Fråga: S6 Edge upplåst i Thailand, fungerar inte hemma

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge - Allmänt' startad av MrNokia, 8 dec 2019.

  1. MrNokia

    MrNokia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, jag är helt ny här men håller tummarna att någon har ett bra svar.

    Min fru köpte en S6 Edge låst till 3, i Sverige. När vi flyttade till Thailand lämnade hon in den i en skum butik som fulhackade den, och därefter fungerade den utmärkt med thailändska simkort. När vi flyttade tillbaka till Sverige efter ett par år fungerade den inte längre med något svenskt simkort, och inte med något danskt heller. Vi har provat flera olika. Allt annat fungerar som det ska på mobilen.

    Jag har med hjälp av Odin försökt uppgradera både till HTS firmware och till allmän nougat-version men får oftast Fail. Några gånger har det gått igenom men utan att simkortet blir registrerat. Jag har formaterat, wipeat, mountat etc utan resultat. Det står custom firmware och knox 1 (0303). Jag har fått sim-upplåsningskod av 3 men får aldrig frågan att mata in den. Telefonen känner att det finns ett simkort men allt jag får är "ej registrerad på nätverk" när jag försöker göra något med det, t ex slå in *#06# eller annan valfri *#-kod.

    Är det nån som kanske råkat ut för något liknande eller har några tips? Eller är det bara att lämna in den på en serviceverkstad och hoppas de kan lösa det?
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Den är ju snart 5 år gammal, tror du får lägga din lit till någon serviceverkstad och pynta själv.
     
  3. MrNokia

    MrNokia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Dockland. Ja det lutar väl åt att lämna in den.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det kan ju varit något annat som gett upp i den också. Knappast värt att betala för att fixa, en S6:a måste ju gå att få tag i nästan gratis?
     
  5. MrNokia

    MrNokia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar F-Forward. Det kanske blir så att vi köper en telefon istället, fast min fru tycker mycket om den här och allt annat (utom bank-id) fungerar utmärkt på den. Den får väl bli en hemmalur för surf.
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Eftersom du har knox 1 finns det inget sätt att få den till original igen utan att byta moderkortet. Däremot borde det gå att få in firmware med odin och köra de appar som inte bryr sig om knox, säker att du gjort rätt med odin? Det gäller att du flashar en komplett firmware.
    Har du kvar kartongen till mobilen eller nån annan notering om IMEI numret? Jag gissar att den kan ha fått ett annat nummer när de hackade den i thailand, därför den inte går att registrera här igen.

    edit: finns lite tips här t.ex.: How To Fix Galaxy S6 Not Registered On Network | Technobezz
     
    Last edited: 9 dec 2019