Sony Xperia 10 - allmänt

Diskussion i 'Xperia 10 / 10 Plus' startad av Swedroid, 25 feb 2019.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, och kommer nog helt klart sluta läsa mobil recensioner utav Sony-lurar. Jag kan i stort sett nästan bocka av på en lista, vad den tidningen kommer att klaga på när det gäller Sony. Precis som Damir Franc har man inte öppnat ögonen och säger ärligen saker som jag inte hört så många andra säga.

    Liten lista på recensioner på luren. :-)

    Börja med negativa:

    Mobil
    surfa

    Jepp, vad jag kan hitta, två negativa recensioner på luren. Konstigt nog är båda svenska?

    Någonstans mittemellan. Varken bra eller dålig men mer åt positivt, då de rekommenderar lurarna.

    Phonearena
    Geek Stuff
    Trusted reviews
    tech radar (Säger att den är för dem som vill ha 21:9 eller gillar Sony). Men tycker man skall välja dess större syskon. Men tycker den är relativ neutral som recension).

    positiva recensioner
    Myunboxingandfun
    Eazy computer solutions
    Recombu
    Geekanoid (Han t o m anser den är bättre än samsung galaxy S10e som han inte är så nöjd med)
    J. Williams


    Jag har ingen aning om vad de tyska, italienska, spanska, kinesiska, koreanska recensionerna säger om lurarna tyvärr... utan har tagit de svenska (där jag tyvärr bara hittar mobil ännu så länge) och engelska kanaler. Tog inte med Damir Franc eftersom han inte gjort någon recension. Men som sagt fler positiva än negativa.... Så vad jag kan se, har de helt klart charmat folk.
     
    Last edited: 2 apr 2019
    bernard gillar detta.
  2. Naki

    Naki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2016
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Någon härifrån som testat den i "verkligheten"? Lite sugen på att prova formatet, men vet inte om det är värt över 3000 om man nu inte hittar den begagnad.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har känt på den lite. Elgiganten säljer den för 2690 kr nu.
     
  4. Olof_B

    Olof_B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Är själv inne på att byta telefon efter semestern från en HTC10 och funderar om denna kan vara en trevlig ersättare?
    Har annars goda erfarenheter från tidigare Sony-mobiler (Z3C och Tablet Z3 (som fortfarande tuggar på fint)
    Så allla erfarenheter som delas är av intresse.
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har äntligen lyckats få känna på en Xperia X10 plus, men typ bara känna. Då Elgiganten lyckats få luren låst, så kunde man inte komma in i i luren och se om skärmen var bra eller någonting. Så ännu inte lyckats kika på luren på riktigt känns det som. :-(
     
    bernard gillar detta.
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Min upplevelse!
    Tog en Sony Xperia 10 som jobb telefon.
    Samtal, sms, surf, Verse och Outlook.
    Xperia 10 är en helt underbar lur att hålla i.
    Formatet 21:9 passar mig riktigt bra. Den skarvlösa plast bygget är skönt att hålla i, en nackdel om jag håller med enbart höger hand vilket jag oftast gör är att lillfingret täcker media högtalaren.
    Platt baksida förutom kameran som sticker ut 0,5 mm och plan skärm, börjar ogilla "kurvade" skärmar mer och mer typ min privata XZ3.
    Streamade 1080p från nas via vlc och några 2160p från yt att låta vlc fylla skärmen utan svarta ramar var riktigt Nice.
    Får återkomma med mera om några dagar med mera.
     
    kirkx10 och bernard gillar detta.
  7. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Älskar nya gui med svep. Hyfsat ren Android, bara Facebook och nyheter som av installerat /avaktiverat så här långt.
    Storleken är perfekt. 21:9 is the shit.
    Funkar bra som jobb mobil för mig.
    Batteri bilden visar stock inställningarna dvs inga batteri optimering eller strömspar funktioner.
    Det är ingen multimedia/spel maskin men pinnar på bra.
    Var lite orolig för finger avtrycksläsaren med tanke på tidigare erfaren heter av sido placering, den funkar klockrent varje gång men tar en sec längre än vissa snabba, sen är strömbrytare och volym fel placerade för mig men man lär om.
    Lägger inte upp några bilder för dom blir för stora, redigerade fyller ingen funktion som jag ser det.
    Nu hoppas jag att vi får snabba uppdateringar varje månad på Nordic!
    Hoppas även att XZ 3 får samma gui!

