[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tar vi exemplet med Google (påhittat exempel), där ni förväntar er ett SMS med en kod från Google som skickas via olika smsleverantörer till Vimla och in i mobilnätet och slutligen in i er mobil. Varför skulle ni vända er till Vimla då att ni inte får smsen? Det är ologiskt om något egentligen, ni vet ju inte ens om de skickats till Vimla? Eller om det skickats alls.

    Jag tänker logiskt, hur tänker ni?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att felet skulle vara Googles, Steams, DHL:s eller valfri part ur den långa lista vars SMS Vimla inte skickar/skickat vidare till abonnenterna är minst sagt osannolikt eftersom det innebär att en mängd olika tjänster som rimligtvis är fullständigt isolerade från och oberoende av varandra i sådana fall skulle vara drabbade av ett identiskt unikt fel. En enklare och betydligt mer sannolik förklaring är att felet ligger hos Vimla.

    Vimla är vidare den part som avhjälpt problemet i flera trådar som berör 2FA-SMS:en; se tex. Steam-tråden. Vimla har mig veterligen inte lagt skulden på/eller hänvisat till Steam, Google eller Microsoft. Om de gjort det får du gärna hänvisa till dylika inlägg.
     
    Last edited: 11 dec 2019
    Axan, svenix, pobin och 2 andra gillar detta.
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Håller med dig i det stora hela. Jag tror även jag att felet ligger hos Vimla eller snarare kopplingen till Vimla. Men ur ett felsökningsperspektiv är det givetvis lättare att felsöka från rätt sida av kedjan. Dvs från att smset skickas hela vägen steg för steg till mobilen. Då Vimla är i slutet av kedjan och inte har möjlighet att jobba baklänges blir det givetvis en mer komplicerad process.

    Det kräver mer eller mindre att de kontaktar varje leverantör och därmed får samma position som vi mot det förstnämnda företaget och därefter kan felsöka, säkert därför dessa problem kvarstår och tar tid att lösa.

    Går man som kund till första parten så kan man istället få den parten att felsöka och då denna äger hela "kedjan" så kan denne hopp för hopp se vart de tar stopp och därmed blir felsökningen en annan. Och då antalet smsleverantörer trots allt är begränsade så är ju även möjligt att en lösning löser många problem i ett.

    Jag ser därför inget problem att kontakta t.ex. DHL och klaga på att jag inte får deras sms. Och DHL har säkert inga problem med att ta det vidare med deras smsleverantör som de betalar för sms som i detta fallet inte leveras.
     
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Om du skickar ett sms så stämmer det, Vimla skall då leverera ett SMS och Vimla är din part.

    Men om du beställer en tjänst (från någon annan än Vimla) som skall skicka ett sms till dig så är plötsligt tjänsten din part och Vimla bara en inblandad slutpart (på uppdrag av tjänsten).

    Så tänker jag iaf och det tycker jag känns logiskt.
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det är mer komplex än så. Du kan ju inte kräva Vimla på SMS som inte skickats till dig. Det enda du kan kräva Vimla på är SMS som de mottagit avsedda för leverans till dig.

    Om sms aldrig kommer in i Vimlas nät så finns det ju inget att leverera och Vimla uppfyller alla åtaganden.

    Om du däremot vet att sms har skickats till dig men inte kommit fram till dig. Då kan omöjligt Vimla vara din part såvida det inte är Vimla som skickat smsen eller du kan bevisa att Vimla mottagit dessa men inte leverarat vidare till dig.

    Hänger du med på hur jag tänker? Visst kan man låta vimla felsöka men vill man få något löst så tror jag det är effektivare att vända sig till den som påstår sig skicka ut smsen då de hopp för hopp har möjlighet att följa leveransen av meddelandet och därmed finna ut var det tar stopp.

    Edit: förtydligande
     
    Last edited: 11 dec 2019
  6. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Man kontaktar ju den gemensamma nämnaren.
    Om bara Googles sms inte kommer fram men andra tjänster funkar då är det logiskt att kontakta Google, men om flera tjänsters sms inte kommer fram då är det Vimla som man skall kontakta.
    På samma sätt så om bara ett företag misslyckas med att få fram sina varor till dig när andra lyckas så är det logiskt att kontakta dem, men när flera företag misslyckas leverera så är det distributören som du kontaktar.
     
    KTM gillar detta.
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Problemet är att du inte vet vilken distributör som felar. Visst kan du gissa på den sista, men om den inte fått något från den tidigare i ledet så blir det ju svårt. Eftersom jag för många år sedan sysslade lite med SMS så har jag viss kunskap hur det då var uppbyggt och väldigt förenklat så kan det se ut så här:

    * Företag A skickar ett sms via sin hemsida som går till LEV B
    * LEV B anlitar LEV G för just SMS till Operatör 291
    * LEV G vidarebefordrar till Operatör 291
    * Operatör 291 skickar till Kund 914144

    Säg att Företag A, B, C, D kör LEV B. Företag E, F kör LEV C (som fungerar till operatör 291).

