Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    På min jobbdator har jag något som heter workplace connection. Det är för att jag ska kunna komma åt interna appar och program även när jag inte är på jobbet. Av någon anledning lyckas jag inte koppla bort detta.

    Någon som vet hur detta funkar? Betyder det att all datatrafik går via servrarna på mitt jobb eller är det bara om jag använder någon av de tjänster som finns där?
     
  2. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Det är en del av "Direct Access" som innebär att datorn anropar företagets servrar vid uppstart och känner av om den befinner sig inom, eller utanför, företagets lokala nätverk. Om den befinner sig utanför upprättas automatiskt en tunnel/fjärranslutning för att du ska kunna komma åt företagsresurserna. (tänk VPN fast utan att användaren behöver göra någonting för att ansluta).

    Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar i Windows 10, men tidigare har man kunnat stänga av tjänsten "IP Helper" via Tjänster/services.msc eller genom att skriva: net stop "ip helper" i ett admin-kommandofönster för att inaktivera Direct Access. Tjänsten brukar vara inställd på att starta automatiskt, så den kommer att gå igång igen vid nästa omstart (eller om man startar den manuellt såklart).

    Exakt vilken trafik som går igenom företaget kan jag inte svara helt 100 på, men om jag minns rätt brukar man åtminstone skicka all DNS-trafik (namnuppslag) via företagsservrarna.
     
    bernard, BrorSnor och Dadde gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Vi får se hur det går. Men jag tror Google får det tufft. Är man en seriös gamer så är en konsol inte så dyr ändå i jämförelse med Stadia:
    Xbox One S All-Digital Edition | Xbox
    PlayStation 4 Slim 500 GB F chassis (vit) - Playstation 4 - PS4 Pro och PS4 Slim

    Andra som spelar enkla spel som tidsfördriv typ Flappy Bird kanske inte har en konsol alls.

    Både MS och Sony får sina "molnlösningar" inom kort:
    Microsoft and Sony are teaming up for the future of gaming

    Jag säger inte att Google är chanslöst men det är ändå en marknad med två etablerade spelare.
    Men vi får se hur läget ser ut om tre eller sex månader.:)
     
  4. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag har tyvärr inget admin-konto. Så kan nog bli svårt att stänga av då. Jag ju alltid prova ändå.

    Betyder det att Stadia tar svängen via jobbets servrar innan videoströmmen kommer till mig?
     
  5. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag hoppas att Stadia lyckas. Enligt Digital Foundry kör det sista Tomb Raider I alla fall i native 4K, vilket för mig ändå tyder på att tjänsten har förmågan. Googles idé om att spel kan använda mer än en nod låter också spännande, även om det är svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut och Chromecast-stöd är mer nice än att behöva koppla datorn eller ännu värre en mindre mångsidig sticka till TVn.

    Konkurrens är alltid bra dock, så jag hoppas även att Microsoft och Sony lyckas göra något bra med streaming.
     
    bernard och Johnh3 gillar detta.
  6. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Inte nödvändigtvis. Jag har som sagt inte hundra koll på vad som skyfflas via företagsnätverket, men jag skulle tro att namnuppslagen går därigenom vilket innebär att när din klient till exempel frågar efter IP-adressen till stadia.google.com så går det via företagsnätverket. När din klient hämtat DNS-uppgifterna och lagrat det i den lokala cachen skulle jag tro att vanlig TCP/UDP-trafik går utan "onödiga" mellanhänder, dvs så direkt mellan dig och Google-molnet som möjligt.
     
    Dadde gillar detta.
  7. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Kommer säkert bli stentufft. Och jag tror inte att Google är så naiva att de tror något annat. Microsoft hade det ju riktigt tufft i början med Xbox också.

    Men tror ändå det kan finnas tillräckligt många halvseriösa gamers som kan tänka sig att köpa Stadia. Sen när gratisvarianten kommer så kan man ju köpa en billig kontroll och bara det spelet man vill ha. Tidigare var man ju tvungen att köpa en konsol för flera tusen även om man bara ville spela ett spel.
     
    Tjotte gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Ja fast även en "maxad" spelkonsol är ungefär halva priset mot en flaggskeppsmobil, och en som har spel som en hobby kan tycka det är värt priset.

    Lite synd att Stadia fick så dålig start med mycket strul.
    Ryktas om att Amazon ska ge sig in i detta också:
    Amazon has its own Stadia competitor in the works, and it's reportedly being revealed next year | GamesRadar+

    Så hur det slutar får vi se. Risken är att det blir för många aktörer.
    Konkurrens visserligen men hur många alternativ tål konsumenterna?
     
  9. Tjotte

    Tjotte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Skillnaden är ju att med stadia behöver du aldrig uppgradera nån hårdvara igen, det gör Google åt dig. Och du behöver inget eget lagringsutrymme för varken spel eller saves så alla kan få en mycket kompetent spelupplevelse på väldigt billig/gammal hårdvara.
     
    kirkx10 och Bakken gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var väl inte så mycket strul rent tekniskt i alla fall, vilket ju är den viktigaste biten. Under fredagen var det lite kö, men det var inte farligt. Destiny 2 hade förvisso problem, men det berodde ju på spelet/serverstrul hos Bungie, och inte på Stadia.

    Logistiken har dock varit usel som alltid med Google, men rent tekniskt är det nästan ett under hur bra det fungerat från dag ett. Det är för min del svårt att begripa hur de lyckats lansera i så många länder samtidigt utan att det blev större stabilitetsproblem.

