Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

  1. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Förstod det, men lik förbannat släpper det ut kväveoxider, cancer framkallande nanopartiklar samt olägenheter för grannar, speciellt för allergiker, värre än bilar och allt annat.
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Allt som är förnyelsebart och brännbart är biobränsle. Jag kan för övrigt tala om att jag använder askan ifrån björkveden till jordförbättring i trädgården och komposten. Askan ger väldigt fin näring till jorden och växterna.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Värre än fossila bränslen? Värre än bildäck? Det tror jag inte på. En braskamin eldad med björkved är inte värre än någon annan skogsbrand som sker helt naturligt. En modern braskamin eldad med björkved ger stor värmeeffekt i förhållande till hur mycket bränsle som går åt och björk är det trädslag som ger minst föroreningar/sot. Grannarna? Jag har skorsten högt upp, det är ingen som störs.
     
    Last edited: 29 nov 2019
    Kristy gillar detta.
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ja, samt bl.a. bra näring för alger och mossa till taken, fasader osv till husen runtomkring, precis som annan sot och koldioxid för övrigt.
    En braskamin släpper ut kväveoxider, samt väldigt hälsovådliga nanopartiklar, koldioxid, i storleks ordningen som 100 bilar. Något av den värsta miljöförstöringen man kan ha.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man bör tvätta sitt hus varje år, det gör jag. Det helt oavsett braskamin eller inte. Tvättar man sitt hus så håller färgen mycket längre. Det är både ekonomiskt och miljövänligt. Det är ett mycket intressant påstående, en braskamin släpper alltså ut mer än 100 bilar gör på ett år? Var hittar du de befängda uppgifterna? Beror inte det på hur mycket som bilarna och braskaminen används? Beror inte det på bränslet? Du har fel i sak, björkved släpper inte alls ut mycket föroreningar, björk har låga halter av föroreningar/sot.
     
    Kristy gillar detta.
  6. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har inte påstått under ett år. Jämförelsevis när braskaminen är igång och när 100 bilar körs samtidigt.
    Kanske ska du läsa på ordentligt i ämnet. Men självklart tror du som du vill.
    Lite nyare bilar släpper ut väldigt lite kväveoxider och cancerframkallande nanopartiklar jämfört med en braskamin.
    Ja, torr björkved är bättre än annan ved men fortfarande väldigt dåligt för hälsan och miljön.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det handlar inte om vad jag vill tro. Jag föredrar fakta, jag är ingen troende person. Skogsbränderna i Sverige 2018 brände 10 000x mer ved än vad alla braskaminer i Sverige gör. Jag använder min braskamin på effektivaste möjliga sätt och det är 100% förnyelsebar energi. Det kommer att fortsätta. Det är oerhört mycket bättre att elda björkved jämfört med att använda fossila bränslen.
     
    Kristy gillar detta.
  8. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Stämmer och därmed skitade skogsbränderna även ner miljön 10000 gånger mer, men då under kort tid. Liknande är det t.ex. med vulkanutbrott. Klimatalarmisterna koncentrerar sig på vad människan släpper ut nästan enbart i koldioxid trots att där är mycket värre utsläpp för miljön och hälsan. Eller rättare sagt är koldioxiden bara bra för miljön och hälsan. Man har alltså lyckats få folk att blanda ihop koldioxid med miljöförstöring och folk förstår inte skillnaden.
     
    Last edited: 29 nov 2019
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Edit: Ta och läs här, det ligger inte alls till så som du tror. Vedeldning är en modern braskamin eldat på bästa sätt är inte alls någon miljöbov: Vedeldning – naturligt mysigt eller stinkande miljöfarligt? | Miljöportalen


    Jag gillar verkligen inte det ordet "klimatalarmist", det är ett faktum att klimatet går åt fanders. Det är inget alarm, det är fakta. Co2 är en väldigt stor anledning till att jorden värms upp, men det finns fler växthusgaser. Metan och lustgas är andra stora orsaker till uppvärmningen och det kommer bara att bli värre, det kommer inte att bli bättre. Klimatförändringarna är bara ett problem av många vad gäller vår miljö, absolut! Den biologiska mångfalden är helt åt fanders, vildlivet är nära utrotning, världen är full med plast, grundvattnet försvinner, torka, översvämningar.. listan kan göras hur lång som helst.

    Vi har en lång lista med problem som kräver en lösning. Klimatet är bara en av dessa, men det är samtidigt helt avgörande för alla de andra frågorna.
     
    Last edited: 3 dec 2019
    Kristy gillar detta.
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Vad får du för sorts garanti på anläggningen?

    15-20 års funktions- och effektgaranti har jag nog sett omnämnd någonstans?

    Vilka är det som utfärdar garantin?
     
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har 15 års garanti på växellådan (omvandlar likström till växelström) och jag har 25 års garanti på solcellerna. Det är solcellsfirman som står för garantin, de i sin tur har garanti ifrån tillverkarna.
     
  12. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Den största nackdelen med dem system som jag har tittat på är att de inte går att använda alls när elnätet är bortkopplat.

    Vilket för mig borde vara en självklarhet, men men.
     
  13. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Du glömde sot, tillsammans med vattenånga som kan vara en större bov i uppvärmningen än just koldioxid.
    Detta är forskarna oense om och ingen hittills har kunnat bevisa att koldioxiden står för uppvärmningen vad gäller klimatet, alltså väldigt mycket politisk propaganda.
    Just miljöförstöring annars med allt du räknar upp tror jag så gott som alla är rädda om helt naturligt.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag håller fullständigt med dig om det. Firman jag anlitat har garanterat mig att så fort det kommer möjligheter att lagra energi så är mitt system klart för att hantera lagringen. Då kan vi bli helt oberoende. Då kan vattenfall ta sitt nät och.. du vet vad.
     
  15. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Det är inte detsamma som produktgaranti. Solcellsfirman kan gå i konkurs.
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Korrekt, men tillverkningsgarantin gäller fortfarande.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är nonsens. Man vet med 100% säkerhet att Co2 håller kvar värmen i atmosfären, det är fakta. Man vet dessutom att Co2 ökar mängden vattenånga i atmosfären, vilken i sin tur ökar uppvärmningen ännu mer.

    Alla är rädda om? Som Trump menar du?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blir nog en mer konstruktiv tråd om diskussionen hålls till solcellstekniken och installationer med tanke på att den är postad i ett teknikforum.

    Det finns många andra plattformar där en diskussion om miljöpåverkan lämpar sig bättre.

    Braskaminer och annat ingick inte i trådstarten, så det får ses som off topic.
     
    jnsson gillar detta.
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Kul, det ser jag fram emot. :)
     
    bernard gillar detta.
  20. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Ja, spännande, kanske något att satsa på