Problem: Touch slutar fungera i kyla iPhone 11 Pro

Diskussion i 'iPhone 11-serien' startad av erik.rahm, 2 dec 2019.

  1. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Tja!

    Hittat en sjukt störig grej med min 11 pro som jag tänkte kolla om någon annan har problem med.

    Nu när det blivit några minus ute så har jag märkt att min touch slutar fungera inne i apparna.. dvs jag kan t.ex öppna dialern men sedan tar det stopp.. kan inte klicka på något inne i dialern, kan stänga den så vissa actions registreras men så fort jag öppnar en app tar det stopp - inget regerar på min actions. Värmer jag skärmen börjar det fungera igen. Vi pratar några minus här inte -25.

    Någon annan som märkt?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, några andra med samma problem? Hur kallt är det när problemet uppstår? Minusgrader?

    Enligt hemsidan är "operating temperature" 0-35C", men så ser det ut för de flesta telefoner tror jag.

    Screenshot_20191202-124532.png
     
    Last edited: 2 dec 2019
    jnsson gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är bara Apple som har satt så låg användningsområde som 0-35C. De flesta tillverkare skriver -10 + 40 (45)C. Alla iPhones/iPads/iPods har dock haft användningsområde mellan 0-35C, vilket inte passar Sverige jättebra. Men jag är förvånad över att inte alla vet om detta, Apple produkter tycker jag brukar ha problem när det blir minusgrader
     
    spigen, Kristy, hahadaoc och 1 annan gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    När iPhone X kom så hade iOS en bugg som gjorde att touchen la av när telefonen utsattes för starka temperaturförändringar så gick man ut i kylan så la touchen av mångt och mycket och skärmen slutade att registrera inputs ibland. Detta fixades dock med en mjukvaruuppdatering hur nu det gick till. En sådan bugg borde dock vara fixad vid det här laget kan man tycka. Hör med en auktoriserad Apple verkstad annars om problemet består. Jag fick min X utbytt till en ny då jag kunde demonstrera detta enkelt och hann få en ny telefon dock med samma problem innan det uppdagades att det var en mjukvarubugg.
     
    Kristy, hahadaoc och bernard gillar detta.
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    För ett antal år sedan när jag mest hade Nokia-telefoner så var det uppenbart att iPhones klarade sig sämre i kyla, både vad gäller touch, prestanda och batteritid. Det noterades även av användarna av iPhones när man var ute i kylan tillsammans. Men det är ju ett bra tag sedan nu så egentligen är det väl inte relevant längre.
     
  6. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Kan säga att Xs max funkar galant i kylan. Speciellt nu när det är riktigt kallt och det känns som luren är en isbit.
     
    bernard gillar detta.
  7. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Bor i Östersund och har haft många olika iPhone-modeller senaste åren och aldrig upplevt några problem med kylan. Visst, möjligen om det är -25 och man har den i jackan och tar fram den att skärmen blivit lite seg.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Aldrig upplevt problemet med några tidigare modeller och har haft ALLA.. vi pratar -5 här.. hade köpt om HELA touchen slutade fungera men nu är det bara om man öppnar en app vilket tyder på att det är ett mjukvarufel? hemskärmen fungerar, öppna en app och inget svarar längre förutom att swipa upp för att stänga appen.. värm skärmen och allt fungerar som det ska..
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Min 11 Pro Max har funkat utmärkt de senaste dagarna när vi haft minusgrader varje kväll. Det är bara fingrarna som inte riktigt svarar på kommandon som de ska :-)
     
    bernard och hakanv gillar detta.
  10. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Well rekommenderar som lösning att ta dig till Apple store och snacka med dem, brukar alltid sluta smidigt!
     
    bernard, erik.rahm och Kristy gillar detta.
  11. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar! Ska testa lite mer och se hur lätt jag kan återskapa. Har ett displayskydd på så första steget är att ta bort det.
     
    bernard gillar detta.