Prefixer [app-tips]

Diskussion i 'Applikationer' startad av 253°below, 14 jun 2010.

  1. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej!

    Nej, det går tyvärr inte att använda appen till detta. Jag har fokuserat på att få till en app som inte ska mixtra något alls med kontakterna då det oftast finns ett skäl till att man har satt upp sina kontakter som man har. Utifrån detta ska man sedan kunna använda Prefixer som ett "osynligt" skal uppepå detta, och lätt kunna justera uppringningsreglerna allt eftersom man byter abonnemangstyper och liknande.
    Sedan finns det så klart undantag då man faktiskt vill ställa om kontakterna som i ditt fall, men än så länge har jag inga planer på att få till det i appen.
     
  2. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har fått in några enstaka rapporter om att Prefixer inte fungerar på HTC Desire med Android 2.2 (Froyo), dock utan att det blir någon FC eller liknande. Samtidigt har jag även hört från flera andra med uppdaterade Desire att det inte är några problem alls.
    Appen fungerar dessutom utan problem på en Nexus One med 2.2, så jag börjar fundera på om HTC har lyckats slänga med någon bugg i deras 2.2-modifiering... Möjligtvis någon speciell firmware-version?

    Är det någon här som har upplevt problem med Prefixer på Desire med 2.2?
     
    Last edited: 13 aug 2010
  3. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER


    Tydligen var det så att HTC hade gjort något fuffens i 2.2-versionen för Desire, men detta är nu åtgärdat i den senast släppta versionen av Prefixer på market - 0.6.1. Tack till Arnaldo och Joel som hjälpt till med felsökning då vi inte har tillgång till någon Desire själva.

    Ska väl också tillägga att en vanlig fråga vi får via mail är varför Prefixer FC:ar då specialtecken som "+" används i reglerna.
    Problemet är att man har glömt ange ett backslash ("\") innan dessa specialtecken, vilket i sin tur orsakar FC när regeln ska exekveras vid samtal. Utvecklaren (läs: jag) har dessutom inte sett till att ta hand om validering av dessa uttryck tidigare vilket inte direkt har underlättat situationen. :-)
    I den nu släppta versionen är validering och varningsdialoger implementerade vid editering av reglerna, så förhoppningsvis ska nu inga "onödiga" FC uppstå längre!
     
  4. Barga

    Barga Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Xperia x10 mini - tidsfunktionen funkar inte

    Hej
    Tack för en kanon app!
    Jag får dock inte tidsfunktionen att fungera.
    Reglen ska gälla mellan 18 och 2359 vardagar.
    Dessa står då som from time : 1800 to time: 2359.
    Regeln tillämpas trots att klockan är 17...

    Jag har provat att starta om ett antal gånger.
    (kör v 0.6.1)

    Upptäcker nu att en ändring av tiden slår igenom men att det verkar ta några minuter eller också är det ett tecken på en ostabil funktion... Någon annan med liknande problem?
     
    Last edited: 23 aug 2010
  5. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack själv för att du använder Prefixer! :-)

    Tidsregeln är testad både i emulatorn och på flera mobiler och jag har inte märkt av några problem alls.

    Om jag förstår allt rätt efter din editering av posten så fungerar tidsfunktionen precis som den ska nu, men det dröjer innan den blir aktiv?
    Det ska absolut inte vara någon förskjutning innan funktionen slår igenom, så det kan jag överhuvudtaget inte förklara. Så fort du sparat regeln i Prefixer (dvs, backat ut ur regeleditorn) ska den vara aktiv enligt din uppsättning.

    En dum fråga, men är du helt hundra på att det dröjer innan den slår igenom? Är det så varje gång?
     
  6. d_kenan

    d_kenan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    vi har också en Centrex växel och då visas inkommande samtal ibland med 00 innan numret t.ex. 000736123456 och ibland visas den som 0736123456. Jag vet att man kan spara två telefonnummer en med 0 utfyllnad och en utan men finns det något som tar bort 00 ifall telefonnummer börjar med det?

    Har en Xperia X10 mini pro

    tacksam för all hjälp

    Har försökt med Prefixer men det gäller bara för utgående samtal!!
     
