera som fått det.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har OnePlus skrivit om detta någonstans? Är det deras orderhanteringssystem som blivit hackat?


    Phising innebär att en part låtsas utge sig för att vara någon annan part, tex sätter upp en sida som liknar Facebook på en liknande domän, så att du luras mata in dina riktiga uppgifter.

    Det här handlar nog bara om att någon databas hos OnePlus hamnat på vift till följd av en sårbarhet som gjort det möjligt att läsa ut databasen,.


    Det bästa du kan göra är att köra unika lösenord för alla webbplatser idag samt aktivera 2FA. Lösenord är egentligen inte säkert nog eftersom databaser läcker till höger och vänster, så förutsätt aldrig att ett lösen är säkert, utan förutsätt att det förr eller senare kommer hamna på vift. Nästan alla sajter har stöd för 2FA idag, tom Swedroid :)
     
    Kristy gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Tycker det känns så omständligt med 2FA. Om det dessutom krävs att man ska ha en viss enhet, vad händer om man tappar bort den enhet eller av annan anledning inte kan använda den... Utelåst för alltid då eller?
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Du får i regel 10 st engångskoder för tillfällen man tappat bort. Dessa sparar man på annan plats och helst skriver man ut dessa.

    Själv använder jag tjänsten från Authy just för att den tillåter mig ha flera enheter synkade. För tillfället två datorer och min telefon.
     
    Leo83 och jnsson gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Som @chraist@chraist skrev, så får man alltid återställningskoder. Jag använder också Authy just för syncning mellan enheter.
     
    Leo83 gillar detta.
  7. bittin

    bittin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER