Problem: IPv4 tar slut nu . . . .

Diskussion i 'Frågor och support' startad av cobben, 17 maj 2019.

Taggar:
  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har noterat lite förstrött att jag får IPv6 anslutningar oftast via Tele2, men inte via Telia, men lite olika beroende på via vilken router eller via mobil data jag är uppkopplad.

    Har varit medveten om problematiken kring IPv4 - IPv6, men har inte brytt mig om att ta reda på mera av ren slöhet.

    Men nu verkar det hetta till.

    Frågan är om det är något man som vanlig användare, dvs utan egna servrar, bör göra?

    Och för dem med egna servrar, är det väl för länge sedan aktuellt, antar jag.



    Bloke accused of conning ARIN out of 750,000 IPv4 addresses worth $9m+ to peddle on black market
    The failure to shift to IPv6 is now literally a criminal matter

    By Kieren McCarthy in San Francisco 17 May 2019



    OK, this time it's for real: The last available IPv4 address block has gone

    Now for the last time, will you all please shift to IPv6?!
    By Kieren McCarthy in San Francisco 18 Apr 2018

    Which means that all the biggest websites in the world should be IPv6 ready by May 2021.

    Despite the objective reality that a move to IPv6 is going to be necessary and it will be increasingly painful not to do so, it appears that human beings are pretty poor at behaving rationally and seem to be waiting it out until they literally have no other option.

    ISPs are in denial; governments are looking for the IPv4 dollar signs; and criminals are cashing in.
     
    Last edited: 17 maj 2019
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som en vanlig användare är det inte så mycket du behöver göra. Lite beroende på vilken access du har till internet och vilken utrustning.
    Har du en Android-mobil och ansluter direkt till mobildata får du automatiskt IPv6 om din teleoperatör levererar det.

    Sitter du hemma på en fast internetlina så bör du kolla upp vilka IPv6-möjligheter din router har. Kolla om den klarar IPv6 och slå på att den ska använda IPv6.

    Tänkbara problem som kan uppstå är att det kan behövas lite olika inställningar i din router beroende på hur din ISP levererar IPv6. Det kan också hända att inte alla siter blir IPv6-klara i tid så att du kan hamna i ett läge där du enbart får IPv6-access till internet men någon av dina favorit-siter bara går att nå via IPv4.
     
    Kristy och cobben gillar detta.
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja att uppgradera sitt hemmanätverk så det klarar IPv6 är väl det enda man kan göra. Alla moderna operativsystem har redan stöd för IPv6. Och det är ju då ens router som är det viktiga, om den klarar IPv6 så bör allt vara lugnt.

    Det är väl ISP:erna som har bromsat mest, för dem har det varit enklare att köra CG-NAT, det blir enklare support då eftersom IPv4 är lite enklare att felsöka (adresserna blir inte så ohemult långa).

    En sak att tänka på med IPv6 är att man inte längre sitter bakom NAT, så allt skydd man med IPv4 har från NAT försvinner. Om inte routern har "brandväggsregler" som stoppar det så blir alla enheter på ens LAN direkt åtkomliga från Internet.

    Har man egna servrar så räcker det kanske inte med att operativet och nätverket klarar IPv6, man måste se till att tjänsterna "lyssnar" på rätt address också.
     
    Kristy, svenix och cobben gillar detta.
  4. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Fast NAT skyddar inte för åkomst från datorer som är kopplade till WAN-interfacet. ISPer brukar alltid isolera kunder från varandra. Men delar man internet med andra under enklare former så saknas troligen den isolationen.

    NAT ersätter inte en brandvägg, däremot innehåller NAT-routrar så gott som alltid en brandvägg.

    Jag skulle i alla fall inte acceptera en operatör som bara har IPv4 CG-NAT. I och för sig är jag en "avacerad användare" som har VPSer och VPN men även vanliga användare kan väl få problem med spel, t.ex. x-box och annat bakom CG-NAT.

    Och Sverige ligger dåligt till med IPv6 om man tittar på Google statistik.
    IPv6 – Google
     
    bernard gillar detta.
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Att Sverige ligger dåligt till beror som sagt var på att ISP:erna inte vill krångla med IPv6 för vanliga kunder.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är faktiskt väldigt dåligt. Jag brukar ligga på min ISP Universal (ägs av Alltele) och fråga om IPv6 ungefär en gång per år. De är uppenbart ointresserade och vet knappt vad jag pratar om. :(
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har ju Bahnhof och enda anledningen till att vi inte får IPv6 från dem är att "stadsnätet" i nuläget inte stödjer det. Men enligt en granne som hade snackat med nån tekniker, som satt och rotade i skåpet förut, var det på G att byta ut fiberswitcharna till nya som klarade IPv6 (teknikern hade sagt att han såg fram emot att slippa de gamla krånglande switcharna). Men det var iofs innan Zitius sålde ut nätet till Öppna stadsnät...
     
    bernard gillar detta.
  8. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    bernard gillar detta.
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    IPv4 fortsätter att ta slut och nu är det på riktigt slut slut . . . . nästan?

    We are absolutely, definitively, completely and utterly out of IPv4 addresses, warns RIPE
    So will you all please move to IPv6? World: Nope.

    Analysis It happened four years ago. And again two years ago. And last year. But this time, on November 25, 2019, we have finally, finally, finally run out of IPv4 addresses.