    Screenshot_20190905-120443.png
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har skaffat en Xperia 10 också. Ville visserligen ha en Xperia 10 plus, men då ingen sådan hamnade på Black Friday rean på Elgiganten så blev det en vanlig 10. Måste säga att jag gillar luren men precis som det alltid är med mellansegmentslurarna finns det positivt och negativt. Börjar med det negativa:

    Negativt:
    - SwiftKey, suger fortfarande hemskt. Men något bättre möjligen. Kan vara att mobilen är bredare.
    - de tunna ramarna i botten och på sidorna innebär mycket ofrivilligs skärmtryck. Man är ju ännu van vid att vilja nå toppen på skärmen och då väcker man ideligen Google assistenten. Något jag tror aldrig skulle hända om kanten i botten var något tjockare.
    - saknar kameranknappen och har lagt volymknappen som sådan istället.
    - saknar redigeringsapp
    - 3GB Ram märks då den har lite lagg, vilket ibland syns i 4K klippen.
    - Volym och onoff är helt klart nästan inte där. Måste ibland fundera på om jag faktiskt klicka på volymknappen. I sig är det klicka och bra, men kanske skulle ha putat ut mer.

    Och det positiva som jag märkt:
    + Skärmen är riktigt bra för en billig lur. Tror t o m bättre än på mina x compact och xz1 compact. Och tycker den är ljusstark.
    + 21:9 älskar formatet
    + OK, folk har klagat på Side-sense UI mycket nu. Men jag använder det jämt. Funkar utan problem. Använder Side-sense mest för att slippa gå upp till toppen på luren. Visst Sony kan helt klart utveckla det mer och göra det bättre. Just nu är mitt inställt svep upp = backa tillbaka, svep neråt = dra ner notifieringsgardinen när man inte på skrivbordetsd första sida och dubbeklick=få fram Side-sense menyn.
    + Högtalare är bra och hög. Visst inte stereo men gör sitt jobb. Brukar vara tvärtom på Sony oftast.
    + Filma i 21:9 är coolt. Och att se på film i luren är riktigt bra.

    Bara lite som jag märkt på kort tid. Visst önskar jag den vara en xperia 5 men för vad det är, är den överraskande bra.
     
    pernils94231, Johnh3 och kirkx10 gillar detta.
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, tror jag nu kan göra en mer korrekt recension utav Sony Xperia 10 än tidigare, då det bara var mina första dagars. Recension efter första veckan ungefär. Kommer inte prata så mycket specs. Ok, vi börja med presentationen:

    Presentation
    Tja, mycket skulle väl kunnas säga om paketeringen eller denna vita pappkartonglåda ala Skolåda. Samma typ av papp som en skokartong alltså. Inget lyxigt eller något. Min låda var i något bättre skick än vad jag sett folk på youtube unboxa. Men ändå, man Känner en klar skillnad i kvalitét på ex Lådan som min Sony Xperia XZ1 compact kom i och Sony Xperia X compact som både hade något bättre kartonger. De sistnämnda hade iallafall lyxigare printad "Xperia" eller "X" på kartongen. Kartongen som XPeria 10 kommer känns billig, texten på känns också billig. Hela presentationen känns som det vore ett kinaföretag som släppte sin billigare kopia. Tycker nog Sony kunde gjorde presentationen bättre. Inuti är det dock inga problem. Men när det gäller plastet runt mobilen, så är skillnaden X compact och XZ1 compact hade detta plastskydd som man drar av och nästan hör hur det lossnar. Medan för Xperia 10 håller man helt enkelt påsen som mobilen ligger i, uppåner, och mobilen ramlar ut. Inget flashigt alls. Men funkar väl helt ok antar jag. :-) Tyvärr förstde Elgiganten presentationen än mer då man verka använda någon jädrans påse med tape som fastnade i min låda så hela jädrans IMEI nu tyvärr är borta, gör lådans look ÄNNU billigare.

    Design
    Lådan må vara billig, men mobilen känns inte billig. Den har lite tyngd, och plasten känns bra i handen. Nästan lite rugged tycker jag. Men har alltid haft problem att verkligen känna vad det är för material i flera lurar ifrån SONY. X compact kändes som den hade ett porslinsyttre, som visserligen försvann så fort mobilen blev varm. XZ1 compact känns som alluminium, men är egentlige polykarbonitplast exakt samma som X compact. Tycker SONY varit duktig på att med Polykarbonit försöka efterlikna andra material.

