Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Klikken

    Klikken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Okej.. Har varit ute ikväll och kört lite. Första kvällen med bar asfalt så egentligen första gången som jag kunnat prova scootern ordentligt. Har som sagt flashat den med 1.3.8 firmwire rollerplaush från denna sida Xiaomi Mijia M365 Custom Firmware Toolkit

    Flera gånger när jag var ute och körde så var det som att scootern bromsade till, eller högg till, samt fick felmeddelande 1 lång pip och sen 2, 3, eller 4 korta pip, lite olika varje gång.. (?).
    Vad kan detta bero på? Borde jag prova flasha om firmwire, eller kan det vara ett hårdfarufel? Den är ju helt ny så verkar konstigt men kanske är DOA som det heter?
     
    bernard gillar detta.
  2. Klikken

    Klikken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppdatering:
    Har uppdaterat firmware och får fortfarande felkoder och error beeps..
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beter den sig likadant med stock firmware?
     
  4. Klikken

    Klikken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!
    Ja precis, jag uppdaterade scootern med firmwire enligt Xiaomi Home appen, antar att det är stock firmwire? Fortfarande problem, när jag släppt gasen och rullar så piper den felkoder och hugger liksom till, bromsar in av sig själv. Dock mindre problem med "stock firmware" som när jag nedgraderade den.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, från Home-appen är det stock firmware.

    Nej, det låter som en RMA. Jag hade returnerat den. Det kan vara rätt mycket som orsakar det där felet, och det är rätt jobbigt att felsöka utan andra delar att testa med etc. Du sparar nog mest tid på att bara be om en ny.
     
  6. Klikken

    Klikken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej.
    Okej ska se om jag kan få den utbytt!
     
  7. G3n3ral

    G3n3ral Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Köpte min i torsdags för att ta mig fram och tillbaka till jobbet(3km). Körde i fredags utan att ha laddat den och fick gå med den hem sista biten.
    Jag förstår att det inte var så mycket kräm i batteriet från fabrik så laddade den fullt igår, körde samma sträcka idag och nu lyser en prick och prick två blinkar. Batterinivån är nere på 35%. Ska det verkligen vara så här dåligt?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det låter lite märkligt efter blott 6 km. Nu spelar temperaturen dock in. Hur kallt är det när du åker? Är det minusgrader sjunker kapaciteten rätt snabbt.

    I normal temperatur borde du få ut i alla fall ~15km med en last på låt säga ~85 kg.
     
  9. G3n3ral

    G3n3ral Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    I morse var det inte minusgrader, runt 5-8 grader kanske och jag väger ca 76kg. Laddar den fullt nu igen och ska testa samma sträcka i morgon.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, då låter det nästan som att det är något fel.

    Hur ser terrängen ut?
     
  11. G3n3ral

    G3n3ral Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Enbart asfalt med en lite brantare backe på ca 25m, men denna har jag gått upp i varje gång(snabbare än vad det tar med scootern).
     
    bernard gillar detta.
  12. G3n3ral

    G3n3ral Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag verkar ha bättre räckvid och batterinivå nu. Körde till jobbet i morse(samma sträcka) och har 70% batteri kvar.
    La in en custom firmware och ändrade egentligen bara max hastigheten till 20km/h. Tror ni detta med hastigheten skulle hålla om man blir stannad och kontrollerad? Den går ju i max 20km/h via mjukvaran och inte i ECO mode som man kan ändra till via kontrollern.
     
  13. G3n3ral

    G3n3ral Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fick min första punka idag eller om det varit så några dagar, vet ej. Försökte sätta på ett av däcken man fick med men de var får svåra/hårda att sätta på. Tog enbart nya slangen.

    Har "stylat" den lite också med reflexer.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    aiwl gillar detta.
  14. hedge58

    hedge58 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Viktigaste fällorna:

    1) Sätt transparant tejp över styrhuvudet där knappen sitter. Annars kommer det läcka in vatten där om det regnar och då korroderar styrkortet. Inga problem att fixa men onödigt jobb.

    2) Köp anti-punkteringsklegg och fyll i slangarna så slipper du punktering. Hade tre punkteringar på väldigt kort tid innan jag gjorde det, efteråt (> 6 mån) inte en enda punktering.

    3) Väger du 100 kg är det 60-65 psi bak och 50-55 psi fram som gäller. Kolla däcktrycket ofta, dels för att prestandan försämras drastiskt om du har för lite men också för att risken för punktering ökar markant med för lågt tryck.

    4) Firmware - ska du inte trimma så kör på det som erbjuds. Funkar bra, tycker jag. Kan utan problem marscha i över 25 på plan mark. Det finns dock numera återigen möjlighet att 'downgrada' FW från de nyare versionerna. Då kan du patcha till en version där du själv ställer in parametrarna för t ex toppfart och liknande.

    5) Jag närmar mig 1000 km kört nu, och har kört i regn, snö, löv, minusgrader...Inga problem än så länge. Men som sagt - se punkt 1. Och: Ja det blir halt. Den är inte direkt anpassad till snö och is. Men kör man lite aktsamt så är det inga problem. Passa dig för kastanjeträd på hösten bara. Helt vidrigt... 8-)

    Enligt mig är det ett riktigt bra fordon som hittills bara förvånat mig positivt.


     
  15. Raptor1939

    Raptor1939 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det nån som blivit stoppad av polisen med denna scootern och vad har isf resultatet blivit?
     
  16. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Du behöver inte oroa dig storebror, ingen har fått problem och kommer någonsin får problem på en elsparkcykel. Iallafall inte på en M365. Polisen fokuserar på dumkörningar mot rött, två på en elscooter osv. Men åker du runt med din med hjälm på behöver du verkligen inte oroa dig. En kille på forumet berättar att han blev stoppad (rutinkontroll på alla cyklister) och fick cred för att han hade plinga, ljus fram och bak samt fungerande bromsar.
     
  17. martinbeaver

    martinbeaver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Ni som kör nu på vintern. Hur är framkomligheten i dåligt väder? Tänker mycket grus/snö/is. Blir det besvärligt?
     
  18. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Ja, jag har ställt in den för i år. Grus och diverse pölar gör den otroligt skitig och därför blir det en börda att göra rent den efter varje åktur. Den hanterar verkligen inte is bra och jag har varit nära på att halka ett flertal gånger. Originaldäcken är verkligen inte anpassade för vintern.

    Piggdekk til sparkesykkel
    Här är ett par galna norrmän lyckades installera dubbdäck iallafall. :D
     
  19. martinbeaver

    martinbeaver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Lite detta som gör att jag tvekar till ett köp. Men regn klarar den antar jag? Andra barnsjukdomar man ska tänka på?
     
  20. hedge58

    hedge58 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Kör varje dag oavsett väder. Snö är lite läskigt. Annars inga problem så här långt (~1000 km). Grus är verkligen inte ett problem, har kört på grusväg med den. Inte så kul, men... Skitig blir den, speciellt min som är vit. In i duschen och sen en diskborste och lite Yes. Tar typ 30 sek att få ren.