Använda kort i USA?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Thade, 6 dec 2019.

  1. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Ska till USA snart och undrar om man kan använda sitt Visa överallt eller bör jag fixa t.ex revolut, curve eller något liknande, vad tycker ni?
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Nej det kan du inte, inte överallt. Kontanter är mer utbrett än kort överlag. Betalkort accepteras oftare än kreditkort dessutom.
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 102
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Enda gången jag inte lyckats använda kort i USA var när Mastercard blockade mitt kort för misstänkt bedrägeri när jag skulle spontanhandla på Bestbuy mitt i natten...

    Ett trick som fungerar om man har ett betalkort, ej kredit, och det inte vill fungera i kassan - säg att det är ett kreditkort, av någon anledning går köpen igenom då.
     
    bernard gillar detta.
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    aldrig nånsin haft problem att betala med kort i usa inte ens ute på vishan under en roadtrip.
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 681
    Mottagna gillanden:
    2 035

    MINA ENHETER

    Det kan vara bra att ha ett andra kort oavsett. T.ex. ett mastercard om ditt vanliga är visa, helst från en annan bank än den som har ditt vanliga. Men det kanske är så att ni kan lösa inom resesällskapet att täcka upp för varandra om ni är flera.
     
  6. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Ja, polaren bor i amerika så han vet :) Tack för alla svar, ska nog kolla upp ett kort. PFC kanske man borde prova? T.ex att jag har swishat över 2000 kr där och har vanliga visakortet också?
     
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    PFC eller Revolut är en smaksak, PFC är ju enklare att använda då du kan swisha.

    Nu bor du kanske hos polaren, men glöm inte kolla vilka avgifter du har på ditt kort.
    Skall du ha lite kontanter (som bakcup eller till dricks) så kan det vara bättre att ta det via PFC/Revolut om din bank tar ut avgift för kontantuttag så du slipper dubbla avgifter (ATM tar i princip alltid också ut en avgift).
    Valutapåslag på 1-3% kanske kan vara okej, men har du mer än så kan det även vara där vara bättre att ta det via PFC/Revolut.
     
    bernard gillar detta.
  8. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    298

    MINA ENHETER

    Spontant är rådet att alltid ha ett par betal/kreditkort från ett par olika leverantörer. Jag kör både N26 och Revolut - tycker båda är bra och smidiga. Har båda som apple pay dessutom. Och gratis. Du kan också få invitekoder från andra användare som ger dig någon hundring i bonus (liksom användaren får också) men det vet du säkert.

    Just debit (förbetalda kort) kan ibland i min erfarenhet vara mindre accepterade i USA, exempelvis när jag checkat in på hotell och de reserverat ett belopp.

    Just i USA har jag inte provat någon av Revolut/N26 men de har funkat fint i flera länder i Europa. Ett bra tips ytterligare på lite samma tema dock är att kolla över mobiltäckningen, då det kan vara mycket dyrt med roaming i USA. Kan vara värt köpa lokalt simkort eller något av de internationella esim-korten som går köpa billigt.
    Vet nämligen inte hur bra de digitala betalkorten funkar utan internettäckning!

    Förvisso används kontanter mer i USA men det beror lite på var man är också. Dock är det ett HOPPLÖST system med dricks överallt, så det är värt att tänka på det när man betalar med kort, då man lite lättare missar det om man bara trycker igenom standard. Det blir folk rejält sura på.
     
    bernard gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De ska fungera utan täckning gällande Google Pay iallafall. Iallafall för X antal köp, efter ett visst antal behöver Google Pay dock internet
     
    bernard gillar detta.
  10. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    298

    MINA ENHETER

    Ah, ska förtydliga: Apple pay funkar också utan internetaccess, men vissa säkerhetsfunktioner kräver ibland att man godkänner köpen också i appen, och DET tror jag inte funkar utan Internet. Troligen inte ett problem i praktiken, bara nämner det.
     
    bernard gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jasså? Hur då godkänner i appen? Det har inte hänt hos mig när jag använt Google Pay
     
  12. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    298

    MINA ENHETER

    Det är nog mest knutet till N26 och möjligt att det är valbart. Har någon mitt av att det hände mig på en flygplats när jag hade brått. Se det inte som absolut fakta :)
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Absolut inte, mer nyfiken då det inte hänt mig :)
     
  14. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag kan alltså ha fel gällande betal vs Kreditkorten. Att det är kreditkort som är mer "safe" än betalkort. En kollega är ofta i staterna och har nämnt det några gånger.
     
  15. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    298

    MINA ENHETER

    Merparten av tiden jag varit i USA har jag bara använt förbetalda kort (debit). Funkade helt ok, men som sagt, vid tillfällen kunde det krångla lite vid hotell (och framförallt låste de pengar några dagar vid incheckning, vilket var lite knepigt då jag var student och inte hade mycket pengar på kontot). Jag fick såklart tillbaka dem, men med kreditkort (som jag använt senaste åren) har jag aldrig ens märkt av det.

    Dock har jag för mig att man exempelvis inte kunde hyra bil med debitkort (vilket är vanligt, samma fenomen gäller i många andra länder, kreditkort krävs för bilhyra). Så om det är en plan för resan är det klokt att skaffa just ett kreditkort. Och att inte glömma sitt svenska körkort (vilket jag lyckades göra, haha). Och internationellt körkort ska inte behövas, på det temat.