    När det gäller hur den känns i handen, så har den liten tyngd ändå, även om det inte känns lika tung som en Samsung Galaxy S10 eller iPhone X. Den är välavvägd och ligger bra i handen utan att tippa över åt något håll. Tycker inte den glider, utan denna rugged feeling som är lite gummiaktig polykarbonit gör att den ligger bra i min hand. Många ogillar att skärmen inte är assymetrisk, alltså placerad mera centrerat utan man har en större ram i toppen där antenner och annat ligger och nästan ingen ram i botten. Det första jag märkte är just hur denna design med tunn ram i botten inte är optimal då jag i början väldigt ofta gjorde s k feltryck på skärmen och alltid öppnade google assistenten. Något annat att påpeka är att Sony lyckats göra en tunnare ram för Xperia 10-serien än vad man gjort i Xperia 1 och Xperia 5. Men i och med Side-sense har jag löst denna problematik och minskat det till nästan noll. Att mobilen är något mer bred än mina gamla lurar känns faktiskt men man vänjer sig fort och tror det beror på mobilen mer tunnare natur. Ja, luren är lång. Men tack vare välavvägd är det inte så (som tidningen mobil hävdar) att den riskera att tippa över åt något håll. Och det är inga problem att använda luren med 1 hand också tack vare side-sense. Kommer gå in mera på Side-sense i recensionen.

    Knapparna är bra placerade på högersida utav mobilen och är helt klart ett fan av SONYs uppdelning utav onoff-knappen och fingeravtryckssensorn. Orsaken till det är att med den gamla varianten, ibland kunde misslyckas om man antingen tryckte in knappen för länge eller för kort tid. Vilket försvinner med denna variant. Onoff knappen behöver som sagts bara användas vid start och avstängning utav luren, eller om man vill göra en sk skärmdump. Så skannern är perfekt placerad där den är. Mindre bra är däremot onoffknappen och volymknapparna som tyvärr är för långt in placerade i sidan. Det är svårt att hitta dem och man måste verkligen blunda (ibland) och leka blind för att känna att de ens finns där. Knapparna borde ha varit med utskjutande likt X och XZ1-serien serien. Att knapparna är på samma sida tycker jag också är bra, även om det ibland kan innebära problem när man skall ha universala hållare till luren då de oftast tyvärr är anpassade efter andra märken som inte gör som SONY på denna punkt.

    Högtalaren i frontramen är bra placerad däremot kan jag tycka att högtalaren vänster botten placering inte är optimalt. Det är ganska lätt när man håller mobilen i porträttläge att sätta sitt lillfinger ivägen och då muta ljudet. Återigen detta med tunn ram i botten gjorde att SONY vart tvungen att ta bort eventuell front högtalare för en högtalare i botten. Inte optimalt. Helt klart. I Toppramen har vi förstås som tidigare sagt Samtalshögtalaren, samt sensorer, Notifikationsled, Ljudsensorer, och en Kamera. Gillar också att man förbättra och förstärk SIM och SD-kortshållaren som vi finner på mobilens vänstra sida bakom en lucka. Ja, Sony startar fortfarande om, om man byter SIM-kort och detta beror vad jag hört på säkerhetsfunktioner samt att SONY på detta vis passar på att konfiguerar mobilen för den operatör och nätverk som SIM-kortet skall nyttja.

    PÅ baksidan har vi Ledblixtar och 2 kameror som jag kan gå in på längre fram, men placeringen är bra tycker jag. Har inte råkat sätta fingrarna framför någon kamera ännu, vilket hände jämt med mina gamla compactlurar. Kamerorna buktar ut lite och mobilen ligger inte direkt plant på ett bord, utan lite svaj finns där. Vad som är synd däremot är avsaknad uttav IP-klassificering, vilket betyder att du bör undvika ha luren i fuktiga ställen, regn och tapp i toaletter ex. Vi har sedan SONYmärkningen och NFC märkning på baksidan.

