Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I måndags hade Vimla ett långt driftavbrott på SMS för Vimla 2.0-kunder.
    Från igår eftermiddag till idag förmiddag har många relativt nyligen migrerade kunder till Vimla 2.0 varken kunnat ringa eller SMS:a.
    Dessutom har Vimla idag stora problem med att aktivering av alla nya abonnemang och migreringar som skulle göras till idag inte fungerar.
    Och för att toppa upp det hela så har Vimla klantat till fakturorna för ett stort antal kunder så att vanliga inrikes-SMS debiterats som utrikes-SMS.

    Det går bra nu Vimla!
     
    KTM, bernard, pobin och 1 annan gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hade varit "roligt" om många flyr Vimla på en o samma gång för att ansluta sig till andra operatörer så Vimla och Telenor förstår vad de gjort med Vimla 2.0 röran!
     
    sahi, induktion, Rasseman och 2 andra gillar detta.
  3. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Jag lämnar vimla i natt (innan skeppet sjunker ännu djupare) efter några år som kund.
     
    Ivan, emerge, sahi och 4 andra gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag förstår situationen, det är inte roligt att "basic" funktionalitet inte fungerar medan alla andra operatörer har inte såna problem, då är det bara att lämna utan att blicka bakåt.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    bernard gillar detta.
  6. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
    Nån som vet hur man kan kolla hur mycket surf man har kvar på vimla?
    Mvh/Micke
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det ser du i Vimla-appen på första sidan.
     
    svenix gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Många av Vimlas kunder går nu in på tredje dagen utan fungerande telefon!

    Sedan Vimlas system för aktivering av nya abonnemang och överflyttningar till Vimla 2.0 havererade natten till onsdag har ett stort antal Vimla-kunder varit utan fungerande telefon. Vimlas information till kunderna har under denna tid varit minimal och uppdaterats väldigt dåligt. Kunderna har inte fått några råd om hur de skall hantera situationen och Vimla har inte kunnat lämna någon prognos för när problemen kan vara lösta.

    I Vimlas forum är det nu en ström av villrådiga kunder som förtvivlat söker besked om när deras telefoner ska komma igång igen.
     
    spoling och Ivan gillar detta.
  9. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Och i onsdags kom mitt första sms om byte till vimla 2.0
    Det skall bli intressant att se hur många sms de skickar ut. Jag kommer att vänta så länge det går med att byta.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla verkar ha slagit av på takten vad gäller tjat-SMS:en. Jag fick ett varannan dag i flera månader. Men nu har jag inte fått något sedan i lördags. Kanske kommer ett i morgon då?
     
    -=MR=- gillar detta.
  11. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Får också betydligt mindre sms, har haft mitt vimla 2.0 kort i byrån i nästan ett år nu.. jag går inte över förrän jag verkligen måste.
     
    svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Läget är minst sagt kaotiskt för Vimla.

    För det första har Vimla fullt upp med "de vanliga" Vimla 2.0 felen som kunderna drabbas av efter att de tvingats byta över till Vimla 2.0.

    Sedan bytte Vimla betalningssystem i oktober-november vilket gjorde att ett stort antal fakturor inte blev betalda som de skulle och kunder fick sina abonnemang avstängda p.g.a. bristande betalning fast kunderna gjort allt för att försöka betala.

    Sedan pajade Vimlas system för migrering den 4 december så att kunder som var schemalagda för byte till Vimla 2.0 kopplas bort från sitt gamla abonnemang men deras nya Vimla 2.0 abonnemang kommer aldrig igång. Kunderna blir helt utan telefon.

    De sista dagarna har det också kommit fram att Vimla haft ett "systemfel" som påverkar utskick av SIM-kort så att kunder som ska migreras till Vimla 2.0 och nya kunder hos Vimla inte fått sina SIM-kort. Dessa kunder blir också utan telefon.

    Slutligen har Vimla också lyckats programmera fel i sitt fakturasystem så att alla SMS debiteras som utlands-SMS och kunderna får för höga räkningar.

    Vimlas kundtjänst går på knäna under denna belastning och hinner inte med att expediera alla kunder med problem. Många kunder blir utan SIM-kort och därmed fungerande telefoni i dagar eller veckor. Nu närmar sig julledigheterna och många kunder riskerar att inte hinna få sina problem lösta innan julen. Vimla kommer säkert i vanlig ordning att stänga supporten en längre tid över helgerna.

    Alla supportvägar till Vimla är nu helt igenkorkade. Svarstiden för mail är minst fem dagar om man får svar över huvud taget. Vimlas forum är helt överbelamrat med missnöjda kunder och Vimla-personalen hinner inte svara mer än hälften. Chatten är så överlastad att det inte går att komma fram på en hel dag. På Facebook har Vimla mer eller mindre slutat att svara.
     
    spoling, induktion, KTM och 4 andra gillar detta.
  13. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Det här kommer förmodligen sluta med att chatten stänger helt någon gång i januari-februari, det brukar bli så efter julledigheten. Man kan ju hoppas att man lärt sig något av tidigare år och är väl förberedda den här gången, men det bådar inte gott när man har såhär mycket problem redan innan julledigheten.
     
