[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har bytt till Pixel 4 och den är från Tyskland, så det borde inte vara något problem där.

    Jag skall testa ta bort/lägga till APN. Provade byta DNS utan framgång, det brukar ju annars vara en vanlig orsak till den typen av fel
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah! Trodde din P4 var från USA också
     
    bernard gillar detta.
  3. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Jag tycker också internet verkar funka dåligt, har vimla 1.0.
     
    bernard gillar detta.
  4. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    @svenix@svenix +1 på att mobiildata sporadiskt dör.
    Borde kanske bli mer aktiv på vimla forumet... Om de nu ska börja övervaka det igen. :D
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Numera så är Vimla ganska flitiga i forumet och flera personer brukar vara inne dagligen. Dock är det endast supportpersonal inriktade på att lösa specifika kundärenden. De har inget mandat att svara på övergripande frågor så den typen av frågor brukar bli hängande i luften eller få något PK-svar dikterat av högre chefer.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du samma problem som mig, med att webbsidor sporadiskt inte laddas med felmeddelandet :"ERR_TIMED_OUT"?

    Det dröjer för min del 3-4 sekunder medan den försöker slå upp adressen (inget material från sidan laddas) när det börjar krångla, innan den plötsligt avbryter och visar felmeddelandet. Ofta går det att uppdatera sidan 2-3 gånger sedan innan den laddar.

    Tycks tappa anslutningen helt, men den kommer ofta tillbaka rätt fort sedan, så det märks nästan bäst i Chrome där man laddar in färskt material hela tiden.

    Jag har samma problem idag. Ena stunden går det utmärkt och laddar fort, för att till och från inte fungera alls o_O
     
    Last edited: 30 nov 2019
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du misstänker DNS-problem kan du prova 1.1.1.1-appen och se om det gör skillnad. Då bypassar du alla Vimla/Telenors DNS-er.
    Om det däremot är själva datatrafiken som hänger sig lär det inte hjälpa.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag har testat både Cloudflare (1.1.1.1) och Google (8.8.8.8) utan större framgång. Det verkar inte ha någon betydelse, utan det verkar som att datatrafiken periodvis lägger av helt enkelt.
     
    svenix gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ditt problem verkar påminna mycket om det som nämns i denna tråden på Vimlas forum:
    Problem med mobildata

    Vimla verkar stå handfallna och kan inte komma med något annat än att begära in rapporter från kunderna med tid och plats för problemen. Sedan har inget hänt på ett par veckor.
    Jag har svårt att gissa på orsaken då Vimla 2.0 strukturen är mycket komplex och innefattar tjänster från en massa av Vimla ej nämnda underleverantörer. T.ex. finns vissa uppgifter som tyder på att datatrafiken ibland kan gå via Amazon Web Services. Klart är att plattformen som sådan körs i "molnet" på Amazon Web Services.

    Jag har vid upprepade tillfällen begärt att Vimla ska redogöra för hur det tekniska samspelet mellan Vimla- WG2 - Amazon Web Services ser ut och fungerar. Detta för att det ska vara lättare att förstå hur systemet fungerar och lättare förstå olika felsituationer. Vimla har vägrat detta och hänvisar till att de inte vill redogöra för sina "interna processer".
     
    bernard gillar detta.
  10. Hydrate

    Hydrate Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6
    Jag har märkt samma sak, kör vimla 2.0. Jag byter till 2G/3G via inställningar och får mycket bättre flyt.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    När började det för din del? För min del startade det i slutet av veckan. Har aldrig noterat det tidigare.

    Bra tips. Jag skall testa byta till 3G och se om det avhjälper problemet, så har vi isolerat det till LTE i alla fall.

    APN och DNS är så gott som helt uteslutet.
     
  12. Hydrate

    Hydrate Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6
    Jag har nog haft ett bra tag ,kommer inte ihåg exakt när det starta.. men är något frustrerande!
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är rätt irriterande, men jag förstår om Vimla inte får in tillräckligt med rapporter om detta för att ta det seriöst, då många användare nog inte ser det som något akut och tänker att det säkert löser sig själv.

    Kör du 2.0 eller 1.0 förresten?

    Jag kommer själv inte engagera mig mer än att konstatera att felet inte är lokalt på något vis. Droppen som fick bägaren att rinna över för min del och min kontakt med supporten är 2FA-SMS:en som inte kommer fram i vissa fall, där de i princip svarar att de inte kan återskapa felet, och med detta tycks betrakta det som avhjälpt. Fick slutligen lösa det genom att använda ett annat nummer för ändamålet.

    Tråden @svenix@svenix länkar till är ett bra exempel på hur sällan de aktivt engagerar sig, begär mer uppgifter och frågar om fler erfar problemet etc.. Engagemanget är inte sällan bristfälligt från Vimlas sida, och då är det också väldigt svårt att motivera någon större ansträngning för att bidra med assistans.
     
    Last edited: 30 nov 2019
    induktion, svenix och DroidJunkie gillar detta.
  14. Hydrate

    Hydrate Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6
    Kör 2.0, hoppade på de tåget när de dök upp. Blir nog att jag byter operatör snart, främst möjligheten att spara data som jag valde vimla men nu finns det fler operatörer som erbjuder det.
     
    induktion och bernard gillar detta.
  15. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Jag surfar på datorn med Vimla 1.0. Jag har märkt att namnuppslag ibland kan ta så pass lång tid att de timar ut med ett felmeddelande varpå plötsligt sidan sedan laddas någon sekund senare. Har provat med både 1.1.1.1 och 8.8.8.8 och kanske att den senare fungerar något bättre. Men jag kan inte påstå att problemet är så frekvent att jag bryr mig nämnvärt...
     
    bernard gillar detta.
  16. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Verkar vara massa strul med Vimla 2.0 sista dagarna, igår var det en driftstörning på sms och idag verkar det vara problem med samtal. Finns massa trådar om det i deras forum, här är ett exempel:

    Kan inte ringa och ingen kan ringa till mig

    Men Vimla har inte skrivit något om en aktuell driftstörning vad det gäller samtalen, men man skrev om driftstörningen på sms.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  17. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Så glad att jag inte gått över till 2.0 (än). Att samtal och sms är nere en hel dag är inte acceptabelt, blir att byta till hallon om dom inte bättrar sig tills jag blir tvingad att byta.
     
    bernard gillar detta.
  18. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Aaaw. Vimla, Vimla, Vimla. Sms kommer inte i tid, ibland tar det länge innan sms skickas.
    Märkts också i förrgår att sms som jag skickat till min sambo kom inte fram, och sms jag skickade vid 17 kom fram vid 22 och så vidare. Senare försvann internet flera gånger, och vissa samtal har inte kommit fram.

    Det har gått till den gräns att jag inte orkar felanmäla längre, utan jag har hamnat i ett "acceptera"-läge bara och hoppas att inget viktigt samtal faller bort. Hoppas verkligen dom får ordning på det här snart...
     
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fick på senaste fakturan ett påslag ca 10kr för sms till utlandet. Men när jag kommer på mitt vimla står det sms till Sverige till Sverige. Någon mer som fått detta på sin faktura?
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är många som fått likadana fel på sina fakturor. Vimla har erkänt felet och säger att de ska rätta till det på nästa faktura:
    Betalt för SMS?
     
    bernard och mange76 gillar detta.