    Skärmen
    Som de flesta av oss känner till är skärmen i widescreenformatet 21:9 som skapar en känsla av biografsalong. Och jag är helt klart impad och gillar faktiskt att se på film i den här luren. Skärmen är en 6-tums IPS LCD-skärm med upplösning 1080x2520p HD+ och en PPI på 457 som gör skärmen riktigt skarp. Det är omöjligt att se pixlarna på den här luren. Iphone 11 Pro har ex PPI på 458. Gorilla Glas 5 är inte i toppen, men klarar möjligen nycklar o s v. Kan tänka mig att det är här SONY lagt det mesta av sitt krut på då skärmen är tycker jag, riktigt bra. Jepp, som jag sa i designen hade jag nog föredragit att skärmen flyttats 1 till 2 mm mer uppåt och minskat toppramen och gjort bottenramen något tjockare likt premiumversionerna. Hur är det då med 21:9 innehåll. Jotack, det är ganska bra faktiskt. Inte perfekt, men majoriteten appar hanterar 21:9 utan problem. Visst det mesta utav Youtubeklippen är i 16:9 format och möjligen 18:9 då flera använder det. Men det finns en hel del 21:9 också. Netflix har helt klart en hel del film i formatet, men ju äldre titlarna är, desto mindre 21:9 verka det vara. Netflix borde kanske tala om i beskrivningen vilket format filmerna har.

    Mjukvara
    Är en anpassade version utav SONY med ANDROID 9 Paj. Flytet är bra men kommer en hel del lagg, som man nog kan beskylla SONY lite för då man snålat in en hel del på just hårdvaran (inte skärm och ljuddelar dock). Mer om det dårdvarudelen. Men mjukvaran har SONY gjort det mesta för att minska det påtagliga att mobilen använder sig utav 21:9 skärmformatet. Inte så mycket i själv android utan via appen side-Sense som kommer få ett eget stycke. De flesta appar funkar strålande i 21:9 men det finns appar som inte riktigt kan anpassa sig och man får en stor svart område under appen. Men tycker det händer väldigt sällan. Sonys gränssnitt är förinställt på svepgester och det är samma som Google kör, förutom då att SONY lagt in en liten trim om man är på första sidan på sitt skrivbord kan få ner notifkationsfältet genom att drar med tummen vartsom helst på den skärmen. Däremot funkar inte den gesten på andra ställen i luren. Jag misstänker att SONY väntar på Android 10 som då skall ha förbättrat svepgesterna.

    Det tråkiga är att SONY Xperia 10 känns i stort sett något mindre SONY, då mycket av deras egna funktioner som Xperia Keyboard mot Swiftkey (som ni alla vet att jag bara hatar), och andra SONY specifika appar inte längre finns. Möjligheten till att använda teman är helt borta, och mjukvaran är mer stock och pixel än SONY. Så med andra ord, om Pixellurarna någonsin kommer till Sverige ligger nog SONY än värre till är jag rädd, då man som brukare enkelt kan gå över till Google Pixel eller Android ONE lurar. Det finns inget direkt SONY i mjukvaran längre även om SONY fortfarande nyttjar sina specifika ikon-pack och gränssnittet är fortfarande avskalat och enkelt. Det ser ut som SONY, men känns inte direkt SONY. Inte negativt i sig, men kan vara för SONY i framtiden. Sony skulle självklart anpassat Android i sig självt med svepgester istället för att Skapa side-sense, som jag visserligen älskar. Men funktionen är egentligen inte nödvändig. Vill man använda 2 händer, så går det ju förstås väldigt bra. Men vill man använda en hand, så är Side-sense ett måste.

    Surfa på nätet, använda facebook och Tapatalk är grymt i denna lur (även om tapatalk verka skifta text färg vid scrollning?) Man får så mycket mer information och minska scrollande. Kunna lägga två appar brevid varandra, lyssna på youtube och samtidigt köra facebook är inte helt fel, eller Lyssna på youtube och läsa på Swedroid samtidigt. Men kan förstå dem som vill läsa böcker, då en sida kan bli ganska lång p g a att den slimma bredd. Andra saker som kan ge problem är att spegelcasta mobilen mot sin 4K-tv skärm, då den har oftast 16:9 så får man en s k letterboxing effekt. Skärmen blir i formatet 21:9 med svarta kanter uppe och nere. Skulle jag vilja streama en videoklipp denna vägen ifrån en streaming tjänst, så blir bilden ännu mindre. Inte optimalt. Så längtar efter 21:9 apparater just nu. Däremot funkar det fint att casta filmer och videos den vanliga vägen. Problem nummer tre är att alla sidor på internet inte alltid rendera i 21:9. Så ex gillar man och spelar webbaserade spel, som funkar bra i 16:9, är det inte heller optimalt för 21:9 just nu. Det är positivt dock att SONY byggt in Google Cast funktion direkt in i deras mjukvara så man inte behöver använda Google HOME för att spegla sin lur.