    Kontaktar du då operatör 291 och säger att du aldrig får SMS från Företag A/B men felet ligger hos LEV B/G så finns risken att ärendet blir liggande. Kontaktar du företag A/B så är chansen desto större att felet blir löst då de enkelt köper en tjänst som inte levereras. Gäller att identifiera rätt part om man vill få problem lösta och gärna snabbt.

    Jag har onekligen svårt att tro att Vimla 2.0 inte skulle leverera SMS som kommer in till kunderna. Jag är ganska säker att dessa SMS aldrig kommer fram till Vimla 2.0 utan försvinner på vägen av någon anledning.

    T.ex. att LEV G fortfarande skickar de till Vimla 1.0 och att de då försvinner då det inte finns någon mottagare. Eller att LEV G inte hunnit sätta upp en "koppling" mot Vimla 2.0 så när SMSen skall skickas vidare så saknas de en väg och det tar stopp.

    Kan till viss del jämför med roaming på 2.0, Vimla måste fixa land för land på nytt. I detta fallet blir det lite omvänt, här måste varje leverantör som vill skicka något till Vimla se till att fixa att det finns en koppling, antingen direkt eller via någon underleverantör.

    Hade jag inte fått några SMS alls så hade även jag kontaktat Vimla. Men hade jag inte fått vissa SMS så hade jag kontaktat de som skickar ut de och bett de felsöka. Mest logiskt för mig och känns mest rimligt även för att få det löst.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Eftersom Telenor äger både Vimla 1.0 och Vimla 2.0 så vore det ganska konstigt om inte Telenor sett till att SMS som ev. kommer till deras Vimla 1.0 nät men som är avsedda för en abonnent i Vimla 2.0 nätet transporterades vidare.

    Det kan man tycka vore det minsta att begära av Telenor som står som ägare och upphovsmän till båda näten.

    Förresten Flyttar Vimla/Telenor över ett antal abonnenter från Vimla 1.0 till Vimla 2.0 varje natt p.g.a. migreringen. Ska man då begära att alla leverantörer av SMS worldwide ska hålla reda på detta dag för dag?

    Nej, det är Telenor/Vimla som orsakat problemet och som äger det!
     
    Last edited: 11 dec 2019
    night77, induktion och KTM gillar detta.
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    1) Eftersom Vimla 2.0 och Vimla 1.0 är HELT olika plattformar så är det troligen inte möjligt. Dessutom är en sådan implementation fullständig orimlig att göra med tanke på hur system fungerar. Om vi lekar med tanken att leverantören skickar de fel så är det att likställa med att skicka det i tomma intet. Det är alltså leverantören som skall skicka det rätt. Sedan om jag skall gissa så tror jag faktiskt inte ens SMS når Vimla 1.0 mer än möjligen en kort period pga att sedan bör all cache vara ur borta.

    2) Ja, mer eller mindre. Precis som någon byter från Vimla till Hallon så finns det risk att SMS inte levereras. Har själv råkat ut för liknande för länge sedan med Halebop/Comviq. Sedan är risken MINDRE då Hallon kör på ett välkänt mobilnät, Vimla 2.0 kör på ett nytt där mobilnätets kod möjligen inte finns med i alla system fortfarande.

    Ett exempel är att gamla mobiler inte fungerar med Vimla 2.0 för att de inte får uppdateringar. Samma fel riskerar att uppstå vid SMS-utskick där systemen inte uppdaterats för Vimlas nya NÄT-ID.

    Citerar från Vimlas forum:
    "I och med bytet till 2.0 har Vimla skapat ett nytt operatörs ID (en s.k. MCC/MNC eller MVNO kod). Om detta ID inte var skapat när en telefon, som inte kan motta uppdateringar producerades, kan den alltså inte ansluta till ett nätverk med ett nyskapat ID. Detta är inte unikt för Vimla, utan samma sak gäller oavsett vilken operatör som skapar ett nytt ID."

    Jag tror problemet handlar om just ovanstående. Dvs vill man skicka ett SMS till Vimla 2.0 så måste systemen någonstans i kedjan ha Vimlas nya nät-id inlagda. Detta för att systemet skall veta att det skall skickas till Vimla 2.0. Saknas det så framgår SMSet som ogiltigt. Dvs numret tillhör inget känt mobilnät.

    Sedan byter man från säg Vimla till Hallon så kan liknande problem uppstå då leverantören cachat numret att det är ett Vimla och försöker skicka det dit och Vimla "slänger" SMSet då det är ogiltigt då ingen mottagare med det numret finns. Detta rättar dock till sig tids nog då cache inte varar för evigt.

    Kontaktar man sedan Vimla för att felsöka varför SMS inte kommer fram och Vimla kollar i sina nät så är min gissning att inget syns. För SMS:et har aldrig kommit så långt. Då har Vimla två val, antingen vända sig själv till utskickaren och försöka få denne att skicka ut ett likvärdigt sms. Vimla kan då konstatera att smset inte kommer fram men något mer kan man inte göra själva utan det måste utskickaren med sina leverantörer felsöka, först när smset når Vimla så kan Vimla felsöka om det sedan skulle fastna där. Andra valet är att konstatera att något SMS inte inkommit i nätet och att problemet ligger utanför deras kontroll.

