Alternativ för gemensamt gratiskort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Staffan123, 6 dec 2019.

  1. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Idag har jag och min sambo ett gemensamt konto på banken med varsitt kort. Detta använder vi för gemensamma utgifter, främst för att handla mat med. Nackdelen är att kortet kostar 25 kr / månad. Två kort blir då 50 kr per månad som dras från kontot. Eftersom vår bank är ICA-banken och vi handlar mest på ICA får vi dock dubbel bonus, dvs 2% i stället för 1% som man får om man bara drar ICA-kortet som bonuskort. Om vi handlar för 5000 kr på ICA en månad får vi alltså 50 kr extra i bonus, vilket betalar för kortet. Man kan alltså säga att kortet är gratis ifall vi handlar för minst 5000 kr på ICA varje månad.

    Vi kommer dock inte upp i den summan alla månader, eftersom vi även handlar en del på Coop.

    Jag har därför hållit på att klura på alternativ. Har skaffat både Revolut och Curve, samt bland annat Kompletts kreditkort. Revolut fungerar bra, och (just nu) får man 2% om man fyller på Revolut med Komplett-kortet. Men Revolut har några nackdelar. Dels måste man komma ihåg att fylla på kortet innan man handlar, och sedan finns inte möjlighet att koppla varsitt kort till samma konto. Det går visserligen att köpa ett extra kort i mitt namn som sambon använder, men det känns som en dålig lösning.

    Curve skulle fungera bra, men i dagsläget går det inte att koppla ett underliggande kreditkort från två Curve-kort. Har kollat med supporten och dom säger att dom jobbar på att ta fram en möjlighet till delat kort.

    Jag har också funderat på möjligheten att använda t.ex. CircleK-kreditkort, där det är möjligt att beställa extrakort (vilket ej går hos Komplett). Nackdelen är att man inte får samma koll på utgifterna. Revoluts modell tilltalar mig trots allt, eftersom jag kan fylla på det och ha koll på utnyttjandet av krediten.

    Men det måste vara smidigt att dela på en pott varje månad.

    Finns några andra alternativ?
     
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ni kan ju ha ett kort "delat", om t.ex. du använder Curve, och din sambo använder Komplettkortet. Du har det som underliggande på Curvre, medans din sambo använder det faktiska kortet ;)
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Blir inte nackdelen att den som använder komplett direkt inte får 2% bonus?

    I annat fall tar du och kör vidare med Revolut andra personen kör på med Curve kopplat till komplett. Du gör givetvis top up från samma komplettkort.

    Alternativt är att koppla Curve till Revolut så dras det från det gemensamma kontot på Revolut. Men då har du nackdelen att hålla koll på saldot och även se till att det finns tillräckligt på kontot för din sambo.

    Auto top up finns dock att sätta på Revolut.
     
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Mjo kan hända, men åtminstone blir det 1% cashback. Det kanske inte spelar någon roll för han :)
     
    chraist gillar detta.
  5. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Tackar! Ska fundera på det alternativet. Har hela tiden varit inne på att ha samma kort båda två, men det är förstås inte nödvändigt.

    Tittade förresten tidigare på Coops kreditkort, vilket hade varit perfekt för mat, men det har blivit försämrat, så det känns inte aktuellt längre.
     
  6. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Coops kort har ett bonus program som passar barnfamiljer bra. Vi har fått entré och åkpåse till Liseberg, fri entré till Legoland och Astrid Lindgrens värld.

    Fick mig en gratis kryssning runt Hisingen i somras med lunch. Har inte betalt för ett biobesök på evigheter.

    Vi handlar aldrig på Coop, får ju bonus på alla köp.

    Gratis första året, sen 300kr/år. Min fru har ett extra kort så vi samlar bonus ihop.
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Då gäller det att planera så det står rätt namn på resp kort. Ingen vill väl idag gå runt med kort i sin respektives namn.
     
  8. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Ja, det är la inte ens lagligt?
     
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det finns en del alternativ, Re:member, Supreme och OKQ8 som erbjuder extrakort. Går att läsa en jämförelse här. Men kortfattat så blir ju bonusen sämre även om smidigheten blir större med att allt går mot en kredit.