    Side-Sense UI
    Side-sense har i min åsikt fått så mycket spott, och spe att man kan undra vad folk tror att funktionen är tillför, eller har missuppfattat den helt. Man har sett recensenter berätta om hur funktionen inte startar, eller inte reagerar alls. Och varje gång i videon som de visar funktionen, så funkar funktionen. Har sett någon video dock där funktionen kan ha ballat ur. Men överlag har recensionerna varit negativa för Side-sense och många har sagt, att stäng bara av funktionen.

    jag skulle vilja säga att Side-Sense är en väsentlig del av SONY XPERIA 10 till sådan grad att man inte skulle kunna använda mobilen smärtfritt utan funktionen. Mycket av Side-sense tycker jag snarare har mera med funktionen som andra tillverkare har lagt in i ex fingeravtrycksläsaren. Största problem men Sonys 21:9 design är dess långa format, samt tunna bottenram. Med Side-sense har jag i stort sett eliminerat att ens behöva gå ner till botten eller toppen. Jag har jysterat och anpassat side sense manuellt för att passa mig perfekt och därför funkar den också i stort sett perfekt. jag använder Side-sense där jag tidigare har behövt sträcka på tummen eller använda 2 händer.
    Dubbelklick: Öppnar Side sense UI. Vill jag komma in i launchern gör jag det därifrån, istället för att svepa underifrån. SOm jag visserligen gör ibland. Men just detta att de appar jag använder mest ligger nära tillhands med just ett dubbelklipp på skärmens eller ramens sida.
    Svep uppåt: Då backar jag 1 steg på hemsidor, eller i appar.
    Svep neråt: Funkar som om jag trycker på hemknappen i botten på luren.

    Vill jag nå förminska skärm, som man ibland kan behöva dubbelklickar jag Side-sense, och väljer enhandsläge. Och så når jag överallt. Med andra ord, behöver inte använda många google Svepgester.

    Visst saknar jag gester i Side-sense. Skulle vilja ha åtminstånde 1 eller 2 gester till. kanske 3. ex:
    Svep vänster: För att röra sig framåt i chrome eller andra program
    Svep höger: För att backa, vilket hade varit mer logiskt istället för svep upp.
    Trippelklick: Kunde vara byta appar eller få upp Multitasking.

    Men funktionen kanske är döende, då det verkar som Side-sense kanske inte medföljer Android 10. Har fortfarande inte sett några indikationer att funktionen finns där.

    Hårdvara
    Mobilen rullar med en Qualcomm Snapdragon 630 och det är inte den senaste på marknaden. Kan undra en hel del varför SONY valde en sådan pass gammalt chipset för denna lur. För mobilen är inget prestandamonster även om den gör vardagsanvändandet helt ok. Med sina 3GB RAM (som tyvärr den globala versionen stoltserar med och så även den nordiska) Gör att appar kan stängs ner och startar om ibland för att mobilen inte lyckas hålla kvar arbeten i minnet. Har haft ett visst problem att rendera filmer exempelvis då det verka som RAM-minnet fyllts och appen därför startat om, och arbetet avbrutits. Är dock inte säker på om detta är fallet, då det också kan beror på att android vill släcka ner skärmen efter 2 minuter. Testade och öka till 30 minuter, och då funkade faktiskt renderingsarbetet utan problem. Kan återkomma om denna sak. Har iallafall hittat en app som kan rendera 21:9 filmklipp i vart fall.

    Gps-funktionen fungerar väl tycker jag samt datafunktioner. Fingeravtrycksläsare fungerar också riktigt bra. Men kan vara lite långsam ibland. Har man för brådis att låsa upp luren, så misslyckas man alltså. Utan låt fingret vara på knappen, tills skärmen vaknar. Har däremot inte lyckats råka ut för de problem många recensenter råkat ut för, att fickan skulle ge skannern spöktryck, och därför låsa sig... Har inte hänt mig faktiskt. Min skanner funkar t o m när mina fingrar är fuktiga. Är väldigt imponerad av dess träffsäkerhet. Men tror att hårdvaran som är lite slö gör att läsandet inte alltid får lika fort. Men tar man den tid som läsaren kräver, så lycka sman till 98% (självklart händer det att man måste klicka någon extra gång men oftast har det berott på att man haft brådis).

