AiMesh vs dedikerade Mesh-system

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BOZG, 21 nov 2018.

  1. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Använder en Netgear R7000 just nu men har ganska dålig mottagning i hallen och på balkongen. Hade egentligen tänkt att bara köpa en range extender men funderar nu på att skaffa något Mesh-system. Nackdelen med de flesta dedikerade Mesh-systemen verkar vara att man har ganska begränsat kontroll över enheterna varför jag funderar på att skaffa ett par ASUS-routrar. Har någon några synpunkter på det?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, inte annat än att de är lite större och drar mer ström, men erbjuder så klart betydligt bättre konfigurationsmöjligheter, speciellt ASUS med Merlin firmware.

    Man saknar kanske en dedikerad kanal i och för sig, för back-end-kommunikationen. Vissa mesh-system erbjuder det.

    Mediamarkt kör ASUS AC86U (AC2900 för 1590 kr nu per styck, vilket är väldigt mycket router för pengarna. De har stöd för AI Mesh och har dessutom en ny kraftfull SoC (2017) från Broadcom som är rätt strömsnål.

    Asus RT-AC2900 (Router)

    Min enhet blir knappt ljummen trots att jag pressar 200Mbit/s över OpenVPN genom den. Min Core i5:a har högre load än routern vid den trafiken.

    Merlin firmware (om du behöver utökad funktionalitet utöver den Asus "vanilla" erbjuder): Home | Asuswrt-Merlin.

    Merlin låter dig också installera följande (kräver USB-minne) på routern:
    Skynet brandvägg: Skynet - Asus Firewall Addition
    Diversion Ad blocking: Diversion - the Router Ad-Blocker


    Mer om Merlin Firmware här: Asuswrt-Merlin - custom firmware for Asus routers


    Om det verkar krångligt att lägga in Diversion och Skynet kan jag göra en guide här i forumet :)
     
    Last edited: 21 nov 2018
    BOZG gillar detta.
  3. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Shit, det är ett jävligt bra pris. Hade egentligen tänkt att skaffa ett par AC68U för ungefär samma pengar.

    Skulle gärna köra custom men har för mig att det inte finns någon custom firmware som stödjer Mesh.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, Merlin har stöd för Ai Mesh.

    ASUS publicerar källkoden för sin firmware, så Merlin tar bara den och byggare vidare/kompletterar med nya funktioner. Det är inte som DD-WRT eller Tomato där det handlar om att man i princip byter ut hela OS:et. Merlin ser till det yttre precis ut som ASUS egen firmware; enda skillnaden är att fler funktioner ingår. Också enkelt att installera och byta mellan ASUS firmware och Merlin firmware, behövs inget mer än att bara gå via WebUI och flasha den vägen. Man tappar heller inte någon hårdvaruacceleration av tex VPN-trafik eftersom man använder ASUS mjukvara.

    Merlin har också ett rätt nära samarbeta med ASUS, så mjukvaran är stabil och bra (han brukar bidra med buggrapporter och förbättringar osv, så ASUS uppskattar relationen).

    AC68U är inte alls lika rolig då den har en gammal SoC (BCM4708A0) från 2013. Inte lika kraftfull eller energieffektiv.
     
    Last edited: 21 nov 2018
    BOZG gillar detta.
  5. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag köpte AC2900u och har den ikopplad, funkar super och jag klagar inte. Den gör sitt jobb och jag får ut 300+ MB i rummet där jag tidigare hade dålig täckning. Enda funktionen jag kan se att den saknar är väl som @bernard@bernard skrev en dedikerad kanal. Jag ville egentligen bara ha en stabil router då min AC66u fick spel och strömknappen slutade fungera(fixades med superlim). Innan detta hände började min AC66u vägra starta om jag hade alla ethernetsladdar i, tippar på att nätagget sa ifrån efter 4 år. 1000kr i rabatt, tror inte BF kommer göra det där bättre.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om någon testar AC2900u/RT86U i Ai Mesh vore det kul att höra om resultatet. Jag funderar på att ordna en till och testa annars, men tänkte först se vad som händer på fredag/om budget tillåter det :)
     
    mul gillar detta.
  7. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Verkar funka riktigt bra. Se gärna videon nedan. :) Enkel setup med !

