Diskussion: Allmänna 5G-tråden - femte generationen mobilnätverk

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 15 maj 2019.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Mobilnäten i USA kan ej jämföras med de i Sverige. Det är i många fall en annan mängd människor som befinner sig på samma ställen. Det blir även svårt att jämföra om man inte har ett simkort från den lokala operatören, eftersom roaming kan påverka upplevelsen.

    Hastigheter som dessa med Telia får man inte på speciellt många ställen, utan det är framförallt vissa områden. Med 5G bör sådana hastigheter (och även högre) kunna bli vanligare - men även lättare att leverera på specifika platser.
     
    bernard gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 826
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Varför kan de inte det ?
    Är det så illa att det är sämre än Net4Mobility ?

    Jo, men han skrev ju att han fick testa 5G i en T-mobilebutik, då bör det ju även vara ett SIM-kort från T-mobile och således ingen roaming via Svensk operatör där trafiken tar (om)vägen via Sverige.

    Jag frågade ju hur snabbt 4G nätet är i jämförelse med 5G...

    Det som ska bli riktigt spännande i Sverige, det är att se vad Net4Mobility kan leverera på 5G, med tanke på de fantastiska hastigheterna på 4G... [emoji16]
     
    bernard gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    19ms. Inte sådär väldigt imponerande ändå. Frekvens vet jag tyvärr inte. Men T-mobile verkar köra 28 och 39 GHz.
    Deras 4G är rätt segt. Har fått ca 30 Mbit som mest. Men det är lurigt med frekvenser i det här landet. Operatörerna har olika block i olika stater och ingen har särskilt mycket sammanhängande.

    Edit: 30 Mbit är via roaming med truphone.
     
    bernard gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hastighetsmässigt och kapacitetsmässigt levererar de sällan speciellt bra. På flygplatser, exempelvis, är det ofta oanvändbart. Kan väl liknas lite med N4M egentligen. Men näten är inte alls speciellt bra, jag vet inte varför.

    5G i USA är betydligt mycket snabbare än deras 4G.

    Gällande sim-korten så syftade jag på att för en rättvis jämförelse mellan 4G och 5G behöver båda sim-korten vara från den lokala operatören. Gissade att @Kate@Kate hade ett roamande kort för 4G..
     
    bernard, Kate och 6150 gillar detta.
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det stämmer! Roaming via truphone. Men jag tror inte 4G-näten i USA är vidare bra ändå om man läser lite på internet.

    Tror det beror på betydligt större mängd människor och svårigheter med frekvenser.

    Ingen operatör har lika stora block som våra svenska och dessutom varierar frekvenstillgången mellan delstater.
     
    Kristy och 6150 gillar detta.
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Här kommer filmen då jag testade T-mobile 5G på Times Square i NYC!

     
    night77 och FreddeN gillar detta.
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hur marknadsför operatörerna I USA sina 5G? Alltså pratar de om max hastighet? Eller pratar de om latency? Eller kanske pratar de om bättre kapacitet?

    Kostar 5G abonnemang precis som 4G eller behöver man betala mer?
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det varierar ju från operatör till operatör hur man marknadsför det, men det marknadsförs på ett helt annat sätt än i Sverige - här marknadsförs det ju ingenting. Mer fokus på vad man kan göra och vad som blir bättre. Det som nämns är ju att saker laddar snabbt, nedladdningar sker snabbare osv. Alltså nyttan av lägre svarstider och högre hastigheter. I USA finns ett helt annat behov av 5G i jämförelse med Sverige, här är våra 4G-nät förhållandevis riktigt bra.

    Det är bara att kolla in på operatörernas hemsidor så ser du exakt hur varje operatör marknadsför sitt 5G.
     
    Kristy, night77 och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De pratar mest hastighet. Som @Cupcakes@Cupcakes säger är det rätt segt på många håll och kanter i USA. Manhattan har mindre än hälften av ytan Öland har, men där bor 1,7 miljoner människor, och på dagarna rör sig säkert betydligt fler där. På sådana platser måste 28GHz 5G göra en stor skillnad kan jag tänka mig.

    Men även USA:s folkrikaste städer framstår ju som småstäder i jämförelse med städerna i Kina. Ur det perspektivet förstår man ju varför Kina är så ivriga med 5G. Bredbandsutbyggnaden i Kina är också sämre än i väst, så för deras del är det ju extra intressant. Färre har också dator hemma, utan de flesta ansluter via telefoner eller plattor. Medelhastigheten i Kina för fast uppkoppling är 2,2 Mbit/s (2018).
     
    Last edited: 25 nov 2019
    Kristy, night77 och FreddeN gillar detta.
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    T-mobile hade mycket marknadsföring om ”nationwide 5G” också vad jag kunde se. På sin hemsida förklarar de att man tänker använda 700-bandet. Har för mig att jag läste något om release i december! Men att man skulle hinna hela landet på den tiden verkar ju nästan orimligt.. Handlar nog mest om tätorter i ett första skede ändå.