    Har inte hittat några direkta funktioner som faktiskt inte fungerar som utlovat ännu. Ups glömde, får inte glömma att luren kommer med 64GB lagringsutrymme som man dock inte har tillgång till då tillverkarna i vanlig ordning ljuger lite på den punkten, då man inte talar om att operativsystemet samt deras egna anpassningar minskar en hel del på detta utrymme. Samt möjlighet att utöka detta utrymme med micro-SDkort. Den globala versionen har också möjlighet att använda sig utav ett andra SIM-kort (men då får inte micro-SDkort plats förstås)
    Trevligt för dem som gillar Radio, kan använda den funktionen också. :-)

    Ljud
    Högtalaren vid samtal är bra. Den man talar med hörs tydligt oavsett omgivning tycker jag. Högtalaren i botten är också bra, ger ett ok ljud och tillräckligt högt för att fungerar bra för att lyssna på musik eller film. Och to m Högtalar funktionen fungerar bra. Mikrofonerna har inga problem att fånga upp ljudet heller vad jag märker. Men det är inte lika välljudande högtalare i botten som i Xperia 10 dyrare syskon XPeria 1 och Xperia 5 som stoltsera med stereoljud. Ljudet kan vara lite platt, och jag saknar stereo och delningen på kanalerna som detta innebär. Däremot har Xperia 10 en 3.5mm kontakt och möjlighet att lyssna på musik via BT förstås. Och stolserar därför med en hel del godis för den som gillar att lyssna i bra hörlurar. MIna Philips SHB7020 gör ett bra jobb att föra fram ett bra resultat. Ljudet är fylligt, men bra bas, mellanregister samt diskant. Men kan ändå inte jämföra med SONYS egna bästa erbjudande ljudmässig kan jag tänka mig. Kan nog se en ordentligt höjning till ännu bättre nivåre med SONYS senaste hörlurar. Men tack Vara APTx och aptx HD, samt LDAC samt uppskalning av Mp3 filer genom DSEE HX så att man får HD ljud så är detta också ett ställe som jag ser att SONY inte snålat på. Utan det är i toppen.

    Batteriet
    Batteriet är av typ Litiom-Ion (vet inte när SONY lämnade Litium-Pol varianten?) på 2 879mAh som klara 3.0 snabbladdning via USB-C. Det medföljer tyvärr en helt vanlig laddare som inte laddar speciellt snabbt, samt en USB-C kabel med vanlig tradtion USB kontakt i andra ändan. Sony själva uppger inga tid för uthållighet, men jag brukar får någon stans mellan 3h 3o minuters skärmtid ibland t o m nära 4 timmar. Ungefär som min gamla Xperia X compact som sagt. Inte bra och strålande, inte heller uselt. Den håller en hel dag iallafall, om man inte spelar för mycket spel ;-) Men tack vare SONY Smart Stamina mode, Q-novo som är deras sätt att skydda batteriet ifrån överladdning. Mobiler lär sig ditt använda och försöker anpassa dina laddcykler efter hur du använder luren. laddar du på kvällen och skall upp upp 7:30, så laddar den upp tull 90% för att sedan skjuta till resterande laddning precis i god tid innan du skall upp. Mobilen talar även om för dig, om någon app använder lite väl mycket ström och du får valet att tala om för luren att det är ok att strypa flödet, eller ej.

    Fortsättning följer...
     
    pernils94231 gillar detta.
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Kameran
    Säger på en gång, STORT misstag att inte ha en kameraknapp. Saknar möjligheten till att ta bilder med att trycka ner kameraknappen halvvägs för att fokusera och sedan gå resten för att ta bilden. Detta funkar tyvärr inte i denna mobil genom att använda volymknappen eller onoffknappen för densamma. Det går dock att knyta knapparna till kameran och använda dem som kameraknapp, men inte med tvävägsfunktion som finns i en kamera knapp. Detta har gjort att man ibland av misstag hållit i knappen för länge, och plötsligt gjort en flerbildstagning. Saknar också möjligheten till att väcka kameran ur viloläge för att snabbt tar en bild vid behov. Så ögonblicksbilder är inget för denna mobil då man snarare troligen missat ögonblicket för att man först måste väcka luren och sedan svepa på skärmen eller dubbelklicka på onoffknappen....Ja, ni förstår nog.

