Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag hänger inte med i tråden riktigt, men instämmer med Ara att du inte gör någon vidare bra marknadsföring. Finns ingen anledning till att vara otrevlig och förolämpa potentiella kunder.

    Skulle vara försiktig med att kritisera eller anklaga en konkurrent för att blåsa någon utan mer information. Om man nu genuint tror att någon blir blåst så kan man ju först ta reda på mer information och sen erbjuda sin hjälp. Dock känns det mindre trovärdigt när man samtidigt försöker sälja något.
     
    Honda gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack Rebecka.

    Ja, det ligger till så här för vår del. Vårt tak ligger fritt för all morgon- och förmiddagssol och det ligger också fritt för all sol mitt på dagen, men på västra sidan har vi skog och då försvinner solen ifrån vårt tak vid 17-tiden så vi kommer aldrig att kunna få ut max av solcellsanläggningen. Hade vi fått ut max så hade det betalat sig redan efter 10 år. Men det är fortfarande mycket lönsamt, nu betalar det sig efter 15 år.

    Firman vi anlitade var väldigt ärliga med detta på en gång och sa att vi inte hade perfekta förhållanden (vilket jag givetvis visste) och de gjorde en beräkning ifall det skulle vara en bra affär och det är det. Jag har fullt förtroende för firman, de kommer inte med några glädjekalkyler. 8500 kWh är försiktigt räknat.
     
    Last edited: 6 dec 2019
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Med det sagt ^^. Det ska bli intressant att höra fortsättningen på Aras projekt. Är själv husägare med två tak som fina kandidater för montage. Januari är bara runt hörnet nu
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Här är Cornucopias artikel om hur man ev. kan använda utrangerade elbilare som batterier för sin solcells anläggning.

    2019-05-28
    Batterierna sätter golv för andrahandspriset på elbilar

    En äldre Nissan Leaf har 24 kWh batterier, och i snabbladdningsstandarden ChaDeMo, som Nissan använder, ingår funktioner för att köra batterierna åt andra hållet. Utrustning för detta ska finnas i Japan.

    Ett 20 kWh energilager för en villa kostar kanske uppåt 150 000:- SEK, så en äldre elbil med slitna batterier bör ha det som ett golv i andrahandsvärde, givet att mjukvara och utrustning kommer på plats även i Sverige. Då elbilarna också är befriade från vägskatt, så får man med en begagnad äldre elbil dessutom en extra bil, och kan därtill i en strömavbrottsituation åka och ladda batteriet någon annanstans.
     
    Last edited: 6 dec 2019
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Frågan är vad man ska använda batteriet till, det räcker ju bara i bästa fall något dygn för en villa, även de största modellerna. Nyttan skulle möjligen vara vid strömavbrott, men då krävs ju inga solceller för att få den nyttan.

    För att vara självförsörjande på el så krävs det helt andra batterier eller annan lagringsmetod. Det finns idag inga batterier som kan göra dig självförsörjande på el till en villa.
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men det fungerar ju bara under det ljusa halvåret. På vintern räcker inte energin på långa vägar. Så man blir fortfarande beroende av elnätet och kommer inte undan nätavgiften.

    Det blir en betydligt bättre affär att sälja elen än att köpa ett dyrt batteri med låg kapacitet.
     
    Last edited: 7 dec 2019
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Sen vet man inte hur mycket som är sant heller. Har svårt att tro man medvetet sjunker på den nivån när man gör reklam för sitt företag.
    Antingen bullshit eller vet inte om hur fel det är.
    Ville bara få det sagt :)
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns ingen normalvilla som är i närheten av att kunna bli självförsörjande med bara solceller på vintern, det är alldeles för lite ljus och det ljus som finns är väldigt svagt. Att sätta in ett batteri med låg kapacitet gör ingen skillnad. Man kan däremot tänka sig att en husvagn/husbil/båt/fritidshus som drar lite el skulle kunna ha stora nytta av ett batteri av den typen.

    Det man istället kan göra är att sälja sitt överskott på sommaren och köpa tillbaks elen sedan på vintern när man har underskott. På så sätt blir man på ett sätt självförsörjande, men man är fortfarande beroende av elnätet och måste betala nätavgiften.
     
    Last edited: 7 dec 2019
    Kristy gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt. Det är fullständigt osannolikt att han jobbar för företaget som han påstår.
     
    Honda gillar detta.
  10. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Tror inte han jobbar för det företaget han påstår sig jobba för. Jag jobbade hos REC Solar och den gången gav dom 20 års garanti på panelerna.
     
  11. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Intressant tråd att följa,men ändra gärna trådtexten då du inte har grejerna fysiskt
     
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Betydligt vettigare att skaffa vakumsolfångare att fylla på uppvärmningen istället. Billigare och bättre än solceller
     
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    På vilket sätt då? Fungerar bara på sommarhalvåret.och då behövs den inte och den ger ingen el. Jag har svårt att tänka mig en mer ointressant produkt och inte är den billigare heller, tvärtom är den dyrare.
     
    Last edited: 7 dec 2019
  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nej, funkar alla dagar solen skiner, har till med nytta av det mitt i vintern. Sommartid används den till varmvatten och pumpa ner extravärmen i bergvärmehålet. Kostnaden är betydligt lägre än för solceller. Kräver dock vattenburet värmesystem.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är inte många soltimmar under vinterhalvåret och det är en svag sol. Det kan omöjligt bli mycket värme av det. Solceller kräver bara ljus. Jag har ingen bergvärme. Vakuumpaneler är dyrare än solcellspaneler.
     
  16. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nej, du har fel. Läs på lite vet jag. Har haft systemet installerat i 10 år redan, får ut 6000 kwh/år värme för en installation som kostade 20kkr.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tittade precis på panelpriserna. Solcellspaneler är billigare. Du kopplar alltså samman det med bergvärme, det är ett system som inte är jämförbart med mitt.
     
  18. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Citat: "Priset blev 154 000:- efter bidrag ifrån staten. Det tar 15 år innan det blir vinst. Men efter det är elen gratis i princip."
    Liiite mer än 14495:-...