Motorola One zoom

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av rickards, 5 sept 2019.

  1. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

  2. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Mkt märkligt val av namn dock, när det inte är en Android One telefon. Ingen deal breaker för mig, men viss förvirring uppstår lätt :) Såg att den dyker upp hos svenska återförsäljare redan nu i september för 4499 kr.
    Motorola får tuff konkurrens av Nokia.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Moto/Lenovo har inte direkt skött uppdateringarna exemplariskt. Nokia ligger bättre till på den punkten i alla fall.
     
  5. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    466
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
  6. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    466
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    Smartphone med branschledande kamerasystem

    Riktigt sugen på denna, gillar designen och kameran är intressant.Den tickar av många boxar som usb-c, 3.5mm jack, NFC, 4000mAh, Oled display, MicroSD med mera.

    Det som gör mig tveksam är avsaknad av Always On Display, bara mono speakers, ingen riktig IP-klassning utan bara nano coating. Och priset, som är lite väl högt satt för en midrange lur med bara 4GB Ram när de flesta andra i samma prisklass erbjuder minst 6GB.

    Och supertråkigt om det är så att vi bara får den gråa varianten i Sverige. :(
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har kikat på Zoom nu, och måste säga att jag blev besviken. Skärmen upplevde jag som urvattnad och något som hör hemma i en lägre prisklass.Byggkvalitetén imponerade inte heller, utan telefonen känns också väldigt enkel och billigt konstruerad. Upplevde även telefonen som rätt slö och inte så följsam, vilket inte heller riktigt hör hemma i prisklassen. Tog tex 2-3s att starta kameran.

    Kan inte påstå att hårdvaran motiverar prislappen. För klen hårdvara, medioker skärm och tveksam byggkvalitet. Moto har i mitt tycke blivit sämre om man har den en gång i tiden utmärkta G-serien i åtanke.
     
    Kristy gillar detta.
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Trist, såg ändå rätt lovande ut på pappret.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, på ytan såg det onekligen lovande ut. Rekommenderar definitivt att det kläms på telefonen före ev. inköp.
     
    rickards gillar detta.
  10. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Utländska hands on är klart positivare än dig Bernard :) Både skärm och byggkvaliteten verkar lovordas av många andra. Jag ser fram emot att få klämma lite själv, hoppas fortfarande att jag blir positivt överraskad.

    Bland annat GSMarena har klämt en del och verkar onekligen positiva än så länge.

    Motorola One Zoom hands-on review
     
    spigen gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, bäst är förstås att klämma själv. Jag blev som sagt inte alls imponerad av vare sig skärm eller byggkvalitet.

    Inte för en lur som kostar €429. Då får man ju jämföra med tex Pixel 3a, och den spelar i en annan liga vs Zoom sett till byggkvalitet och skärm i min uppfattning.

    Om man anser att de är fullt likvärdiga finner jag det lite märkligt, men det är samtidigt inte ovanligt att det råder delade meningar om telefoner :)
     
    Last edited: 8 sept 2019
    katho, spigen, Kristy och 1 annan gillar detta.
  12. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    466
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    Nån som har fått tag i en Zoom? Finns bland annat på webhallen och Elgiganten, däremot har inte NetOnNet fått in den ännu. Vore intressant att höra lite omdömen och första intryck om någon redan har köpt den.
     
    bernard gillar detta.
  13. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Ser fram emot lite grundligare tester, framförallt nyfiken på hur pass bra kameran presterar i praktiken.
     
    bernard gillar detta.
  14. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

  15. Bjorngrunde

    Bjorngrunde Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    5
    Tja, skapade ett konto här enbart för att rapportera om telefonen.

    Har suttit på en honor 5c i två år nu och det är en billig skräp mobil. Bestämde mig för att uppgradera till något vettigare, denna gången tänkte jag att jag skulle investera lite mer i en telefon.

    Jag har alltid varit en budget användare när det kommer till telefoner (slutade använda min Eriksson 710 år 2011 ). Har suttit framför min laptop några veckor nu och spanat på telefoner. Efter att ha velat mellan xiaomi mi 9t, One vision och pixel 3a, så blev det en Motorola One Zoom.

    Xiaomi åkte för den har inte android One.
    Pixel strök med på grund av import.
    One Vision föll på grund av Zoom.

    Nu vet ni vart jag kommer ifrån och nu kan jag börja rapportera om mina första intryck!

    För mig känns telefonen helt fantastisk! Skulle jag beskriva telefonen med ett ord skulle det bli: över förväntan.

    Två ord jag vet.

