Skärmtid på barnens enheter som funkar på Andriod, Windows, MacOS och gärna Playstation

Diskussion i 'Allmänt' startad av Djingis, 3 dec 2019.

  1. Djingis

    Djingis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi har en salig blandning av enheter här hemma som våra tre barn använder. Vi har kommit överens om hur mycket de får spela på vardagar respektive helgdagar. Däremot blir det alltid diskussion om hur lång tid de faktiskt har spelat pga att vi inte hittat någon bra lösning där tiden loggas över flera enheter.
    Barn 1
    - Android telefon
    - MacOS dator
    - Playstation 4

    Barn 2
    - Android telefon
    - Windows dator

    Barn 3
    - Android telefon
    - Windows dator

    På telefonerna har vi tidigare kört eset parental control som funkat bra förutom att den är helt fristående och inte funkar på något annat än Android. Även testat Windows Family men vill helst ha en lösning för alla tre barnen där ett av barnen använder MacOS istället för Windows.

    Någon som har en bra lösning för att logga tid över flera olika sorters enheter, helst som även kan blockera där vi föräldrar kan ge mer tid vid speciella tillfällen? Primärt gäller det Android, Windows och MacOS där vi vill att respektive barns tid ska räknas ihop på deras olika enheter. Hade varit trevlig om det även funkar på Playstation men det känns som en omöjlighet.
     
    larmar01 och bernard gillar detta.
  2. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Letar också, men jag är nog mer inne på att sätta det på routernivå. Mina barn konsumerar bara content online så är kanske enklare för mig. Men enklast hade varit users på routern med olika mycket tid.. Men har insett att jag nog får sätta det på device-nivå.
     
  3. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Vi har google wifi och genom den har vi lagt in scheman där främst stora sonens dator inte har något internet under vissa tider. Det fungerar bra, han kan fortfarande pilla på sin telefon men det är inte så roligt. Vi begränsade tillgången ytterligare under hösten och istället för gap och skrik verkade han nästan uppskatta det och deltar mer i familjelivet samt är ute och hittar på grejer mer. Nu får han fortfarande spela 2-3h varje kväll och i princip fritt under helgen men för oss fungerar det bra att strypa internettillgång genom routern till vissa enheter.
     
    hahadaoc och erik.rahm gillar detta.
  4. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Bäst och enklast är ju att styra det på router-nivå. I t.ex Netgear Orbi kan du skapa en användare till vilken du sedan knyter enheter, sedan kan du schemalägga när den användaren och alla dess enheter får vara online. Du kan ge mer tid när du vill, och även sätta vissa filter som t.ex ingen porr etc. Att göra det per enhet känns knepigt för dig, och det blir dessutom en del administration.
     
    erik.rahm gillar detta.
  5. Djingis

    Djingis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi kör redan google wifi och det tycker jag funkar bra för att schemalägga när det är dags att inte använda enheterna. Hade däremot velat ha något som är baserat per användare oberoende av enhet så de själva får bestämma när de spelar under dagen med en begränsning på hur mycket de får spela.

    När de bara körde Apple produkter funkade det kanon med Skärmtids funktionen som finns inbygd. Nu har alla tre gått över till Android telefoner och två av dem har även bytt till Windows datorer.

    Skärmtidslösning är superlätt om alla körde produkter i samma ekosystem t.ex. Mac dator/iphone/ipad eller Andriod telefon/platta eller Windows dator/telefon. Då kan man lätt använda de inbyggda funktionerna. Vill få till en bra lösning som fungerar med olika plattformar.
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Här har du iaf en artikel om hur du begränsar speltid per användare på spelkonsollerna.

    How to Set A Time Limit On A Gaming Console | Boomerang - Best Parental and Screen Time Controls for Android mobile devices