  7. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    För vår Centrex-växel är det så att numret visas med 00 innan om någon ringer på 08-numret, ringer man på mobilnumret blir det inget prefix. Men det har du säkert koll på..
     
  8. Barga

    Barga Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej och tack för ditt svar...
    Jag upplevde då att det tog tid innan ny ändring började gälla. Jag har sen dess även upplevt ostabil funktion då regler helt plötsligt blvit aktiva utan synbar anledning (utanför tidsram).

    Jag har provat att starta om app och telefon. Det verkar dock inte hjälpa. Helt plötsligt verkar allt fungera igen... Skumt

    Ett annat problem uppkommer när man väljer "Help" då meddelas att "com.tftbelow.prefixer stoppas oväntat. Försök igen."

    När det funkar, funkar det kanon! Skulle gärna betala en slant för möjlighet till prefix vid skickande av sms också. Görbart?

    Tack för ett bra program!
     
  9. d_kenan

    d_kenan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    japp det har jag men då måste man spara varje nummet två gånger inte så bra..

    att det inte finns någon app.. som ordnar till bara då det är så!!!

    //
     
  10. FlyingGnu

    FlyingGnu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hmm, eftersom utvecklarna av denna app verkar vara väldigt aktiva här passar jag på att inflika en request:

    Jag har en jobbmobil där jag behöver slå prefix för att samtalet ska debiteras till mig. Ert program interceptar i dagsläget alla samtal och följer de regler som angivits, skulle det vara möjligt att appen istället för att "bara" följa regler frågar en vilken regel som ska följas för just det samtalet?

    Det hade gett mig möjligheten att välja vilka samtal som är privata och vilka som är "vanliga" och inom jobbet.

    Hittar ingen app som gör detta, eran verkar dock ganska "lätt" att utveckla till det jag behöver,

    alternativt: finns det något sätt att använda reglerna för att se till alla nummer utan jobb numren rings med prefixet "70"?

    jobbig text..ursäkta..
     
    Last edited: 14 sept 2010
  11. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej! Jodå, lite småaktiva är vi väl i alla fall. Åtminstone i den här tråden och den om Beads. :-)

    Det finns tyvärr inga möjligheter idag att få Prefixer att fråga efter vilken regel som ska följas, reglerna i Prefixer funkar ju så att de just ska kunna agera själva utifrån givna mönster.
    Har dock haft en tanke om en ny action att lägga till i reglerna. Denna skulle, om den var satt till aktiv, göra att när en specifik regel slår till kommer inte det förändrade numret att ringas upp - istället skickas uppringningsdialogen upp med färdigifyllt nummer. I detta läge kan man därefter välja om man manuellt vill ändra numret ytterligare innan man ringer upp. Detta skulle ju göra att du skulle få de möjligheter du efterfrågade. Troligtvis kommer denna action att läggas till inom en snar framtid och möjligtvis kunna vara till nytta för dig!
    Förfrågningar har även kommit efter möjligheten att lägga till ett villkor för om ett nummer tillhör en viss grupp i kontaktlistan. Om/när detta villkor implementeras skulle det också kunna lösa ditt problem.

    Med dagens version av Prefixer är ju annars alternativen att skapa en regel som utnyttjar tids-villkoren och lägger till ditt önskade prefix just under eller efter arbetstid (beroende på önskad funktionalitet). Detta skulle väl kanske förbättra "träffprocenten" litegrann? För jag antar att det inte finns något sätt att identifiera dina arbetsnummer via någon gemensam nummerserie eller liknande?
     
  12. strankan

    strankan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta skulle vara helt makalöst trevligt måste jag säga! Tummen upp för den funktionen helt klart.
     
  13. FlyingGnu

    FlyingGnu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nepp, finns inget unikt med mina arbetsnummer, jag kan lägga till en identifikation i dem om det hjälper, men denna ska ju inte ringas upp i så fall, tänker på att lägga till en # eller *, finns det något sätt att skriva regler så att de byter ut dessa tecken mot ett prefix, eller snarare

    IF
    nummer börjar på *
    (
    ta bort tecken, sen ring utan prefix
    )
    ELSE
    (
    lägg till prefixet 70
    )

    om det är möjligt hade det ju hjälpt då arbetsnummrena är ganska få och lätta att "ändra" men det är ju dessa som ska ringas normalt..
     
