Lägsta pris mobil - Spotify/BankID/Swish/Dual SIM/Aktivitetsband

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Grauior, 21 nov 2019.

  1. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag köpte samma dag en Nokia 800 Tough.
    Efter en hel del velande under dagen fram och tillbaka, så kom jag fram till att jag inte vill ha en smartphone. Så jag behåller Nokia telefonen istället.
    Det är absolut inget fel på Motorolan, skulle snarar säga att man får väldigt mycket telefon för de pengarna.
     
    rickards gillar detta.
  2. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Ok :) Men kan du inte bara återlämna Moton på öppet köp?
     
  3. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Köpte telefonen på Elgiganten och i deras policy så står det, att på mobiltelefoner så gäller endast öppet köp vid obruten förpackning.
    Lite dumt kan jag tycka, för då har man ingen som helst möjlighet att testa och utvärdera telefonen.
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Köp alltid online, då har man alltid ångerrätt på 14 dagar. Då har man rätt att inspektera varan samt funktioner. Du kan tex köpa online och hämta i butik om du inte orkar vänta att det skickas med post, det räknas fortfarande som ett online köp.
    Ångerrätt | Hallå konsument

    Sen kan man med fördel köpa från butiker som har bättre policy som tex NetOnNet som har 30 dagars eller 90 dagar om man är medlem.

    Hur fungerar öppet köp?

    Från och med 6 Nov har de dessutom förlängd ångerrätt fram till den 7 Jan även om man inte är medlem.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det är lite pyssel att stänga av notifikationer i mobilen, jag har stängt av massor, har bara kvar de som jag verkligen vill ha notifikationer för, dessutom kör jag ljudlöst på telefonen och valt ut ytterligare några appar som får skicka vidare till min klocka (Mi Band 2) så jag kan koppla av/ned är jag vill.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Det kanske funkar för vissa men inte alla. Det är så enkelt att sträcka sig efter telefonen i tid och otid. Så sitter man där och skrollar i evigheter. Försökte avinstallera alla onödiga/tidstjuvande sociala appar men det slutade med att jag gick in via webbläsaren, innan jag tillslut gav upp och installerade apparna på nytt. Enda sättet för mig att bryta det beteendet var att helt enkelt gå tillbaka till en dumtelefon. Visst kan jag ibland sakna mobilt BankID, Swish och mail (i varje fall när man säljer på Tradera), men det är inget som överväger nackdelarna med att vara ständigt uppkopplad. Det är helt enkelt värt det extra besväret. Dock är jag på inget sätt "skärmfri" utan jag använder min dator i hög utsträckning, men den förföljer mig inte och är betydligt mer produktiv.

    Något som jag har lagt märke till, som jag inte gjorde tidigare, är hur beroende andra också är. Det är oerhört frustrerande att prata med någon som hellre kollar på telefonen än att se en i ögonen.
     
    Last edited by a moderator: 24 nov 2019
    jensten, (SiC), Grauior och 1 annan gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag använder knappt sociala appar, Fakebook går jag bara in på om något jag söker bara finns där, tycker eländet annars är totalt oanvändbart.

    Är medlem på några sociala medier men ser ingen nytta med det, det är bara slöhet att jag inte avaktiverat mina konton, för mig är diskussionsforum som Swedroid betydligt mycket mer givande men jag läser långt ifrån allt.

    Jag har överaktiv förut på ett forum men det kostade mer än det smakade så jag lämnade det helt.
     
    Grauior gillar detta.
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag skulle kanske inte skrivit specifikt sociala appar. Jag använder inte Facebook, men däremot YouTube och Pinterest, tidigare även Instagram. Kan sitta och söka också. Min pappa använder inte sociala medier utöver YouTube men sitter ändå klistrad framför telefon i form av nyheter, Hemnet och allt vad det må vara. Det finns något för alla.
     
  9. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Efter att ha varit utav smartphone i snart två veckor, så känns det väldigt bra faktiskt.
    Jag har nu enbart en Nokia 800 Tough.
    Det enda som jag saknar och inte riktigt vet hur jag ska lösa är Spotify:ehm:
     
    jensten och bernard gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Old school MP3-spelare?
     