    Men vill du maxa det så kan ju en lösning vara att köra Komplett > Revolut och sedan koppla Curve på Komplett. Nackdelen är dock att den ene får ha ett kort i den andres namn (vilket ev. inte är OK enligt villkoren), så att bära med sig ett extrakort i sitt eget namn kommer ju behövas. Revolut/Curve har ju i sina villkor vill jag minnas att kortet man kopplar/laddar på med måste vara ens eget. Och vet att Revolut bland annat gjort stickkontroller på detta då min syrra råkade ut för en sådan.

    Jag personligen hade kört på varsitt Komplett + Revolut, blir tyvärr två krediter (en per person). Alternativt faktiskt skaffat ett kort där man kan ha extrakort smidigt och använt det för småköp och sedan haft ett Komplett + Revolut för större inköp där bonusen blir märkbar.
     
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Lagligt borde det vara, men bryter troligen mot kortvillkoren.
     
    Fiddez, jnsson och ac1976 gillar detta.
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Helt okej, dock kan bara det underliggande kortet vara kopplat till ett Curve konto åt gången.
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    2% på 5000 kr är 100 kr så ni behöver bara handla för 2500 kr på ICA för att täcka kortkostnaden.

    Vi använder Volvokort och får bonus som vi primärt använder till att tanka bilen. Senaste tankningen blev helt gratis.

    Största fördelarna med Volvokort tycker jag är att det är kostnadsfritt och går att lägga upp autogiro så att hela beloppet dras automatiskt och sen är det bra att det är ett VISA-kort som kompletterar mina Mastercard.
     
    bernard gillar detta.
  13. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Förresten om du inte har emot AMEX så kan du ansöka deras kort. Verkar som de erbjuder extrakort också.
    1,25% Cashback på dina inköp | Blue Cashback | Amex Sverige

    1.25% på allt. Läste inte igenom allt, men jag tror det inte är några begränsningar? Dock så tillkommer det årsavgift, som du kan undvika genom att bjuda in vänner ;)
     
    bernard gillar detta.
  14. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Sant. Men med deras gratiskort får jag 1% bonus, så jag räknade på hur mycket jag måste handla för att betala för kortavgiften (det kortet ger dubbel bonus = 2%).
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Fast du handlar väl inte med 1%-kortet för att betala kortavgiften för 2%-kortet? Om du handlar med 2%-kortet hela så räcker det att handla för 2500 kr.
     
  16. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Vi kör extrakort på Amex, fungerar bra. Jag råkar stå som kontoägare så jag ser mina och min frus köp i appen (står min frus namn på de som hon gjort) men hon ser inte mina vilket känns lite 1300-tal men men.. Hade ju varit grymt om man iaf kunde ställa in att även hon ska se alla köp..
     
    bernard gillar detta.
  17. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Fast om man ska jämföra kortet med avgift mot det som är avgiftsfritt går det väl inte riktigt räkna så. Du täcker förvisso avgiften om du handlar för 2500:- och går +/- noll. Men har du istället det vanliga (avgiftsfria) kortet och handlar för samma summa får du en bonus på 25:-. Så då blir det ju en förlustaffär att ha kortet med avgift (åtminstone om huvudsyftet är att få dubbel bonus).
     
  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ok. Jag fastnade på din formulering i första inlägget:
    Största nackdelen med ICAs kort är att man bara får bonus på ICA (vad jag kan se).

    Det är ganska lätt att räkna på vad som är mest förmånligt.
    Handlar du mat för ex. 5000 kr per månad och 2500 kr på ICA så får du dina kort gratis, men du får inget annat. +0 kr/månad.
    Handlar du med ett annat kort som ger 1% bonus på alla köp så får du 50 kr bonus och om du även drar ditt ICA-bonuskort när du handlar på ICA så får du ytterligare 25 kr från ICA. +75 kr/månad.

    Sen får man värdera om det är någon annan fördel med ICAs kreditkort som är värt något.
     
    bernard gillar detta.
  19. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Nu var det förvisso inte jag som skrev första inlägget, jag reagerade bara på sättet att räkna...