    Jag hade väntat mig betydligt mer krångel och strul inledningsvis. För min del har tjänsten varit helt stabil och presterat väl under de ~7 timmar jag hittills hunnit spela sedan jag aktiverade kontot under torsdagskvällen. I den här tråden har det heller inte rapporterats om några större tekniska bekymmer från vad jag kunnat se.

    Tror inte att någon annan aktör klarat av det. Jämför med tex Xcloud som bara har begränsad utrullning i USA+UK först.

    Men sedan haltar också jämförelsen med Xcloud något eftersom Microsoft såväl som Sony kommer fortsätta köra sina titlar på konsolhårdvara i sina respektive moln. Det blir med andra ord mycket tuffare att hänga med i svängarna eftersom den hårdvaran snabbt blir föråldrad. Google kan relativt enkelt byta exempelvis GPU i Stadia-racken för att öka kapaciteten i en handvändning.

    I slutändan är förstås innehållet det viktigaste, men det har blivit mindre vanligt med konsolexklusiva titlar och mer vanligt med cross play, och jag tror det kommer fortsätta så i takt som det dyker upp nya plattformar. Man förväntar sig numera ha möjlighet att spela mot/med kompisarna oavsett plattform.
     
    Last edited: 23 nov 2019
    matssoderstrom, patts, kirkx10 och 6 andra gillar detta.
  11. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Någon som vet när man får tillgång till sitt Buddy Pass? Det står bara "coming soon" för mig. Är det samma för alla eller är det någon som har fått tillgång?

    Screenshot_20191123_155353_com.google.stadia.android.jpg
     
  12. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    En lansering i enbart USA hade nog inte förändrat något eftersom det är olika serverhallar. De flesta andra tjänster kanske kör från 1-2 hallar från början och får då stora problem. På grund av vad för typ av tjänst Stadia är så måste de ju nästan köra på alla hallar från början och då har de ju redan skalat upp det innan de ens påbörjade lanseringen. Så för Google är det nog egentligen logistiken att skeppa hårdvara kombinerat med en tjänst som har potential att kräva mycket av supporten som är den stora utmaningen.

    Ca 2 veckor efter lansering sa någon Stadia snubbe. Minns inte vart jag hörde det dock.
     
    Dadde och kirkx10 gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är sant, men att inleda med så många regioner samtidigt är rätt vådligt. Det uppstår ju kaskadeffekter om en hall går ned och trafiken skall slussas vidare till nästa, vilket blir speciellt jobbigt vid en lansering då många testar samtidigt och de har höga trafikspikar.
     
    kirkx10 gillar detta.
  14. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Absolut, men skulle tippa på att de kör varje användare i en virtuell maskin som är isolerad vilket gör att det är en väldigt liten risk att man skulle påverka varandra. Trafikmängden till övriga Google tjänster gör nog att Stadia är rätt obetydlig i sammanhanget. Så trafikmängden borde inte heller vara något problem.

    Egentligen är ju Stadia bara en variant av YouTube. Leverera strömmad video så snabbt det bara går. Det är ju inget nytt för Google. Sen kräver det ju lite special hårdvara i datacentret för att få ekonomi i det hela såklart men det är vad jag förstått det som AMD som hjälpt dem med.

    Så jag tror att Stadias utmaning är trafiken mellan datacenter och användaren. Att inte komprimera för mycket så det förstör kvalitén men samtidigt erbjuda en bra prestanda.
     
  15. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Dels har de ju project stream i ryggen där de kunde stresstesta en del, och sen tror jag att de under utvecklingsperioden har definierat vilken server varje klient ska ansluta mot, så att de kan ansluta ett färre antal men ändå provocera fram en överbelastning. Utifrån den datan kan de sedan beräkna serverbelastningen för ännu fler klienter.

    Någonting säger mig också att de har definierat tröskelvärden för att automatiskt tilldela mer resurser ifrån datacentret vid behov, samtidigt som de i omvänd ordning kan omfördela resurser vid lägre aktivitet till deras andra tjänster.

    Oavsett är jag mäkta imponerad att det fungerar, och då har jag inte ens testat själv än (t minus 1 vecka)
     
    Dadde, Tjotte och percoolio gillar detta.
  16. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    Har spelat lite på min laptop och tycker det fungerar väldigt bra (extremt mycket bättre än GeForce NOW)
     
    kirkx10 gillar detta.
  17. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Hej! Liksom ni andra som beställde "sent" har nu även min order dragits från kontot. Kul!

    Däremot kommer jag få problem med installationen av chromecast. Mitt eluttag sitter för långt bort och kan enligt frugan inte ha en förgrening hängandes.. Min fråga är då om man kan köra en förlängnings hdmi och ha själva chromecasten vid eluttaget istället för bakom tvn? Förlorar man upplösning tro, eller kommer det kanske lagga mer?

    Tack för input! ☺️
     
    Tjotte och bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det fungerar så länge det inte är så långt till TV:n. Är det väldigt långt (10m+) kan det bli problem om du skall köra UHD.
     
  19. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Kan du inte maska en elförlängning så den inte syns så tydligt bara? Så har jag gjort med kablar till hemmabiosystemet. Kabelkanal kostar väl typ 50kr att köpa.
     
    bernard gillar detta.
  20. Tjotte

    Tjotte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    Finns det inget usb-uttag på TVn som kan mata CCUn då?

    Edit: glöm det, hittade det här Yes, you need to use the power supply that comes with Chromecast Ultra
     
    Last edited: 24 nov 2019
    bernard gillar detta.