    That’s according to RIPE, Europe’s regional internet registry, which announced on Monday “we made our final /22 IPv4 allocation from the last remaining addresses in our available pool. We have now run out of IPv4 addresses.”

    That’s not to be confused with the time in April 2018 when RIPE announced it had allocated its last /8 block. Or six years earlier than that when RIPE said it has run out of IPv4 addresses. Because this time, it really has run out. No more IPv4 addresses ever.

    Well, except for those that it “will continue to recover... from organizations that have gone out of business or are closed, or from networks that return addresses they no longer need.” There is a waiting list for that however.




    . . .


     
    Kristy och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är rätt lustigt. Men många har dock stora utrymmen som inte används, och sedan har det som de skriver i artikeln uppstått en marknad för oanvända IPv4-serier.

    Men i takt som utbudet minskar ökar ju priserna, så det blir förr eller senare så dyrt att man väl får hoppas att ipv6 äntligen får det stora genomslaget.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte varför svenska ISP:er är så sega med IPv6? Själv har jag kört IPv6 i fem år nu med en tunnel från Hurricane Electric Free IPv6 Tunnel Broker men det är nästan omöjligt att få från svenska ISP:er. När jag skrivit till några och frågat efter IPv6 verkar de knappt veta vad det är...
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, de flesta verkar inte ens förmögna att kommunicera vilket år de kan tänkas införa ipv6-stöd.

    De flesta har dock en sida för det som man alltid kan sätta på bevakning. Telenors ligger här: Erbjuder Telenor IPv6 i sitt nät?
     
    svenix gillar detta.
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Bahnhof kör väl i alla fall IPv6 på de ställen där det går. I vårt fibernät funkar det tyvärr inte ännu, eller det funkade i alla fall inte sist jag provade att slå på det i routern.

    Men jag har IPv6 igång på lokala nätverket hemma, så det är "förberett".
     
    bernard gillar detta.
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    De flesta operatörer kan ju ge IPv6 redan idag, förutsatt att hela vägen stöder IPv6, vissa stadsnät i fiber kör ju inte med IPv6 routar som ansluter kunden samt IPv6 i bostadshuset eller liknade och kan soldes inte dela ut IPv6 åt den kunden fören stadsnäts bolagen uppdatera.

    Dock inga problem alla hinner uppdatera IPv6 innan IP är slut, de flesta bolagen i Sverige har redan IPv4 på lagring, såldes de har köpt in fler IPv4 Serier än vad som tilldelas till kunder, så akut brist är det ju inte, det är bara att det är slut kunna tilldela fler företag nya adresser.

    Men företag kan ju sälja sin IPv4 serie till ett annat företag också, om det är så att de känner att de har för många lediga adresser.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En del operatörer kör ju numera CG-NAT med publika IPv6-adresser. Bland annat Tre har väl gått över till den lösningen? Carrier-grade NAT - Wikipedia

    Själv tycker jag dock att det är ett ofog då det ställer till det lite med portvidarebefordring osv, men det är ju ett sätt att hantera det på.
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Vissa kör ju IPv6 över tunnel till IPv4, detta är normalt för kunna ha stöd för grejer med IPv6 som endast kör den, men de flesta kör ju både IPv4 och 6. Men bruka ju vara så med övergångar, kostar nog för många billioner och uppdatera allting till vara fullt IPv6, även om de större företagen kör med IPv6 finns de säkert småa företag tjänster som fortfarande bara kör IPv4, och vore ju förödande om man släppt endast IPv6 fören hela världen är på IPv6, skulle ju bli som censur :P
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    IPv4 och IPv6 är två deltjänster av en internetaccess. Definitionen av internetaccess, som Netnod m.fl. tagit fram, och som kom tidigare i år klargjorde att IPv6 är ett krav för en sådan. De som inte erbjuder IPv6 idag mer än 7 år efter World IPv6 Launch-dagen erbjuder alltså inte en internetaccess till sina kunder.
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det där är ett skit för de som sitter på isp:er som inte tillåter publika ip-adresser. Det kan ju gälla nånting så enkelt som en teamspeakserver. Själv har jag Bahnhof så det funkar men det är inte lätt att tänka på allt när man väljer isp
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men jag tror de flesta ISP:er, om vi nu talar fast uppkoppling, låter en köra publik IPv4 om man vill.

    På kontoret där jag brukar sitta bytte de rätt som det var till Bredband2 som kör CG-NAT, utan att någon kollade upp det på förhand eller att de informerade om det, så det blev en ordentlig röra. RDP, VPN, webberver och allt gick ju ned.

    Men det brukar gå fint att höra av sig och påtala att man vill byta, så fixar det sig i regel. Vet dock inte hur det är med Tre och dylikt, men för mobilt bredband brukar väl de flesta teleoperatörer tilldela publika ipv4-adresser?
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag vet att när jag kollade runt lite så var det nån isp som inte kunde/ville lösa det. minns inte vilka. Det är lite tokigt, det behöver inte vara en plex- eller ftpserver (som är resurskrävande) liksom. men det var ett eller två år sen så verkligheten kanske hunnit ifatt de flesta. Men vi har ju dyndns som funkar för många annars :) Anyho, Bahnhof funkade utan att ens be om en publik, föredömligt
     
    bernard gillar detta.