    View: https://www.youtube.com/watch?v=BtDRs434LYQ
     
    bernard gillar detta.
  8. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Är du säker på det? Googlat runt lite och hittar inget som säger att AiMesh har implementerats av Merlin. Finns inget om att det implementerats i changelog heller. Senaste referensen till det är från februari om att det inte stöds.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tusan också, det stämmer nog. Jag trodde att det fungerade då jag fick upp AiMesh på startskärmen efter att jag återställt routern, med Merlin installerat, men det verkar inte finnas några menyer eller inställningar för det.
     
    BOZG gillar detta.
  10. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Finns det någon nackdel med att köpa två av dessa och sätta upp i huset med tre plan än valfritt mesh system/kit? Känns ju som dessa bör täcka lite mer yta per enhet än små "snygga" puckar.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, om du bara skall köra två eller eventuellt tre stycken, så är det här nog överlägset de flesta färdiga meshsystem. Bygger man på med fler enheter kan det vara bra att en dedikerad kanal för kommunikation mellan enheterna.


    Om du har en enhet på undervåningen och en enhet på ovanvåningen, så gör du klokt i att rikta en av antennerna så att den pekar mot antennen på den sekundära enheten. Står de direkt under/ovanför varandra riktar du alltså antennen 90 grader, så långsidan av antennen pekar mot långsidan av antennen på den andra enheten. Anledningen är att antennerna är rundstrålande, så om de är upprätta täcker de dåligt för allt som är ovanför eller undertill routern.

    Kan du däremot dra kabel mellan dem är det så klart optimalt och du slipper det problemet, och så har du ju då en dedikerad kanal mellan dem som så klart inte påverkar den trådlösa bandbredden :)
     
    Last edited: 21 nov 2018
  12. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Tre våningar med källare, och självklart ska id*oterna som drog in fibern nödvändigtvis göra det i källaren, och på fel sida huset för att man ska kunna dra dem utvändigt till de andra våningarna men men. Får gå loss någon dag och dra en kabel från källaren till markplan så bör övervåningen också få strålning nog! :)
     
    bernard gillar detta.
  13. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Citerar mig själv från en annan tråd då posten nedan mer hör hemma i den här tråden.

    "Jag köpte två Asus RT-AC86U tidigare i veckan som ersättare till min sex år gamla RT-AC56U.

    RT-AC56U var aldrig en dålig router. Minnen och CPU kunde klockas ganska bra och det var en bra produkt i litet format med inbyggda antenner och Asuswrt-Merlin firmware. Efter flytt till hus med två våningar upplevde jag rejäla prestandaförluster när den gömdes undan i korskopplingsskåpet.

    RT-AC86U kör jag i AiMesh läge med ethernet backhaul. Jag har inte hunnit laborera så mycket ännu och kör standard firmware. Jag märker att enheter emellanåt flyttas mellan accesspunkter men har inte riktigt förstått logiken när det görs. Känslan är kanske att byte till ny accespunkt borde göras tidigare men inget som märks ur prestandasynpunkt åtminstone. Arkitekturen är ganska ny och mina förväntningar är först och främst att den ska ha lägre temperatur. Den andra noden har kvar 2.4 Ghz bandet trots att jag har avaktiverat det. Men det tror jag går att lösa med SSH."


    Jag upplever fortfarande att byte av accesspunkt sker godtyckligt. Men efter enheter har varit på ett våningsplan en längre tid märker jag att majoriteten av dem flyttas över till accesspunkten på samma våningsplan.

