Problem: Stort behov av bättre vetande...

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Pseudonym031, 23 nov 2019.

  1. Pseudonym031

    Pseudonym031 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har haft en MacBook pro från tidigt 2011 liggandes ett par år sen jag senast använde den, men jag fick tillslut tummen ur och la över alla bilder osv till nuvarande dator. Jag har precis köpt en DAC och i samband med det framgick det att Macbooken skulle fungera perfekt som musikspelare, rentav bättre än nuvarande PC för att simplifiera det lite.

    Sagt och gjort förde jag över filerna som var viktiga och tänkte snabbt boota om datorn så den var ren och så fräsch en dator från 2011 nu kan bli, BIG MISTAKE, efter jag whipat den och försöker installera om OS Lion som var operativsystemet som var det aktiva på enheten så får jag bara blankt nej, skivan som kom med datorn har inte setts till på snart ett decennium och min okunskap kring sakers korrelation inom apples förfaranden är monumental, jag har varit inne och snurrat på amazon och kollat på bootsticks men har egentligen ingen aning om det skulle fungera att beställa en sådan sticka med låt säga sierra,mavericks,lion eller om det bara är pengar i sjön, allt jag kunnat läsa mig till om att hålla in olika knappkombinationer för att återställa till senast möjliga version har varit fruktlösa och jag är på gränsen till tårar vid det här laget.

    Hoppas någon kan peka mig i rätt riktning för jag är helt förlorad.

    Tusen tack på förhand
     
  2. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Om du håller in kringla och r-tangenten precis när skärmen tänds och fortsätter hålla in dom en stund bör du komma in i recovery mode. Där kan man ladda ner operativet från internet.

    Men du har försökt detta? Vad händer i så fall om du inte kommer in i recovery?
     
    Kristy gillar detta.
  3. Pseudonym031

    Pseudonym031 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Då startar den "internetåterställning och så snurrar jordgloben och jobbar en stund, jag är ansluten till internet osv. Sen när den den statusbaren jobbat färdigt skickas jag till menyn där jag får välja mellan att återställa från Timemachine som är en återvändsgränd då jag inte har någon säkerhetskopia,Installera om Mac OS x Lion som inte vill, Få hjälp på nätet som bara berättar att jag kan ansluta till internet vilket jag är och skivverktyg som jag inte heller lyckats göra något med... Jag hade ju helst velat att den stod och tugga med jordgloben under lång tid och hämtade nån basversion som borde bli resultatet av det, har testat alt+kringlaR,kringla+R och till och med skift+alt+R som av vad jag läst bara skall vara relevant om det var sierra eller senare vid något tillfälle på enheten.

    Any leads?

    När jag väljer att installera om Lion så startar den processen och jag får godkänna avtalet osv, sen "startar" den arbetet och hoppar mellan att det skall ta 20020402402 och 0 minuter 3-4 gånger och sen kommer en pop-up med "Kan inte hämta de ytterligare komponenter som krävs för installation av Mac OS X"
     
  4. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Är inte då hemma på Mac men jag har installerat ett par stycken med macos från usb för länge sedan. Har för mig att gör att kunna skapa en boot ar usb så behöver man en Mac som fungerar. Har du någon annan Mac?
     
    Kristy gillar detta.
  5. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Förresten är du säker att du är ansluten till internet när du kör igång återställning? Anslut med kabel om du kan.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Last edited: 23 nov 2019
    Kristy gillar detta.
  7. Pseudonym031

    Pseudonym031 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för era råd, jag är riktigt vilsen i det här ärendet så jag skall försöka förklara så gott jag kan.

    när jag startar upp den för internet återställning får jag välja wifi, jag har testat både med 5 och 2.4 när den väl levde igår eftermiddag körde jag på 5 så det fungerar, när jag kommer till sidan efter den "ger upp" internet återställningen känns det som fast den går igenom processen så står det att jag är ansluten.

    Jag har inte haft något kopplat till den dom första 40 gånger jag försökt, jag har tyvärr ingen annan mac att tillgå men en familjemedlem laddade ner en OS lion från piratbukten som kommentarerna genomgående var positiva. den brändes på DVD och togs hit, jag har fört över det innehållet till Partitionen på hårddisken och försökt starta upp datorn och håll inne C för att boota från CD

    Om den är rätt utformad i sitt utförande har jag ingen aning, och helt ärligt har jag ingen aning om va jag håller på med längre. det enda jag inte gjort är att skriva över "Mac OS X base system" det känns som det skulle vara spriken i kistan innan det blir bingen för den.

    Har jag missuppfattat det om jag egentligen behöver en version av snowleopard och inte lion, jag minns att jag köpte den uppdateringen så det är inte lion som är ursprunget och har läst artiklar och poster som pekar åt att man måste ha snowleopard för att kunna lägga på Lion men jag känner mig så extremt vilsen i OS miljön.

    Jag har inte testat med sladd in i routern. Det testat jag direkt nu.

    Länken du skicka är sidan jag tog fram när jag startade det här vad jag trodde skulle bli en snabb historia för att fräsha upp den lite. men reslutaten uteblir om jag följer anvisningarna.

    Jag hade gärna betalat 200kr för ett nytt operativsystem eller va det kostar om jag bara visste exakt vad det är jag behöver jag börjar bli riktigt uppgiven och känner att ju mer jag läser ju okunnigare blir jag, jag har aldrig haft så här svårt att extrahera konkret information i en IT fråga från internet innan.
     
  8. Pseudonym031

    Pseudonym031 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Har Nu testat med ethernet rakt in i källan, samma reslutat tyvärr. Jag hoppas något det finns någon Mac trollkarl dom snubblar över tråden i ett android forum och räddar mig ur den här tragedin, Någon som har tips på vart man kan vända sig för att nå rätt målgrupp i större utsträckning möjligtvis?

    Tack alla som försökt hjälpa mig.
     
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kolla på Sweclockers.com forumet där, finns många kunniga.
     
  10. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Vart bor du? Kanske finns någon i närheten som kan hjälpa dig.
     
  11. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Last edited: 23 nov 2019
  12. Pseudonym031

    Pseudonym031 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej igen alla hjälpsamma hjältar, jag har fått kontakt med en kille som säljer USB bootsticks på amazon för 14 euro och vi hade en lång konversation om vad som händer osv så han skickar en "skräddarsydd" sticka och full support tills det fungerar. Det känns som min bästa chans hittills, pratade med mac supporten förut, dom förstod ungefär lika mycket som mig typ. om det här löser sig för 14 euro för sticka och live support tills det fungerar känns de som jag kan släppa det här tills stickan dyker upp på torsdag senast, jag blir helt maniskt när saker inte fungerar och kan inte släppa det så tack till er alla som tipsat och gett råd! Ni är guld!