    Mobilen har ovanför framskärmen en Selfiekamera på 8MP och vill ni veta mer om specsen så får ni kolla SONYs hemsida. :-) Men den är väl ok. Enkla funktioner för att styra frontkameran är HDR, Steadyshot, displayblixt. Man kan använda handen för att tala om för mobilen att ta en bild eller göra ett Leende. Kan ta i bildformaten 4:3, 16:9, 1:1 och förstås 21:9. Skulle nog inte rekommenderar att göra selfies i porträttläge i 16:9 och 21:9 utan enbaret om man filmar i landskapsläge så att säga. KOnstigt nog har SONY en hyfsad ok stabilisering om man filmar 21:9 i selfiekameran. Men som sagt, godkänd frontkamera, tycker den ger ok färger, förutom inomhus på kvällstiden. Det skall sägas filmar man i 1080p 30 FPS så blir stabiliseringen bra, men precis som i 4K mindre bra i 60FPS

    Bakre kamerorna är på vardera 13MP med något sämre vidvinkel, men det fixar då 5MP kameran som då är en, vad jag förstår, djupseende kameran. Och det verkar som att det bara jobba i synk på detta vis när man gör Bokeh. Annars är det 13 MP kameran som används by default. OM jag har fel, tala om. Men det är vad jag får ut av SONYS specssida. Precis likt iPhone 11-serien så jobbar dessa kameror i synk medvarandra och man kan tyvärr inte bestämma och välja vilken av kamerorna som skall användas. Med andra ord de funkar som en ensam singel-lins. Tycker de filmar ok, men stabilizeringen är inte perfekt och frames tappas då och då. Kan tänka mig att här spelar hårdvaran in en hel del speciellt avsaknaden utav 1GB ram då den har 3. Något jag funderat över är att det står på SONYS egna specslista att mobilen kan fotografera i Svagbelysning och då med ISO 12 800. Men kan inte finna detta någonstans i manuella inställningarna. Görs detta automatiskt tro?

    Precis som vanligt är HDR avslaget vid automatiskt fototagning, utan det är manuellt läge som gäller. Tyvärr har Xperia 10 enbart slowmotion i 120FPS i 720p vilket är lite början av 2000-talet faktiskt. Hade en LG viewty som klarade detsamma en gång i tiden. Här kan SONY förbättra sig då övriga tillverkare har åt mistånde minst 240FPS.

    Jag är ingen kameraproffs, och kan därför inte riktigt ger kamera delen en bra recension, då jag själv är ganska kass på att använda kameran. Men tack vare avsaknad av kameraknapp, använde rjag nog kameran ännu mindre än tidigare. Men å andra sidan är drönarsäsongen över och jag har inte varit ute och filmat några drönarrecensrioner på sista tiden. Bokeheffekter verka helt klart något bättre än tidigare... men den varnar hela tiden för att man är för nära. Det är ju då som Bokeh är som bäst i min uppfattning. :-)

    Sammanfattning
    En bra mobil som har vad man behöver för vardagslivet. Men kanske ingen mobil för mobilspelsfantasten, eller fotograf. Kanske inte för föräldern eller djurägaren som vill ta bra bilder på sina barn och djur då och då, då barn och djur är snabba på att förstöra den perfekta bild som man var på väg att ta. :-)

    Men är man mediakonsument, lyssnar på musik, gillar att ha kontakt via sociala sidor typ facebook, forumsidor och gillar att göra Youtubeklipp så kan detta vara en mobil för dig. Att chatta via messenger kunde möjligen varit lättare om SONY fortsatt utveckla sitt egna tangentbord istället för att välja swiftkey. Så gillar ni Swiftkey, perfekt, men rekommendera att byta fortast möjligt, och har ni redan hittat en ersätta, kommer ni inte sakna swiftkey.

    Side-sense UI är ett måste för att enkelt med en hand kunna kontrollera mjukvaran i Android 9 och denna 21:9 skärm. SKärmen är riktigt bra och musikavlyssninga via bra hörlurar grymt.

