Diskussion: Samsung Galaxy Watch Active 2

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Swericsson, 7 aug 2019.

  1. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Funderar på en Galaxy Watch Active2 40mm till frugan, har själv en Galaxy Watch 46mm som jag är nöjd med.
    Dock är jag lite orolig över batteritiden i Active2 40mm, hur klarar den sig?
    Den kommer att kommunicera via bluetooth, varken wifi eller lte kommer att användas.
    Screen Always On, kommer vara avstängt (förmodar jag).
    Annars kommer den användas som "vanligt", Samsung Health, klocka. notifieringar osv..
     
  2. MikaelH

    MikaelH Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4
    Står i valet mellan en Watch Active 2 eller en Fossil med Google Watch OS.
    Vad skulle ni säga är fördelar/nackdelar med de olika operativsystem och klockorna?
    Användas som klocka och tracka daglig rörelse och sömn samt notifikation och eventuellt lite Spotify.
    Har inget behov av LTE så BT varianten som gäller. Och använder Google till hemmet för styra allt möjligt så måste kunna köra Google Assistans som de kommit något hack för kör till Samsung, funkar detta även på Svenska?
    Vad gäller med Samsung pay on man kör på BT varianten dvs gråimport, funkar detta utan allt för mycket meck? Kör annars Google Pay på telefon så man vill kunna ha Pay funktion i klockan, Fossil kanske bättre alternativ här då?
    Tacksam svar :)
     
  3. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag har själv bestämt mig för en Active watch 2 framför just en Fossil gen 5. Fördelarna för Samsungen som fick det att väga över för mig var bättre flyt i OS:et, möjlighet att ladda trådlöst från min S10, samt bättre screen to body ratio (Fossil har en svart ring runt skärmen, ser inte så snyggt ut). Det jag hade velat ha från Fossilen är möjligheten att få vägledning från Google Maps direkt på armen.
     
  4. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Kunde inte hålla mig, slog till på bluetooth-varianten av Active2 40mm, efter ett par dagars användande så kan jag meddela att batteriet håller bra (bättre än vad jag trott).. Och fan vad snygg den är, min GW 46mm ser ju antik ut o_O
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hahaha jag som fundera GW 46mm för att active 2 ser så liten ut
     
    bernard gillar detta.
  6. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Jo, Active2 är "liten" 40mm är för lite för mig, kanske även 44mm... Men skärmen, den är riktigt schysst, och platt... I mitt tycke ser Active2 bättre ut än GW, men jag har nog kvar min GW ett tag till ändå.
     
    bernard gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hur tycker du pulsmätningen fungerar på GW, har sett recensioner där folk varit kritiska?
     
    bernard gillar detta.
  8. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Tycker pulsmätningen fungerar bra, jag har den alltid på och inte sett något som jag reagerar på som fel. I början, för ett par uppdateringar sedan så var den inte så bra. Det var en hel del som inte fungerade som det skulle, men nu tycker jag att allt fungerar som det ska.
     
  9. libben

    libben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tänkte köpa min första smartwatch iom att Active2 ser enkel och stilren ut. Har aldrig gillat utseendet annars känner jag.

    Nu till min fråga. Köpa LTE verkar som ett onödigt köp iom batterislukandet ifall man väljer esim samt väger några gram mer.

    Kan man köpa BT versionen i sverige och tappar man någon funktionalitet? Jag skulle vilja börja använda samsung pay men har inte gjort det ännu på telefonen och tänkte det skulle vara trevligt att börja med på smartwatchen. Läser mig till att folk som köpt gråimport av gear osv har fått lägga in usa som region vid uppdateringar och sedan tillbaka till sverige osv för att uppdatera och kunna få samsung pay att fungera.

    Någon som har BT versionen och har inputs i överlag? Är det enklare att bara köpa LTE versionen och aldrig stoppa esim i den så har man inga problem?

    Samt vad rekomenderar för wireless charging platta överlag? Ser att ikea säljer enkla plattor för 49 kr. Skulle vara trevligt att hemma ha en duopadda, men verkar bättre att bara köpa billiga ikea plattor att ha på jobbet samt hemma. Har en S9 om det påverkar förslagen.
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ser att det på prisjakt finns stainless steel same aluminium, är det någon skillnad funktionellt mellan dessa?
     
  11. MikaelH

    MikaelH Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag köpte BT varianten då jag inte bryr mig om LTE och tyckte att 1500kr skillnad var lite för mycket... Haft den ett par dagar nu, nöjd! Har inte hunnit testa allt men fått in Google Assistans iaf. Har inte Samsung pay på den men de har med regionen att göra och inte haft tid att titta på det än.
    Kört ett par träningspass och simmar lite och den funkar mycket bra tycker jag, har typ 3 dagars batteri och då med ganska mycket pillande eftersom den är ny
    Aluminium är BT varianten, Stainless steel är LTE.
     
    Leo83 gillar detta.
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det märkliga är att det finns en tredje variant där det uttryckligen står LTE, därav min förvirring. [​IMG]
     
  13. libben

    libben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Alltså, är priset runt 3k och bara heter active 2 så är det BT version. LTE är samma som när operatörerna skriver att active2 har 4g eller esim.

    Så hittar du en försäljare som säljer en active2 runt 3k i dagsläget så är det till 99,5 procent säkerhet BT versionen.

    Jag kan tänka mig att köpa LTE versionen och bara se till att få whatsapp/sms/calender notiser till den. Då borde det inte vara några större problem med esim och de få gånger man inte har med telefonen till den.
     
    Last edited: 8 dec 2019
  14. libben

    libben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Men vad tänker folket om batteristrulet med LTE versionen? Köpa LTE och aldrig kommer typ aldrig hamna i LTE läge och när jag gör så vill jag ändå bara ha kalenderuppdateringar osv. Inte streama musik eller prata i telefonen.
     
  15. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag köpte LTE versionen bara för att den är snyggare. Kommer antagligen aldrig att använda den i LTE läge men lägger hellre lite mer pengar och bli helt nöjd än att snåla och bli halvnöjd.
     
  16. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Har själv LTE och kan uppskatta funktionen när jag tex lämnar mobilen på min plats när jag hämtar kaffe eller nåt.
    Fast det kan man ju lösa med Wifi också antar jag....

    Glömde luren hemma när jag gick med hunden en gång och då hade jag säkert använt klockan om någon hade ringt eller så.

    Mycket är det en gimmick kan jag känna, men utseendet är också en viktig faktor därav valet.
     
  17. libben

    libben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, alltså priset är inte jätteavgörande för mig. Verkar mest vara att folk som köper LTE versionen inte förstått att den dränerar batteriet omgående. Jag tar gärna en LTE version om det visar sig inte vara någon större skillnad i batteritid ifall man bara konfar upp den att skicka notiser för messappar och kalendern typ.
     
  18. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    LTE dränerar ju bara batteriet om du använder det.
     
    livinl0ud gillar detta.
  19. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    3 dygn? Det låter väldigt mycket. Jag fick inte ut mer än straxt över 3dygn med den liggande helt oanvänd. Alla recensioner säger dessutom runt 2 med normal användning. Så du måste fått något monsterbatteri isåfall :)

    Mvh J
     
    Last edited: 9 dec 2019
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Frågan gällde inte LTE eller BT. Full medvetna om att det finns dessa två versioner. Det var som sagt angående aluminum och stainless steel och om dessa skiljer sig åt mer än materialet.

    Men jag tolkar allas svar och bilden som att det nu mera verkar bägge material alternativen finnas med BT.


    Nu verkar alla material finnas som BT.