    Grauior, Droid55 och Kristy gillar detta.
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Använder inte Spotify så vet inte hur det fungerar. Förutom att streama ska man väl kunna lyssna offline, men det går kanske inte att ladda ner? Annars är ju en MP3-spelare en lösning.

    Jag använder själv denna fast med andra hörlurar:
    Roxcore Tiny MP3-spelare - MP3-spelare

    Hade tidigare denna:
    Sony NW-WS413

    Gillade verkligen Sony-lurarna. De var rätt dyra men anledningen till att jag fick ge upp dem var för att de inte passade mina öron. Annars var det riktigt skönt att bara bära runt huvudet utan en sladd och så kunde den shuffla.

    Den från Kjell & Co är mer enkel, men med en mer universal ladd- och överföringsport. Sen kan man använda vilka hörlurar man vill. Finns även andra liknande MP3-spelare från Sony med både radio och shuffle, men jag kände inte för att spendera så mycket igen. Visste inte heller att alla inte kunde shuffla vid köp.

    Själv har jag varit utan smartphone i 6 månader nu.
     
    Last edited by a moderator: 6 dec 2019
    Grauior gillar detta.
  12. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen Rebecka!

    Det går att lyssna offline på Spotify och ladda ner musik ska man med kunna göra.
    Har dock bara hittat tjänster för detta, där det kostar pengar.
    Det är väldigt smidigt och enkelt med Spotify, man har blivit van och bekväm med det.

    Har tillfälligt löst det genom att låna en surfplatta med till gymmet, för att kunna lyssna på Spotify:)
    Telefonen som jag har är en Nokia 800 T och operativsystemet är KaiOS. KaiOS har idag över 100 miljoner enheter, så jag tror att Spotify till min telefon är bara en tidsfråga.

    Skulle jag köpa en MP3-spelare så måste den stödja blåtand, då jag använder trådlösa hörlurar (Galaxy Buds) :)
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, det stämmer att lyssna offline och med all säkerhet nedladdning hos Spotify kostar pengar. Känns väl rimligt ändå, lär ju vara mer prisvärt än att köpa enstaka låtar. Förstår om man använder Spotify och tycker att det är bekvämt. Använde det förr men slutade när det blev för mycket reklam, men det har tydligen blivit bättre.

    Vi får hoppas att KaiOS får Spotify, det låter ju inte orimligt. Mer störigt att de fokuserar på saker som Facebook och Twitter på en knapptelefon faktiskt (men säkert företagen själva som vill trycka in sina appar överallt). Kan ha förståelse för Messenger och WhatsApp dock. Samma med YouTube, skulle inte orka glo på en sån liten skärm.

    Det finns MP3-spelare med blåtand också. Exempelvis denna Liten MP3-spelare med Bluetooth och 8 GB minne

    Inget jag själv efterfrågar då jag kör allt trådat, helt ok att klämma fast en liten MP3-spelare i kläderna. Även om jag gillade Sony-lurarna bättre, bara synd att mina öron inte fungerar med in-ear lurar.

    Har för övrigt en riktigt old school knapptelefon med endast 2G och inte ens en kamera. Har inget behov av mobildata och ringer/sms:ar sällan, så tankar kontant efter behov. Det enda negativa skulle väl vara hur sms visas, de hänger inte ihop (trådade) utan man får öppna varje meddelande. Inte så smidigt om man ska skicka mycket sms, men det har jag aldrig gjort ändå. Skickar endast korta sms.
     
  14. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Lite dåligt förklarat utav mig, Spotify kostar pengar och jag har Spotify Premium.
    Inte mer än rätt att betala för det.
    Det jag menade är att, för att ladda ner låtar från Spotify och göra om dem till MP3-filer.
    Så måste man köpa en tjänst eller ett program för detta.

    Använder nästan bara telefonen för att ringa och ta emot samtal. Ibland använder jag WhatsApp för att svara på något meddelande och då med röstmeddelande, som är en ganska så smart funktion på WhatsApp:)

    Ska kolla upp den MP3-spelaren och tack för tipset igen!
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, då förstår jag. Visste inte att det behövdes ett program för att konvertera låtarna till MP3.
    Måste finnas fri mjukvara som gör det utan kostnad?

    Röstmeddelande låter helt klart som en smart funktion!

    Ingen orsak och lycka till. :)