Köpråd Router fiber

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tojjetok, 2 okt 2019.

  1. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    OpenVPN är bara protokollet som sagt var. Det kan mycket väl vara så att din leverantör också använder OpenVPN i bakgrunden fast du inte ser det. Av @moto moto@moto moto skärmdump ovan kan man se att hans leverantör är CyberGhost, alltså motsvarande som att du använder en tjänst från F-secure. Det finns alltså inget negativt med att en tjänst erbjuder OpenVPN och har inget med hastigheten att göra.

    I det här fallet så skulle jag vilja säga att F-secure erbjuder en helt värdelös tjänst eftersom det inte ser ut att gå att använda i en router alls: Freedome VPN running at router level - F-Secure Community - 94149
     
    Last edited: 26 nov 2019
    bernard gillar detta.
  2. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Jag har nästan ingen påverkan på hastighet om jag kör VPN på datorn eller mobil.
     
  3. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Det var en av anledningar att jag valde CyberGhost då jag fick möjlighet att ställa in VPN direkt i routern. Vet att många VPN leverantörer har den möjlighet, utnyttjade bara ett bra erbjudande som CyberGhost hade...
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tack för svaret. Nej det gör de nog inte men jag tycker väl inte att den är helt värdelös, jag använder den på resande fot (och hemma) så det funkar kanon, tre enheter tillåts så det räcker. Enkelt att byta land också även om inte Netflix USA funkar mha den. Tror baske mig jag testade openvpn för några år sen lokalt på pc men det var segt som attans. Om jag aktiverar openvpn på min asus router är jag hjälpt av det på flera sätt än hemma? Gratis är ju gott

    Med det sagt, förlåt TS för OT
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Alltså du jämför äpplen med rymdraketer. Den här diskussionen låter så här:

    Person 1: Det går jätteslött att surfa, vad kan vara fel?
    Person 2: Det är för att du använder HTTP när du surfar, använd Telia istället!

    OpenVPN går inte använda för sig själv, det är bara ett protokoll. Man måste betala (eller använda någon gratis) för en VPN-tjänst ändå. Om man aktiverar OpenVPN i routern så måste man skriva in serveruppgifter från sin VPN-leverantör, förutom från F-secure då såklart eftersom de erbjuder en sämre tjänst än de flesta andra.
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    @F-Forward@F-Forward Jag var möjligen otydlig medan du är mer än övertydlig i ditt språkbruk så jag tänker inte ursäkta mig. Jag har aldrig någonstans skrivit att Freedome funkar på någon router överhuvud taget. Jobba på läskunnigheten. Du är förresten otrevlig också så jag tänker inte ursäkta mig för den sista meningen heller
     
    Last edited: 26 nov 2019
  7. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Slog precis till på en sån här från Webhallen. Vi flyttar in i ett radhus i februari 4 RoK på 127 kvm... Det borde räcka med en även om router/fiberdosa är placerad på övervåningen kan jag tycka.. Tack för tips!
     
  8. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Och jag slog till denna för en hundring billigare (fast samma modell egentligen)
    Asus RT-AC2900 (Routrar)

    Tog 20 minuter att ställa in allting inkl. två VPN konfigurationer (SE och US).
    Med SE VPN konfiguration, inga förluster i hastighet (100/10) och med den amerikanska VPN får jag 60-70Mbit/s ner och 10Mbit/s upp vilket är mer än godkänd tycker jag.
    Jag får bara läsa på hur jag undviker proxy varning/fel som jag får när jag kör VPN i routern tillsammans med Netflix. Kör jag i mobilen, plattan , datorn får man inga problem med att få tillgång till den amerikanska Netflix utbudet. hmmm
     
    bernard gillar detta.
  9. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Blev en D-link Dir 2660