    Men jag håller absolut med om att enbart räknat utifrån bonus, så är inte ICAs avgiftsbelagda kort värda sin kostnad, då det som du nämner dessutom inte ger bonus någon annanstans än just på ICA. Har man något annat kort som ger minst 1% bonus vid köp (som t.ex. Komplett), så lönar det sig bättre att använda detta i kombination med det vanliga ICA-kortet. (Då får man dessutom bonus som inte är knutet till att lösas in just på ICA.)
     
    e7andy gillar detta.
  20. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Tog nu en titt på Coop Mastercard igen, och den kanske är bättre än jag tänkte först.

    Jag har nu räknat på några möjliga varianter

    Idag har vi varsitt ICA-kort kopplat till vårt matkonto. Detta kort kostar 25 kr / månad, dvs 50 kr / månad för två kort.

    Säg att vi handlar för 4000 kr på ICA och 2000 kr på Konsum per månad (varierar, men en kvalificerad gissning för vår familj). Då får jag följande resultat på följande fyra alternativ.

    Alt 1 (nuvarande modell):
    Poäng på ICA (dubbel bonus) = 80 kr / månad.
    Poäng på Coop (0.5p/kr upp till 1000 kr och 1p/kr upp till 2000 kr) = 15 kr / månad
    Kortavgift 50 kr / månad
    Dvs 95 kr / månad i bonus - 50 kr (kortavgift) = 45 kr

    Alt 2 (ICA bonuskort + coop bonuskort):
    Poäng på ICA (enkel bonus) = 40 kr / månad.
    Poäng på Coop (0.5p/kr upp till 1000 kr och 1p/kr upp till 2000 kr) = 15 kr / månad
    Kortavgift 0 kr / månad
    Dvs 55 kr / månad i bonus - 0 kr (ingen kortavgift) = 55 kr

    Alt 3(ICA bonuskort + Coop Mastercard):
    Poäng på ICA (enkel bonus) = 40 kr / månad.
    +0.5p/kr även på ICA om man använder Coop Mastercard = 20 kr / månad
    Poäng på Coop (1p/kr upp till 1000 kr och 1.5p/kr upp till 2000 kr) = 25 kr / månad
    Kortavgift 32.50 kr / månad (295+95 per år för kort + extrakort)
    Dvs 85 kr / månad i bonus - 32.50 kr = 52.50 kr

    Alt 4(ICA bonuskort + Coop bonuskort + Komplett Mastercard + Revolut)
    Poäng på ICA (enkel bonus) = 40 kr / månad.
    Poäng på Coop (0.5p/kr upp till 1000 kr och 1/kr upp till 2000 kr) = 15 kr / månad
    2% på allt så länge topup mot Revolut räknas som internetköp. = 120 kr
    (vilket ändras till 1% på allt när Komplett fixat felet). = 60 kr
    Kortavgift 0 kr / månad
    Dvs 175 kr / månad i bonus (115 kr när Komplett rättat till felet).

    Man får helt enkelt minst bonus som vi har det idag. Coop Mastercard är faktiskt ett lockande alternativ eftersom jag inte är så värst imponerad av Komplett, förutom cashbacken. Coop Mastercard kan man betala med efaktura, vilket är smidigt. Kompletts internetsida är väldigt seg att använda, och det tar flera dagar för transaktioner att dyka upp. Dessutom går det ej att betala med autogiro eller efaktura. Därför är jag lite ambivalent angående det kortet.

    Ett femte alternativ är att jag skaffar extrakort till mitt CircleK mastercard. Om man tankar över 1000 liter per år så har dom 1% bonus på alla köp med kortet. Annars 0.3%. Jag tankar visserligen över 1000 liter per år, men det är OK som ligger smidigast till för mig, så blir oftast att jag tankar där. Men funderar i alla fall på att börja tanka mer på CircleK. CircleK har dessutom en riktigt bra app där man ser alla köp direkt. Betydligt bättre än Komplett på alla sätt utom bonusen.

    Samtidigt är det skönt att få bensinen och maten på separata räkningar, så det lutar nog ändå mot att inte blanda in vare sig CircleK- eller OK-kort.

    Att handla maten på kreditkort skulle ha fördelen att man slipper hålla på att sätta in pengar på matkort i förväg eller tänka på om det råkar vara tomt på matkontot veckan innan lön (vilket händer ibland).