    Mobilen är tyvärr inget powerhouse och kommer därför inte vinna några snabbhetsrace och lagg kommer ni att se vare sig ni vill eller inte, Men flytet är annars ok, så länge mobilen inte blivit varm eller batteriet är på väg att ta slut. Kamerorna fram och bak är tycker jag nog mitt emellan premiumlurarna och de billigaste lurarna. Men är inget proffs, tycker resultaten har varit godkända.

    Batteriet är ok, det räcker igenom dagen, men batteriet är litet. Men Sony har gjort ett bra jobb för att åtminstonde ha bättre batteritider än Google Pixel 4 vad jag förstått. Något som jag inte skrev tidigare i detta är att mobilen väldigt sällan blir varm. Något ställe som dock kan bli varmt är vid samtal toppen vid högtalaren. Resten av luren är påtagligt sval.

    Rekommendation. Ja, om det är på rea med liknande pris som var under Black friday, minns inte direkt var priset var, men det var under 3000kr. Med ordinarie pris, nej, lägg snarare till de 500kr som kan behövas för dess större syskon Xperia 10 plus som i stort sett är bättre i specsväg på varje punkt. Rekommendation om man snabbt behöver en lur, och väntar sig att man kan köpa en bättre lur längre fram it tiden, tja, vaför inte. Mobilen är inte dålig, men det finns som sagt bättre alternativ för liknande pris på marknaden tyvärr. Skall man köpa denna lur så är det skärmformatet som är grejen. Jag ville ha skärmformatet och anser det är helt klart värt pengarna som jag betalde under rean. Men inte annars. Jag vill redan ha premium lurarna med 21:9. Tänk er XPeria 10 som luren from som är billig nog för att testa framtidens format innan det ens är här. :-)
     
    pernils94231 gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    dragontrumpetare gillar detta.
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mmm... Uppgraderar xperia 10 till Xperia 10S med Xperia 8 specs.
     
  13. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Tycker fortfarande att det är en perfekt jobb mobil.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, upptäckte just nu något som jag inte trodde kunde vara sant. Vart nästan lite förbannad på SONY. Min gamla Sony Xperia X compact är i stort sett fortfarande mer aktuell än Xperia 10. Köpte 10 en stor del för att få användning utav den stora skärmen och 21:9 som sagt, och hade en viss tanke att kunna använda lite VR ibland. Upptäckte nu, att XPeria 10 saknar gyro, vilket gör VR helt enkelt värdelöst då man inte kan titta sig omkring med vr-googles på huvudet. Hur idiotiskt är det att släppa en lur 2019 som saknar funktioner som t o m Sony Xperia X compact kunde ståta med redan 2017? Knock-2-wake exempelvis (som t o m xz1 compact saknade). X compact hade t o m 4GB-RAM, vilket Xperia 10 inte heller kan ståta sig med. Men en lur som kostar i stort sett lika mycket som X compact en gång i tiden, har alltså hårdvara som känns äldre än den som fanns i X compact. Jädrans va jag lackade ut nu... Man har helt klart enbart satsat på skärmen i Xperia 10. På ett sätt fortfarande glad att jag köpte min på black friday, och fick den för ett ok pris... den är inte värd mer.
     
    moguera gillar detta.
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    En annan negativ grej jag upptäckte, har nog mera med att det är just en mellansegmentslur och gäller då nog inte bara Xperia 10. Men säkerhetsuppdateringar är i stort sett inte existerande. MObilen har alltså inte fått en säkerhetsuppdatering sedan november, vilket i sig kanske borgar för att mobilen i sig kanske inte är en bra ide för ex företag som har en viss säkerhet att tänka på. Men nåja, nu har då det börjat rullas ut en säkerhetspatch för januari månad. Någon som fått den?

    Sedan kan man ju undra när, Android 10 kommer till luren? Vi är ganska långt i 2020 nu, och ingen uppdatering för Xperia 10.
     
    bernard gillar detta.
  16. Micke_A

    Micke_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    1 november fortfarande för mig... Jag har Plus-varianten, men mjukvarumässigt är de väl desamma?
     
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det stämmer nog
     
    Micke_A gillar detta.
  18. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Funkar Sonys nc750 hörlurar till denna?
    Dvs levererar den NC?
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mig veterligen har väl de flesta Sony lurar stod för NC. Antar du menar Noise cancelling?ä
     
  20. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ja, men frågan är om just denna modell har?