Fråga: Filma Widescreen/"Cinema" ?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av wrkdrojd, 17 nov 2019.

  1. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag ska hjälpa en kusin med en mindre film/reklamfilm i samband med en presentation som hon ska hålla.

    Vi båda har tummen-mitt-i-handen när det gäller detta, så jag tänkte ber om hjälp.

    1) Xiaomi Mi 9 + DJI Mobile 3 (Gimbal) <- Hårdvara

    2) Vad för App rekommenderar ni för antingen filma direkt i Widescreen/"Cinema" och/eller vad för App för post-processing?

    Vi kan absolut slänga ut ett par hundringar, men då projektet är ideellt så kanske inte mer än så.

    3) Presentationen ska vara i 1080 och hårdvaran vi har tillgodo för presentationen är 1080 - med det sagt, bör jag hålla mig till filma i 1080@60fps eller ska jag filma i 4k@30fps?

    4) Finns det någon schysst videoredigering för PC/Win10 utan en alldeles för dyr prislapp?


    Tack! :)
     
    Last edited: 17 nov 2019
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag är ingen klippa på det där med videoproduktion, men som "glad amatör" (som vill leka med gratisprogram) kör jag främst med Open Camera. Cinema FV-5 verkar vara populär, men jag vill minnas att gratisversionen är lite begränsad (jag har nämligen bara installerat den på en av de gamla mobiler jag använder som "videokamera"). Bägge har stöd för extern mikrofon (men ibland är det inte trivialt att få det att funka).

    Jag redigerar ingen video på mobilen, har alldeles för klena mobiler för det. Shotcut är gratis och verkar vara kompetent, kan vara lite svårare att lära sig än mer kända program (men det är gratis). Finns väl fortfarande Windows Movie Maker också?

    Jag har aldrig pysslar med 4k heller, men det verkar ju vara ganska precis dubbla upplösning mot 1080 och då går det ju att nersampla utan kvalitetsförlust. Men jag är osäker på om det ger nåt mervärde med högre upplösning om man ändå ska sampla ner. Möjligen om man vill kunna beskära delar ur bilden.
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Måste säga att jag är lite förvånad över att mitt svar är det enda, jag svarade mest för att jag rotat lite i detta när jag insåg att jag kunde använda mina gamla avlagda mobiler som "videokamera". Det borde ju finnas folk som är lite mer seriösa i sitt filmande än jag:)
     
  4. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Ladda hem Davinci resolve. Ett mycket kompetent program för både Windows och Mac. Filma i 108030fps (helst 24fps om du kan välja det)

    när du säger att du vill filma i ”cinema” menar du då 21:9 eller vad pratar vi om? Detta kan du förmodligen inte välja i din telefon utan det får du justera i post när du ska redigerar i davinci.