Hjälp med parabol. Signalkvalitet.

Diskussion i 'Off Topic' startad av timebandit, 24 nov 2019.

  1. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Har parabol från Viasat där jag har halvjobbiga problem med alla kanaler från TV4.
    Övriga kanaler så är Signalstyrka och kvalitet klart godkänd.
    Men när man skall se på en kanal från TV4 så blir det snabbt värre. Kan ta upp till 1 minut innan mottagaren får signal. Ibland får man byta kanal och sedan tillbaks igen till TV4 för att det skall fungera. När det inte går alls så är Signalstyrka och kvalitet = 0.

    Bifogar två bilder. Andra bilden är från TV4...

    Vad är det som gör att det blir så här? Varför skiljer det sig mellan Tuner 1 och Tuner 2?

    Har provat att justera parabolen å allt som går men inget händer. Kan kablarna blivit slitna/dåliga? [​IMG][​IMG]
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja kablarna kan bli dåliga med tiden, det kan t.ex. komma in fukt i dem, även LNB kan bli dåliga med tiden.
    ( och även boxen kan givetvis bli sämre med tiden)
     
    chraist gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Allt som sitter ute. LNB, kablar, kontakter ev DiseqC-switch m.m. påverkas av väder och vind och slits ganska fort. Du säger inget om ålder på grejorna men efter 4-5 år får man räkna med att det kan hända saker.

    Försök att se ett mönster i problematiken. Du säger att TV4 är dålig. Den verkar sändas med horisontell polarisation enl. andra bilden. Om det är så att problemen är tydligast på horisontella kanaler kan man misstänka LNB. Annars om polarisationen inte verkar spela roll så kan det vara i kablar eller kontakter.

    Fininställning av parabolen är också viktig. En cm hit eller dit gör skillnad. Även LNB:s placering i hållaren kan göra skillnad. De här sakerna bör justeras av någon som har erfarenhet och mätutrustning.
     
    chraist gillar detta.
  4. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kan inte minnas ålder på LNB, om det är utbytt efter förra boxen eller inte. Parabolen är 7år nu iaf. Lnb bytt 1 gång efter ny box för några år sedan eller om jag bytt igen(kommer inte ihåg).

    Jag har försökt ställa in så gott det går med hjälp av beräkningsprogram samt en satfinder.
    Har ändrat skew också. Blir inte bättre, bara sämre.

    Hade faktiskt inte en tanke på det där med vertikalt eller horisontalt. Skall ta o h gå igenom kanalerna för att se om problemet kan ligga där.

    Oja! Även millimetrar gör mycket har jag märkt.

    Kablarna och kontakterna är aldrig bytta, bara omgjorda i ändarna.
    Antar att jag borde byta ut kablar och kontakter först för dom är ju trots allt runt 7-8 år gamla.


    Du har rätt gällande erfaren hjälp men det är också roligt att lära sig och problemet är inte akut så det finns tid och utrymme att lösa det själv med hjälp av tex era tips :) :)
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kablar och kontakter måste inte bli dåliga bara för att de sitter ute. Jag kör fortfarande med en del kablar och kontakter sedan jag satte upp parabolen 1995. LNB har jag dock bytt några gånger genom åren. DiseqC-switchen dog rätt snabbt så den har jag flyttat in på vinden.

    Det som är avgörande är om det kommer vatten i grejorna. Gör det inte det så kan de klara sig länge.

    Om det är LNB problem så brukar det märkas på att vissa kanaler blir dåliga. LNB kan ställa om i fyra olika lägen: högband vertikal eller horisontell samt lågband vertikal eller horisontell. Om LNB blir dåligt så brukar någon mode bli dålig först. T.ex att det inte kan slå om emellan högband och lågband eller mellan horisontell och vertikal. Därför kan det vara bra att försöka lura ut om de kanaler som krånglar har något gemensamt.

    Det finns listor över vilka transponders (frekvenser) kanalerna ligger på hos t.ex. Viasat Sverige on Astra 4A & SES 5 at 4.9°E - LyngSat
     
    chraist gillar detta.
  6. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Helt rätt, beror ju på hur skyddat allt är. Kabeln in till lnb är inte skyddad sedan ett bra tag tillbaks. Skyddshöljet är trasigt.

    Jajjamen, den där listan har jag lusläst ett tag nu och undrar vad jag mer kan göra för att ringa in problemet.
    Hittat en specifik jäkel som krånglar och det är:
    11881 H som problem huvudsakligen ligger i. Alla TV4 samt 7an har stora problem. Tror även att TV9 och kanske 11 har problem med men använder inte dom lika ofta.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För att utesluta kablar och kontakter kan man prova att koppla en lång provisorisk kabel direkt från LNB ner till mottagaren genom ett fönster eller liknande. Funkar det då så vet man att felet ligger i kablaget.
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Säg upp avtalet så blir du (väldigt) säkert erbjuden ny hårdvara mot ny bindningstid och då kräver du en installation gratis vilket du förmodligen också får. Klart och betalt ;)
     
  9. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tro det eller ej men har redan försökt det en gång men gick inte. Viasat.... Men funderar på att byta till CD istället å då ingår det nya grejer och installation :)
    Mer eller mindre samma kostnad mot Viasat. Antar att ingen av dom är direkt mycket bättre än den andre?

    Har dock mailat Viasat om det å inväntar svar.
     
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har gjort så hos viasat och farsan hos CD (fått ominstallation) men hoppas det löser sig. Förresten vittnar folk om att de fått ned priset på "allt"-abonnemanget till halva kostnaden under ett år om de stannat kvar, tror det var viasat. Jag har inte sett hundratals men tillräckligt många skriva på forum för att man ska känna att man blir blåst iaf. Jag har fritt sportpaket i ett halvår med ett års bindning hur som helst så du har en hum om vad som går att göra.

    Har en känsla för vad det nu kan vara värt att det är lättare per telefon

    EDIT: Kanske ett bra tillfälle att släppa mainstream TV helt och gå över på streaming?
     
    bernard gillar detta.
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Finns inte någon tvlösning via fiber/koppar ist?
     
  12. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kan enbart ha Comhem hos oss och det går tyvärr fett bort :(

    Fiber är väl på ingång om 3-5 år kanske.

    Avvaktar på mail från Viasat först å se om dom är intresserade av att ge mig ny lnb och box.
    Annars skall jag prova med byta alla kablar och kanske lnb ändå. Kul att pilla lite :)

    Fungerar det inte ändå, så byter jag till CD om Viasat inte vill göra något. Är inte intresserad av att hålla på binda upp avtal hit å dit. Har tagit deals från Viasat förr och aldrig egentligen vart nöjd i slutändan. Billigare å byta leverantör faktiskt.
     
  13. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har parabol fungerat bra tidigare? Skulle ändå övervägt comhem som alternativ då, har dom själv som internetleverantör men inte speciellt nöjd på driften jämfört med telia. Vad kör du för internetlösning?