Tips: Wireless Camera Video Doorbell

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ffodil, 11 nov 2019.

  1. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

  2. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Anlände idag!
    Skall bli spännande att testa.

    Snyggt med LED ringen runt själva ringknappen. Behövs när det är mörkt ute.

    Nästan lite större än vad jag förväntade mig.
    Återkommer när jag testat i skarpt läge.
     

    Bifogade filer:

    bernard och Kiddy gillar detta.
  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har nu testat lite mer.

    Gick att koppla ihop med mi home på mainland China servern.
    Fick göra reset på ringklockan för att den skulle hittas i Mi Home.

    Bra bild och video både när det är ljust och mörkt ute.

    Kan också själv starta kameran utan att någon ringer på dörren och välja att ta ett kort, spela in en video eller prata.

    LEDringen lyser upp när PIR sensorn reagerar på att någon närmar sig. Ett par meter bort minst. Snyggt och bra funktion.

    3000mAh batteri inbyggt och specad till -10 till +45 grader så skall räcka i södra Sverige åtminstone.

    Dock verkar inte ha någon IP klassning och känns inte helt vattentät.
    Troligen gjord för att ha utanför en lägenhet/kontor eller liknande. Går dock nog att täta själv lite på ovansidan.

    I övrigt verkar ha bra funktioner och settings. Många olika ringsignaler att välja mellan.

    Klockan pratar först Kinesiska men sedan Engelska därefter men inte i alla lägen.

    MEN notificeringar från ringklockan verkar inte fungera. Fick bara ett meddelande om att någon var utanför dörren.
    När jag väl fick en notis spelades en video in på 6 sekunder.
    Skall gå att markera personen om ett ansikte syns och sedan sätta det till en släkting eller liknade.
    Kan bli bra om den funktion fungerar fullt ut sedan.
    Satte också upp några händelser i Mi home men reagerade inte på det heller som sagt.

    Fick inte heller den seperata högtalaren att fungera när man ringde på klockan. Den går på 433Mhz teknik så förmodar att klockan också har ett sådant chip i sig.
    Var säkert bundna till varandra från början men möjligt den koppling släpptes när jag gjorde reset på ringklockan.
    Så vet inte hur jag får dem kopplade mot varandra igen. Hur funkar det på 720p kameran? Borde vara liknande setup kanske.

    Även uppkopplingen mot 2,4Ghz nätet lite instabilt.
    Ganska ofta som ringklockan inte kopplade upp mot servern när man är inne i appen fast jag har 70% signalstyrka och routern 2-3 meter från klockan i mitt test. Helt klart sämre än de andra två kamerorna som jag har i Mi Home.
    Troligen är wifikopplingen bra men Kina servern som laggar som man kopplar upp sig mot.

    Verkar ingå 1 års gratis 7 dagars rullande inspelning.
    Står att ringklockan själv har 3 dagars rullande inspelning.
    Så intressant att se efter ett år om man har 3 dagar eller behöver betala för molntjänsten eller inte.

    Så just nu lägger jag ringklockan åt sidan tills jag fått högtalaren att fungera samt att notiserna är på plats och nätuppkopplingen blivit stabilare.

    Kommer säkert några videos på youtube om de här sakerna inom kort. Hittade inget vettigt när jag kollade lite snabbt.

    Kommer de sakerna på plats framöver och man vattentätar ringklockan lite kan det nog bli en trevlig pryl framöver.

    Så avvakta med köp tills de här grundläggande sakerna är på plats.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 10 dec 2019
    bernard och Kiddy gillar detta.
  5. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Fått högtalaren att fungera vilket är trevligt. :-)
    Öppnade upp enheten och lagt dit skyddssprej på insidan samt även på ovansidan, baksidan samt på framsidan runt LEDringen samt vid sidan av kameran och PIR fönstret.

    Skall också sätta en genomskinlig tejp på ovansidan som extra skydd över hålen.
    Ena hålet bara ett hål för att ta bort ringklockan från hållaren.
    Dock det andra hålet troligen mer känsligt. Kan vara en mikrofon eller ljussensor där under.

    Väntar med att sätta upp den tills vädret är lite bättre.

    Får hoppas att de får till notificeringarna på sikt också + lite stabilare serveranslutning.

    Återkommer när den sitter på sin plats. :-)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 14 dec 2019
    bernard och Kiddy gillar detta.
  6. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Hur gick det?

    /R
     
    bernard gillar detta.
  7. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Har haft MDB11 bortkopplad från MI HOME nu fram till våren och hoppades på någon FW uppdatering som skulle fixa till notificeringarna och server stabiliteten.

    Dock nu när jag testar att koppla ihop den med MI HOME får jag det inte att fungera.
    Testat också att reseta enheten men får ingen tydlig feedback på att det är gjort.
    Borde komma ett voice på att det är gjort eller LED ringen blinka tydligt etc.

    Kommer ljud ur den och pairing mode etc dock går inte in i MI HOME som jag lyckades med tidigare.
    .
    Tror jag fick den ganska vattentät så synd att den inte fungerar, var redo att sätta upp den utomhus nu till våren.

    Troligen har de inte fixat till notificeringarna ännu heller.
    En Reddit tråd om den nedan där många upplever liknande problem som mig:


    View: https://www.reddit.com/r/Xiaomi/comments/e2nx4o/xiaomo_smart_video_doorbell_various_issues/


    Första XIOAMI produkten på senare tid som inte fungerar som den skall.

    Så köp den inte idagsläget tills de fixat till den om den ens någonsin kommer att fungera som den skall utanför Kina.

    Titta istället på den nya 1080P kameran om du vill ha något i MI HOME ecosystemet.

    [S Enhanced Version] Zero FJ04MLWJ Smart 1080P Video Doorbell 433MHz Mijia APP Infrared Night Vision PIR Motion-Detection 150 ° Wide Angle Doorbell From Xiaomi Youpin Home Decor from Home and Garden on banggood.com

    Dock lite dyr men lär väl gå ner i pris framöver.

    Någon här på forumet har 720p varianten sedan tidigare och den verkar fungera som den skall:

    Zero AI Face Identification 720P IR Night Vision Video Doorbell Set Motion Detecting SMS Push Intercom Free Cloud Storage From Xiaomi Youpin Security & Protection from Electronics on banggood.com

    Dock kanske strul med de här två också numera så läs på innan köp.

    Synd - MDB11 var en lovande produkt på pappret till ett trevligt pris.
    Så jag stoppar tillbaka den i byrålådan och följer REDDIT tråden ovan och ser om någon annan får den att fungera längre fram.