Problem: IPv4 tar slut nu . . . .

Diskussion i 'Frågor och support' startad av cobben, 17 maj 2019.

Taggar:
  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    DynDNS hjälper ju inte om man inte har publik IP-adress. Du verkar blanda ihop publik IP-adress med statisk IP-adress?

    Har man en statisk publik IP-adress funkar "allt".
    DynDNS hjälper om man har en dynamisk publik IP-adress.
    Men om man har en icke-publik IP-adress (spelar ingen roll om den är dynamisk eller statisk) så är man i de flesta fall rökt. UPnP kan i vissa fall penetrera, men bara om routern hos leverantören stödjer det.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 904
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Du har såklart rätt. tankevurpa av mig där
     
  3. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    PTS kom nyligen med en delredovisning av sitt uppdrag att främja och följa införandet av IPv6. De verkar ha en svår uppgift framför sig.

    Delredovisning av regeringsuppdrag att främja och följa införandet av IPv6 - Dnr 19-8159 | PTS
     
    ajo.lill, svenix och bernard gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Upptäckte att jag fått en IPv6-adress nu. Första gången jag ser det, måste vara stadsnätet som uppgraderat.

    IPv4/NAT erbjuder väl vissa integritetsfördelar tänker jag. Jag delar ip-adress med andra användare om NAT används. Med IPv6-adress, som jag förutsätter är publik, så går det alltid att knyta ip-adressen till mig/mitt abonnemang och betydligt enklare att logga vad jag gör online. Eller tänker jag fel? Kanske bara är jag, men känns som att skälen att använda VPN ökar? Nu gör jag inget olagligt online, men gillar hellre tanken att min aktivitet online anonymiseras tillsammans med andra användare än att det går att koppa precis allting till mig.

    (Nu lagrar ju svenska staten alla ip-adresser man ansluter till, i form av datalagring, så skälen för VPN är ju stora redan som de är.. men kanske ökar något om ovan sagda är rätt tänkt).
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    IPv6 är fiffigt på det viset att du får flera olika adresser. En av dem går mycket riktigt att knyta till din anslutning, men det gör det ju även med IPv4. Enda gången du delar IP-adress med andra är ju om din operatör använder CG-NAT (Carrier-Grade NAT).

    Men, med IPv6 är det så fiffigt att du dessutom kan få en "temporär" adress för utgående förbindelser, just så att det inte går att knyta adressen direkt till din anslutning.

    IPv6 address - Wikipedia