  14. FlyingGnu

    FlyingGnu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    tror jag ska ha "löst" det nu med hjälp av ert program, det blir inte optimalt då samtals loggen visar att jag ringt upp ett okänt nummer för alla samtal, eftersom numret som visas i call loggen blir det modifierade, det ligger ju knappast ert fel, men frustrerande.. :)
     
  15. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vad bra att det löste sig!
     
  16. FlyingGnu

    FlyingGnu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hm, gick tydligen inte alls så bra som jag trodde.

    Någon med insight om hur jag ska skriva reglerna för att


    Alla standardnummer ska tillföras prefixet 70

    Alla nummer med # framför ska kapas så att #försvinner, och inget annat ska läggas till, (inte heller 70)


    Som det är nu så funkar det fint att lägga till prefixet 70 på alla nummer, men detta läggs även till på nummrena med #, och # tas inte bort.

    Tacksam för hjälp!
     
  17. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Absolut! Här kommer lite hjälp!

    Antingen skriver du två "enklare" regler och ser till att de hamnar i rätt ordning (eftersom Prefixer betar av reglerna i tur och ordning uppifrån), eller så kan du skriva två mer avancerade regler som kan köras oberoende av ordning. Här kommer exempel på den senare varianten:

    #1:
    "Alla standardnummer..."-regeln kan du sätta upp på följande sätt:
    I "When number matches" skriver du: (?!#.*).*​
    I "Add prefix": 70​
    Detta kommer göra att alla nummer som inte börjar på # får 70 framför sig.
    Klicka här om du läser detta i mobilen för att lägga till regeln direkt i Prefixer

    #2:
    För att sedan få bort # från övriga nummer lägger du även till denna regel:
    I "When number matches" skriver du: #.*​
    I "Remove characters" skriver du: #​
    Klicka här om du läser detta i mobilen för att lägga till regeln direkt i Prefixer
     
  18. FlyingGnu

    FlyingGnu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    ehhh.. tack...*lite mållös*

    Detta funkar perfekt, anade aldrig denna typ av support, MYCKET uppskattat!
    Nu funkar det precis som jag ville ha det.

    Nu tills nästa fråga, har jag missat denna förklaring över syntaxen någonstans?
    Jag har nog inte letat tillräckligt noga utan testa mest mig fram.

    Ett MYCKET stort tack ska du ha i alla fall!

    /tacksam gnu
     
  19. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ingen orsak alls - klart vi hjälper till om/när vi kan!

    Och, som svar på din undran - visst har vi en del information om detta både i light-versionen av hjälpen direkt i appen men kanske framför allt på hemsidan http://www.253below.com/prefixer. På hemsidan återfinns förutom en utförligare hjälp, även några enstaka regelmallar och -scenarios att utgå ifrån.
    Till ditt försvar måste vi ju emellertid också åter igen påpeka att reguljära uttryck kanske inte är det mest användarvänliga som finns, dock oerhört kraftfullt när man väl förstår sig på dem! Som kompensation får vi väl ta och hjälpa till så gott vi kan! :-)
     
  20. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu är "fulländningen" väldigt nära! Vi håller precis på att testa senaste versionen av Prefixer internt nu med bla funktionalitet för att kunna manipulera även inkommande nummer. Kommer troligen släppa uppdateringen vilken dag som helst nu.
    I uppdateringen har vi förutom möjligheten att ha regler för inkommande samtal även lagt till ett nytt villkor som kan användas för att filtrera nummer som antingen finns eller inte finns i kontaktlistan, samt även en ny action i form av loggning av samtal i samtalshistoriken.
    Det senare tillägget har gjorts för att kunna välja om det ursprungliga numret som ringdes eller bara det av Prefixer manipulerade numret ska loggas i historiken. På samma sätt går detta även att välja för inkommande samtal.
     
    Last edited: 8 okt 2010