    En av Chromecast enheterna däremot tappar anslutningen helt när byte till en annan accesspunkt görs vilket resulterar i att TVn måste startas om för att bryta strömmen till Chromecasten. Bilden blir helt svart när förflyttningen till ny accesspunkt görs och förblir så. I det här fallet är det långt från seamless. Lite lustigt är det allt då Chromecasten är två meter från accesspunkten och har full signalstyrka. Den andra acesspunkten som den envisas med att byta till har märkbart sämre signalstyrka.

    Jag har hittat lite info från SmallNetBuilder om Wireless - Roaming block list, d.v.s. att inte låta enheter roama mellan AiMesh noder som jag ska undersöka vidare.
     
    bernard gillar detta.
  14. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Fortsätter min monolog..

    Skrev tidigare att jag upplevt prestandaförluster och i huvudsak har det märkts på så vis att Chromecast buffrar och laggar när jag castar från SVT Play appen. Nu visar det sig att SVT själva har kommunicerat att det är ett problem. Jag höll på att bli tokig ett tag med felsökningen.

    Fel: Chromecast laggar med Android | Kontakt - Sveriges Television


    Annars kan jag bekräfta att AiMesh fungerar fint med Asuswrt-Merlin. Jag kör 384.14 Beta 2.

    Jag har taggat VLAN för Telia IP-TV och laborerat med Universal/Implicit Beamforming, Modulation scheme, Airtime Fairness, MU-MIMO.
     
    Last edited: 5 dec 2019
    HenrikJ, bernard och SwedishBadger gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Intressant. Bra att veta.

    Är det stabilt i övrigt med Merlin FW+Ai Mesh?
     
  16. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag kör visserligen 2st AC68u + 1st AC66u B1 och stock firmware, men har märkt att handover fungerar bättre om man stänger av NAT acceleration, speciellt voWiFi påverkas.
     
    bernard och kallo gillar detta.
  17. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Under 1,5 veckas testande har jag inte upplevt några prestandaproblem eller avbrott (Chromecast undantaget enligt ovan) på standard firmware med ett 15-tal anslutna enheter. Asuswrt-Merlin flashade jag in igår kväll så där vågar jag inte ge ett utlåtande än.
     
    bernard gillar detta.
  18. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Bra tips!
     
    jogge och bernard gillar detta.
  19. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nu efter några dagar vågar jag nog påstå att Asuswrt-Merlin är lika stabilt som standard firmware.

    Jag har haft väldiga problem med klienter som tappar anslutning de senaste dagarna. Det har absolut ingenting med AiMesh att göra utan överbelastade kanaler och frekvenser.

    Jag kopplade ur noden och började om från början med en accesspunkt och felsökning från början med varje inställning. Efter att ha suttit och läst systemloggar samtidigt som jag körde strömmande media så märkte jag att klienter tappade anslutning när sökning och byte till ny frekvens gjordes. Chromecast kunde t.ex. tappa ansutningen flera gånger per timme.

    Nu har jag fasta frekvenser för båda banden efter jag scannat med WiFiAnalyzer. Det var ganska trångt på de frekvenser där automatisk tilldelning gjordes.

    Så summa summarum: AiMesh med RT-AC86U är riktigt trevligt. Bra med inställningar i Asuswrt-Merlin och ett GUI som jag känner igen. Det är trist att enheterna är så fula bara. Jag är inte säker på att jag hade fått till stabiliteten med ett Plug and Play mesh paket utan möjlighet till konfiguration.
     
    Last edited: 8 dec 2019
    bernard, HenrikJ och jogge gillar detta.
  20. spennis

    spennis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Funkar IPTV på den sekundära enheten? Jag har Telia IPTV som jag vill använda på två våningsplan, men har inte kunnat hitta någon info om huruvida detta går att ordna med Aimesh, dvs. trådlös överföring av IPTV mellan noderna. Enda lösningen jag funnit är Telias egna, vilken bygger på mindre välkänd hårdvara.
     
    fireon gillar detta.