Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Absolut gav det lite vind i seglen med gpay och sPay, men avsaknaden av 3ds gör att man inte kan använda kortet till 100% vilket i min mening gör tjänsten defekt. Supporten undrade varför jag valt att säga upp tjänsten, meddelat varför så ska bli spännande att höra om de har någon lösning.
     
    chhans och svenix gillar detta.
  2. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Även jag tycker att det har varit mycket mer "snack än verkstad" från Curve på sistone. Dessutom lite oroande att en av få "nyheter" på sistone är att de inför den nämnda avgiften för kreditkortsbetalningar (även om de i sin information verkar vilja lyfta det som en feature snarare än att de inför en avgift). Tycker dock fortfarande att kortet fyller sin funktion för mig, i synnerhet sedan GPay-stödet kom. Det att slippa toppa upp ett kort samt GBIT-funktionen är fortfarande unika fördelar med Curve anser jag.
    Men det måste som sagt snart hända något på 3DS-fronten om kortet ska kunna fylla sin funktion även i framtiden...
     
    bernard, chraist och svenix gillar detta.
  3. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Jag har konstigt nog inte stött på några problem med att 3DS saknas (ännu så länge) och jag har använt kortet friskt. Google Pay-stödet är fantastiskt trevligt.
     
    chraist gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Supporten kunde varken säga bu eller bä gällande avsaknaden av 3ds, inte ens bemödade de sig att svara i tråden som jag med länkade in. De hoppades endast att få återse mig som kund.

    Tack men det tåget har gott för min del.

    Men till er som funderar på tjänsten så fungerar den bra så länge man vet med sig att kortet i dag inte ska anses som en ersättare till sina befintliga kort. Vill man få tillgång till gPay eller sPay är det en smidig tjänst att använda. Väntar man på Apple Pay är det Klarna eller t.ex Revolut som gäller.

    Så summan av det hela, mycket snack lite verkstad och 110% satsar Curve på sina inhemska kunder i UK.
     
    bernard, jnsson och svenix gillar detta.
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag tror hetsen på att få 3DS tillagd egentligen bara är viktig om man har tänkt att handla online. Om du ska använda kortet till diverse "analoga" butiker så är det än så länge inget krav på att kortet måste ha 3DS stöd. Tänk bara vilket strul och köbildning det skulle innebära för vissa butiker om kunden även var tvungen att verifiera köpet också. Eller tänker jag fel?
     
  6. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1

    Hela idén med 3DS är för att förhindra kortbedrägeri vid distansköp. I en butik så använder du pinkoden för att bekräfta att du kan använda kortet. Så 3DS är rätt meningslöst där.
     
    ganmo gillar detta.
  7. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Vid distansköp använder jag komplett kortet direkt, tänker lite att det späder ut alla revolut och Curve dragningar, så man iaf gör lite normala köp också.
    Så där innebär bristen på 3DS i curve inte så mycket för mig.
     
    Last edited: 27 nov 2019
    bernard gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja la just till mitt till google pay också.
     
  9. Jvind

    Jvind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Någon som vet vad nya hmrc avgiften innebär? Fick ett mail om detta i dagarna men fattar inte hur det rör mig... Ngn som orkar förklara?
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det gäller endast om du betalar för tjänster som tillhör de brittiska myndigheterna. Så för tillfället berör det inte dig.


    De har blockerat att kunna betala med kreditkort vilket man då kan komma runt med att använda Curve som mellanhand.
     
    Jvind gillar detta.
  11. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    HMRC är den brittiska skatte- och tullmyndigheten, vilka tydligen inte godtar kreditkort som betalmedel (endast debit-kort). Curve menar då på att genom att använda Curve framför ett kreditkort, så kan man komma runt den begränsningen. Men genom att de tillhandahåller denna "feature", så börjar de nu ta en avgift för det.

    Kortfattat så berör det med andra ord inte oss i Sverige (än iaf...).
     
    bernard, Jvind och chraist gillar detta.
  12. Jvind

    Jvind Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för svar
     
  13. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Varför tror du det?
     
  14. Per i Malta

    Per i Malta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Försöker lägga till kreditkortet från ICA-banken, men Curve påstår att det saknas funds. Inställningen för internet-köp är öppen. Någon som har provat?
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  16. Johanstrand

    Johanstrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3
    Har läst lite i tråden om detta curve. Kan någon som använt det under en längre tid förklara lite för och nackdelar samt lite egna erfarenheter i dagsläget hur det funkar rent generellt?
    Grymt sugen på och prova. :teeth:
     
  17. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Har hamnat i en jävla soppa med Curve & Mathem. Började med att Mathem bytte system och man var tvungen att lägga in uppgifter på nytt. Denna gång valde jag Curvekortet. Fick en refund på 889kr den 15/11 och 24/11. Pengarna 889 kr trillade in den 25/11. Så en av refundsen har inte hamnat rätt. En fråga här.är. om någon vet hur långt tid det brukar ta för Curve att sätta sin pengarna på Komplettkortet. Sen har de dragit fel igen då jag har lyckats få 2 abbonmang av matkassar trots att jag bara ska ha en. Har en transaktion på 889 kr den 26/11 och 2/12 som båda är dragna från Komplettkortet. Försöker nysta i det här med MatHem (som säger att allt är rätt och att de har släppt pengarna) , Klarna ser inte transaktionen den 26/11. Och att de har släppt båda reservationerna på 2/12. Curve har inte svarat ännu. En soppa med 3 parter inblandade.
     
    bernard gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Fördelar är att Curve-kortet kan ersätta flera andra fysiska kort du har så du inte behöver bära med dig dem. Curve i sig har ingen kredit eller konto. Det enda Curve gör är att det styr om betalningarna till något annat kort du har. Om du lägger in flera av dina andra kort som underliggande kort i Curve så kan du välja vilket kort som ska belastas när du gör en betalning med Curve. Det finns också en "go back in time" möjlighet att i efterhand flytta en betalning från ett kort till ett annat.

    En annan fördel är att du får snabb respons i appen på alla köp som görs. Du ser direkt om någon använder ditt kort och till vad. Det går också att spärra eller låsa upp kortet i appen direkt.

    Ytterligare en fördel är fördelaktiga kurser och låga avgifter om du handlar i utländsk valuta. Kursen blir aningen bättre än med vanliga kort och du slipper valuta-tillägg på vardagar. Även på helgerna är valuta-tillägget oftast lägre än med andra kort.

    En fördel är också att kortet fungerar med Google Pay (inofficiellt stöd än så länge).

    Den stora nackdelen är att Curve ännu inte stöder 3DS verifikation som ofta krävs vid köp på nätet. Annars tycker jag egentligen inte att det finns några direkta nackdelar.

    Jag har haft Curve snart ett och ett halvt år och är nöjd. Det är ett fåtal gånger under den tiden som det inte funkat att betala med kortet. Alla kort kan väl ha störningar ibland och jag tycker inte Curve har det oftare än andra.

    Jag litar inte 100% på Curve utan ser till att ha något annat kort med mig också. Men det är väldigt sällan det behövs.
     
    Legoboll, Johanstrand och chhans gillar detta.
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag har uppfattat det som att det bara gäller Curve-kort utgivna i england, någon eller några specifika nummerserier. Osäker om svenskar fortfarande får sådana kort.
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag är också osäker på vilka kort svenska kunder får nuförtiden. Mitt kort som börjar på 5375 9000 funkar dock klockrent med Google Pay.