    Skärmen
    Den är ljus, ikoner, innehåll på hemsidor, appar allt är väldigt crisp. Färgerna är mättade och behagliga att se på. Det vita är lite varmt, inget man märker om man inte jämför den med en iPhone x.

    Låsknapp
    Många säger att dessa suger på billigare mobiler. Jag är dock sjukt nöjd, den låser upp telefonen snabbt med en behaglig animation i en turkos färg.

    Låst skärm
    Man får dubbel tappa telefonen för att se notifikationer på låsskärmen, håller man inne ikonen för notisen så kan man läsa meddelandet. Trevlig funktion.

    Gränssnittet
    Jag vet att jag inte har mycket att jämföra med, men tycker mobilen gör allt utan problem. Inget lagg, snygga enkla animationer osv. Appar startar direkt och surfa på webben går sjukt smidigt.

    Kameran
    Den enda funktionen jag inte hunnit testa ordentligt är just kameran. Det lilla jag testat är jag imponerad, dock känner jag att jag får rapportera med bilder från vardagen för att avgöra kamera kvalitén.

    Summa sumarum
    En mobil som leverera långt över förväntan. Tror detta kommer bli en trogen följeslagare i några år, för det känns som ett flaggskepp för personer som aldrig skulle köpa ett flaggskepp.


    TL:TR sjukt nöjd!

    PS. Kommer rapportera mer i detalj under kommande dagar/veckor! :)

     
    Corran_Horn, Ekman, spigen och 2 andra gillar detta.
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Kul! Lägg gärna upp lite bilder från kameran, vore kul att se.
    Kommer du från en Honor 5C förstår jag att du gillar uppgraderingen :) Med risk för att göra dig lite besviken så är det dock inte en Android One-telefon du köpt, namnet till trots. One Zoom kör Motorolas egna variant på gränssnittet, som ändå är mkt trevligt även om uppdateringsfrekvensen inte håller samma takt.
     
    bernard gillar detta.
  17. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    466
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    Myproject13 har lagt upp lite videos på YouTube med kamerajämförelser, batteritest och lite ljudtest osv.
    Jag hoppas J.Williams tar upp denna, gillar hans grundliga genomgångar med inte bara en video utan flertalet uppföljningar :)
     
    rickards gillar detta.
  18. Mr_prefekt

    Mr_prefekt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    One Plus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    One Plus 3
    Efter många om och med så fick det bli en One Zoom som ersatte min Oneplus3 efter drygt tre år av trogen tjänst.

    Och efter två dagar så är jag mer än nöjd!

    Underbar skärm, en kompetent kamera och ett rejält batteri!

    Jag som mest ringer, skickar meddelanden, slösurfar lite och tar några enstaka kort har här en telefon som jag är riktigt nöjd med från början!

    Den ligger bra i handen och det medföljande skyddet ger den lite extra friktion så den inte halkar ur handen eller skjortfickan så lätt.

    Återkommer med fler intryck jag fått använda den lite mer.

    Enda nackdelen så här långt är ett det inte tillverkas lika många skal och skärmskydd till en lite mer udda modell.
     
    Corran_Horn, spigen och rickards gillar detta.
  19. Mr_prefekt

    Mr_prefekt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    One Plus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    One Plus 3
    Hej igen!
    Efter ett par veckor med telefonen så är jag tillbaka med en liten uppdatering.

    Nackdelar:
    • Ganska långsam fingeravtrycksläsare, men då gick jag från oneplus3 så det var jag beredd på. (Däremot så upplever jag att den har blivit lite snabbare dom senaste dagarna, men om det faktiskt är så eller inte har jag inga belägg för).
    • Utbudet av skärmskydd och skal är begränsad. Jag fick tag på ett skärmskydd i härdat glas och kör med det medföljande skalet. Har tappat telefonen ett par gånger och det har funkat men skulle uppskatta ett riktigt "bumpercase" i klass med otterbox.
    Fördelar:
    • Batteriet! Att kunna gå två dagar utan att behöva ladda känns overkligt, att åka in till stan på eftermiddagen med under 50% batteri kvar var tidigare otänkbart. Hur skulle jag då kunna betal buss eller parkeringsbiljetten? Ren och skär vardagslyx!
    • Kameran! Fick igår testa den i dunkel belysning (på konsert) och är grymt imponerad. Även zoom funktionen fungerar riktigt bra och möjligheterna för manuella inställningar är många och användarvänliga.
    Summa summarum så är det en prisvärd mobil för mig som inte använder några krävande appar eller spel. Hoppas att den håller lika länge som min oneplus3.
     
    rickards gillar detta.
  20. martinbeaver

    martinbeaver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Lite fundersam kring Motorolas one-mobiler. Har de slopat x-serien? Många modeller har dom nu.