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    HAHA. Humor! Vimla lär sig aldrig. :D
     
  15. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    När andra bolag ofta ökar bemanningen i kundtjänst för att lösa en tillfällig kris så drar Vimla ner på bemanningen/öppettiderna eller helt stänger ned den.
    Det tar alltså kortare tid att portera numret till annan operatör än att kontakta kundtjänst + vänta på ev lösning?
     
    spoling gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det tror jag du har helt rätt i!
     
  17. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Man brukar säga att det tar ca 5 arbetsdagar hos de flesta operatörer att portera numret, men det kan gå snabbare.
    Väger man dessutom in det tillfälliga numret som en lösning, om man inte ens kan ringa med sitt nuvarande Vimla-abb, så är operatörsbyte-lösningen ännu snabbare.

    Är numera kul underhållning att läsa i tråden om problemen jag sluppit som bytt bort Vimla, men det är inte så roligt för er som drabbas.
    Frågan är nog inte OM, utan VAD som krånglar nästa månad/månadsskifte.
     
    Moby gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hela Vimla är enligt min mening fruktansvärt instabilt. Om vi bortser från deras produkt Vimla 2.0 som har sin helt egna samling av problem så har ju Vimla inget annat heller som fungerar.

    Appen och Mitt Vimla har gått på kryckor ända sedan Vimla startade för snart sex år sedan. Den visar fel stora delar av månaden och när man loggar in så kan det ta flera minuter innan uppgifter kommer fram. Ibland går det inte ens att logga in. På senare tid har också funktionalitet på Mitt Vimla slutat fungera. Kunder vill aktivera Utlands och Betaltjänster t.ex. men knappen går inte att aktivera utan supporten måste in och pilla manuellt.

    Vimlas forum har varit katastrof i flera år. Det underhålls inte, det modereras inte, massa funktionalitet saknas eller är kass. Strukturmässigt är det kaos.

    Supportdelen har heller aldrig varit riktigt bra. Mail har Vimla alltid varit långsamma att svara på. När andra företag har som policy att svara på mail inom 24 timmar så är Vimlas ambition att svara inom fem dagar. Men inte ens den ambitionen lyckas de hålla.
    Ganska länge lyckades Vimla hålla en rätt bra tillgänglighet via chatten men i år har det också radikalt försämrats. Nu rapporterar kunder att de suttit i kö en hel dag utan att komma fram i chatten. Väldigt många rapporterar också att de blir utkastade från chatten om och om igen. Det verkar som att systemet är väldigt underdimensionerat.

    Informationsbiten är helt under isen. Det är mycket svårt för en kund att hitta någon riktig och relevant information på Vimlas hemsida eller i forumet. Informationen vid driftstörningar är nästan obefintlig. Och så har det varit hela tiden.

    Migreringarna till Vimla 2.0 haltar också. Massa abonnemang fastnar i processen och supporten måste in och göra korrigeringar manuellt för att få igång kunderna. I början på december kollapsade migreringsystemet helt några dagar och jag vet inte om det är fullt fungerande ännu.

    När jag tänker efter kan jag faktiskt inte komma på en enda grej som fungerar bra på Vimla utan allt verkar vara hastverk, improvisationer och fixar som kräver mycket manuell handpåläggning. Och när man skalar upp ett sådant system och lägger in många kunder så växer summan av problembilden tills den blir ohanterlig. Och det är där Vimla är nu.

    Även om Vimla lyckas fixa en eller annan del av det hela så är summan av återstående problem så stor att det ter sig ogörligt att få ordning på det. Som Vimla fungerar nu så känns det bara som en snabbt nedåtgående spiral. Och jag tror att Vimla har mycket svårt att komma ur den.
     
    spoling, NiklasO och induktion gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu har Vimla tillkännagivit supportens öppettider under Jul och Nyår.
    Supporten öppettider under julen 2019

    Till skillnad från tidigare år är det inte en två veckor lång stängning utan Vimla har faktiskt öppet alla vardagar utom helgerna, även om det är halvdagar vissa dagar.

    Kanske börjar det långsamt gå upp för Vimla att supporten behöver vara tillgänglig för kunderna?
     
  20. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Oj, detta är nyheter för mig, jag är Vimla användare sedan flera år och har inte hört någonting om det här nya v 2.0 eller alla problem som uppstått.

    Senaste räkningen är betald som vanligt och det har funkat med inrikes samtal o SMS. Har dock inte testat extra funktionalitet i höst, såsom roaming i utlandet, byta surf-nivå, ändra telsvar inställningar, osv.
    Vimla appen funkar o visar rimliga värden för surf, SMS, samtal o betalningar.

    Kanske har jag haft tur?