Ostadig Internethastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kiilp, 28 nov 2019.

Taggar:
  1. Kiilp

    Kiilp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Har nyss bytt från ADSL till mobilt bredband (Telia). Man får en Huawei b525 router med två normala antenner. Fick en chock när det stod 70/5 på bredbandskollen då jag innan hade 10/1 med ADSL. En bra skillnad tycker jag. Men när jag flyttade på routern lite till vänster så fick jag helt plötsligt 100/10. Det fungerade hela dagen väldigt stadigt men sen varje morgon när jag vaknar så är den på 50/5. Jag tänkte då att det kan vara många som använder masten (rusning) men testade att flytta på routern och mixa med externa antennerna man fick av Telia. Får helt plötsligt 100/10 igen. Har varit så varje morgon. Flyttar signalen sig? Ska man köpa annan antenn kanske eller är detta vad man får räkna med?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Huawei B525 är en förhållandevis bra router, om än lite instabil egentligen. Men om du byter antenner kan det avslut hjälpa. Även en omstart av routern kan hjälpa. Signalen bör inte flytta på sig från dag till dag, men det som kan påverka är vädret och om det finns mycket träd mellan dig och närmaste 4G-site. Men då borde det inte hjälpa att flytta routern.

    Hur blir det om du låter routern stå på samma plats, kommer hastigheten tillbaka?
     
  3. Kiilp

    Kiilp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Den håller 40-50 från morgonen till ungefär 17:00 men blir 100 om jag lyckas hitta bra punkt igen. Den är väldigt känslig. Om man flyttar den 0,5 cm ungefär så kan man förlora 30Mbit/s.
    Ska se om nya antenner blir bättre. På inställninhar på routern så kan man välja vilka antenner man vill använda. Routerns interna antenner verkar få bättre mottagning än de externa som kom med.