    Ett stort problem i New York är också täckningen. De höga husen skärmar effektivt av radiovågor och man tappar täckningen rätt ofta, även utomhus. Nu har jag dock en svensksåld IPhone. Kan hända att det är lite bättre med en amerikansk. USA har säkert 20 st LTE-band varav många är operatörsunika..

    Hopplöst att använda GPS i New York också för övrigt! Att försöka se var man är när man kommer upp ur tunnelbanan kan vara en utmaning.
     
    Kristy, night77 och bernard gillar detta.
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    6150 gillar detta.
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I New York är det fullständigt kaos med täckningen på många platser. Det har dock absolut blivit bättre och ofta fungerar antingen AT&T eller T-Mobile som jag kan roama på med 3Världen.

    Det värsta är nästan egentligen att täckning saknas i stora delar av tunnelbanenätet. Det gör allt så mycket krångligare om man inte har koll på tunnelbanenätet från början [emoji28]
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ja det är väl bara stationerna som har täckning vad jag kunde märka.

    Men inte ens där är det säkert att man kan använda mobilen. Det verkar som om näten har svårt att hantera ett helt tåg med kanske uppåt 1000 personer som kommer in på en station en kort stund och vill koppla upp sig mot samma station.

    Där skulle nog 5G göra nytta tack vare mer spektrum.
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vilka frekvensblock tror ni blir aktuella för 5G i Sverige? Att samtliga inleder med 28 GHz känns rätt givet. Men det lär ju bara byggas ut i städer.

    3,5 GHz ska också auktioneras ut inom kort. Där finns mycket spektrum och det känns som ett givet band för mindre tätorter och befolkad landsbygd.

    För glesbygden känns 700-bandet givet för både Telia och N4M. Vad hittar Tre på? Släcker LTE 800 och kör 5G istället?
     
  15. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Dessa band
    Vilka operatörer stöder 5G Nät i Sverige?

    Nu blir auktionen för 3500-bandet i Sverige försenad och sker förhoppningsvis senare under 2020.

    Det gör att man lär börja smått med 700 MHz och sedan gå vidare med 3500 MHz (eg. 3400--3800) och 26 GHz (24,25--27,5).

    Man har inte alls pratat mycket om 28 GHz-bandet, däremot så kan det mycket väl komma att tas i bruk på sikt!

    PTS driver en allokering av 40,5 -- 43,5 GHz till 5G
     
    Last edited: 1 dec 2019
    Kate gillar detta.
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    26 GHz är det väl bara Telia som har tillgång till? Ska Tre och N4M köra mm-vågor så lär det bli 28 GHz..

    26 GHz-bandet | PTS

    28 GHz | PTS

    Är det verkligen meningsfullt med 5G på 700-bandet? Vad jag förstår så är prestandan ganska marginellt bättre på låga frekvenser och små block. Spontant så låter det som en hög kostnad för liten vinning, även om det kanske kommer på sikt.

    Jag tror man börjar med 28 GHz innanför tullarna i Stockholm och eventuellt centrala Göteborg, Malmö och Uppsala. Telia eventuellt även 26 GHz. Sedan kanske 3,5 GHz i tätorter där det idag finns LTE2600.

    Skulle inte tro att 5G på 700-bandet kommer före 2023-2025. Men förhoppningsvis har jag fel där!
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 826
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Då Telia bygger sitt nät med utrustning från Nokia & Ericsson så kommer nog utrullningen av 5G gå ganska smidigt för Telia.

    Spectrum sharing for fast & smooth 5G deployment

    Troligtvis har Telia förberett för 5G på 700 MHz där man idag erbjuder 4G på 700 MHz då 5G är så nära, det går ju att ha 4G & 5G samtidigt på samma frekvenser också, se länk ovan.

    Lägg därtill att Telias 4G nät redan har grym kapacitet redan idag, oftast med fiber fram till master som även står utanför tätorter.
     
    Kristy, NotRyan, bernard och 1 annan gillar detta.
  18. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Som sagt, på de högre frekvenserna så är det 26 GHz - bandet som gäller och en tilldelning är tänkt att ske inom en (snar?) framtid.

    Förstudierapport inför tilldelning av frekvenser för 5G PTS-ER-2018:4 | PTS

    https://www.pts.se/contentassets/e5...forstudie-frekvenser-for-5g-pts-er-2018-4.pdf

    Inbjudan till samtal om inriktning för 26 GHz-bandet | PTS

    "26 GHz-bandet är tillsammans med 700 MHz- och 3400-3800 MHz-banden utpekade som pionjärband för 5G i Europa, men ligger också i toppen av listan av kandidatband för 5G i hela världen"

    28 GHz - bandet är inte ens utpekat för IMT, så att det händer något där i närtid är inte troligt.
     
    Last edited: 2 dec 2019
    Kristy, Kate och 6150 gillar detta.
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Frågan är hur de ska kunna lansera 5G under första halvåret 2020 i så fall? Varken 3,5- eller 26-auktionerna lär väl vara klara tills dess.

    Det är väl bara 700-bandet som återstår i så fall. Undrar vad Tre ska göra? Släcka LTE800?
     
    bernard gillar detta.
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Idag lanserar T-mobile ”nationwide 5G” i USA!

     
    Kristy och bernard gillar detta.