Bra kameramobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av MissAndroid, 9 dec 2019.

  1. MissAndroid

    MissAndroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    En kompis till mig är på jakt efter en mobilkamera som tar skarpa och detaljrika bilder i autoläget. Det är en fördel om det är en relativt liten mobil. Hon har tittat på pixel 3 och 4 samt Iphone 11 pro och Samsung s10. Vilken tycker ni är mest lämplig?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Samsung Galaxy S10e, Sony Xperia 5 och iPhone 11 Pro.
    De är alla relativt kompakta och kameramässigt fina.

    I och med att Pixel serien inte officiellt säljes i Sverige skulle jag nog undvika dem.
     
    bernard gillar detta.
  3. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Jag hade valt Pixel 4 om din kompis föredrar Android och iPhone 11 Pro om det är iOS som gäller. Båda telefonerna har riktigt vassa kameror så oavsett vilken hen väljer så kommer den att bli grymt nöjd :).

    Samsung S10 som jag gissar på är med Exynos som processor har inget att komma med jämfört med Pixel 4 eller iPhone 11 Pro.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Håller med @livinl0ud@livinl0ud men med ett tillägg. S10e/S10 har en fantastisk ultravidvinkel som slår iPhone 11 Pro (och givetvis även Pixel 4 som inte ens har en).

    Jag personligen skulle inte vilja vara utan ultravidvinkel och därför röstar jag på iPhone 11 Pro eller Galaxy S10e, beroende på vilken plattform din kompis föredrar.

    Pixel 4 är fortfarande en otrolig kameramobil (jag äger själv en 4 XL vid sidan om 11 Pro Max) men det går inte att blunda för att den saknar viktig flexibilitet jämfört med konkurrensen.
     
    Kristy, bernard och livinl0ud gillar detta.
  5. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Är en kamera med vidvinkel en dealbreaker så håller jag helt med men då skulle jag hellre köpa en S10 med Snappy och få bra möjlighet till GCam :D
     
    Kristy och Droid96 gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag undviker att rekommendera importerade telefoner till annat än supernördar som oss. Den ökade komplexiteten med garantier och kombinationer av frekvensband gör att det inte passar alla. Men självklart är S10 Snapdragon en mycket bättre telefon än Exynos-varianten, särskilt kameramöjligheterna.
     
    Kristy och livinl0ud gillar detta.
  7. MissAndroid

    MissAndroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Tack för info! Tror inte att hon är intresserad av att importera utan det blir nog troligtvis en S10e. Hon är liksom jag endast van vid Android. Är det stora skillnader mellan Android och iOs? Finns det några fördelar med iOS jämfört med Android?

    Däremot har jag blivit intresserad av att importera en lur efter allt importprat på forumet. :) Om jag skulle importera en S10 med snapdragon eller en Pixel, vilka problem kan uppstå? Gäller garantierna? Och var någonstans ska man handla ifrån?
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Stor fråga som är svår att svara på. Det handlar mycket om tycke och smak, men enkelt sammanfattat kan man säga att Android är mer flexibelt, har större möjligheter till anpassning och rikare utbud av hårdvara. iOS/iPhone ger en starkare produktupplevelse där hård- och mjukvara är perfekt integrerat. Det är också enklare för app-utvecklare att designa/optimera sina appar för iOS pga det begränsade hårdvaruutbudet och Apples ekosystem/APIer.
     
    DaBull och Kristy gillar detta.
  9. MissAndroid

    MissAndroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Efter att ha besökt Elgiganten å klämt å känt på Sony Xperia 5, Iphone 11 pro och S10e så blev det en S10e prisma vit. Vi tyckte båda att S10e kändes mest modern i sin design och att storleken och vikten var kanon. Det känns som att S10e är lite bortglömd i förhållande till sina större syskon. Tack för tipset! :)