    Och då felet inte ägs av Vimla/Telenor så är det givetvis inte deras problem. Sedan kan jag hålla med att det borde ligga i deras intresse att se till att dessa saker löser sig. Men där vet jag inte ens vilka möjligheter som finns, kanske kan man jobba baklänges med de närmsta leverantörerna? Men det är ju fullt möjligt att det är uppbyggt på ett sådant sätt som gör att man inte känner till alla bakomliggande leverantörer. Om någon är insatt, så får denne gärna kommentera :)

    3) Orsakat ja pga ny MCC-kod är min gissning, men de har ingen möjlighet att själva lösa det. Precis som de inte kan fixa så Nokia 3310 från 2000 inte fungerar med Vimla 2.0. Det är leverantörerna som måste lösa det, eller i Nokia 3310:s fall tillverkaren med en uppdatering där man lägger till nya nätkoden.

    OBS! Att detta är bara mina gissningar utifrån den lilla kunskap jag har inom ämnet och det jag läst och noterat här och i Vimlas forum.
     
    Last edited: 11 dec 2019
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    @Crown@Crown
    Ditt resonemang är bakvänt som jag ser det. Du har rätt så till vida att det bästa sättet att felsöka ett okänt problem med SMS som kommer bort är att börja från avsändaren och gå framåt i kedjan.

    Men detta är inget okänt problem. Detta är en planerad migrering av kunder inom samma operatör, nämligen Telenor. Telenor och Vimla är samma juridiska företag, alltså bär Telenor 100% ansvar för vad Vimla gör. Vimla är helt enkelt bara ett varumärke inom Telenor och inte ett eget företag.

    När Telenor nu väljer att flytta en del av sin kundstock till ett nytt nät-ID så bär Telenor det fulla ansvaret för att kundernas tjänster fungerar! Något annat är orimligt att tänka sig ur ett konsumentperspektiv. Hela påhittet med att flytta kunder till ett nytt nät med ett annat nät-ID är Telenors. Hur ska någon annan kunna ansvara för vad Telenor hittar på internt inom sitt företag?

    Återigen, ingen annan kan vara ansvarig för att Telenor väljer att genomföra denna förändring. Kunderna har inte själva valt att byta nät-ID. Alltså är det Telenor som äger problemet fullt ut!
     
    Last edited: 11 dec 2019
    induktion gillar detta.
  11. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Och det är väl där problemet ligger från Telenors sida. SMS-tjänsten fungerar 100% på deras sida. När det kommer till inkommande SMS så sträcker sig deras skyldighet till att leverera SMS från att de når deras nät till ens mobil och där uppfyller de ansvaret.

    Vad som sker innan i kedjan hamnar utanför deras kontroll. Då är det beställaren av tjänsten man får vända sig till.

    Ta ett brev som skickas till dig med fel adress och därmed inte kommer fram. Kontaktar du då brevbäraren eller företaget som skickat det för att få ett nytt utskick?
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    @Crown@Crown
    För tredje gången: Om Telenor bestämmer sig för att genomföra en förändring som drabbar kunderna så är det Telenors ansvar att rätta till det hela!

    Ingen annan kan göras ansvarig för vad Telenor hittar på. Och Telenor kan inte avstå från att ta ansvar för hela eller delar av de konsekvenser som uppstår.

    Sedan spelar det ingen roll hur tekniken fungerar eller hur meddelanden skickas. Det här är en förändring som initierats av Telenor. Kunderna har aldrig beställt eller önskat denna förändring utan den sker helt på Telenors initiativ. Alltså är Telenor 100% ansvariga för alla problem som uppstår vid migreringen!

    Jag förstår inte hur du kan säga att SMS-tjänsten fungerar 100% hos Telenor när kunderna inte får sina SMS?
     
  13. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Rätt och fel.

    Det skickas till en adress som Vimla/Telenor känner till. Men den som skall skicka det vet inte att denne skall lämna det hos Vimla/Telenor för den känner inte igen vem numret tillhör.
     
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    För tekniskt sätt gör den det, det jag inte förstår är hur du menar att Telenor/Vimla skall leverera sms de inte har?
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Och jag förstår inte varför du anser att Telenor inte behöver ta ansvar för en situation som de själva orsakat?
     
    KTM och induktion gillar detta.
  16. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Läs tidigare inlägg, crown förklarar ju^^^^
    Jag ska förklara så min unge på 5 år förstår så kanske du med förstår.

    Du får inga julkort, Ring postnord och skäll på dom. Dom svara att det är för att ingen har skickat julkort till dig. Fortsätt att skälla på dom för att du inte får några julkort för att ingen skickar julkort till dig.

    Välkommen till verkligheten :) God Jul Btw :P
     
    Crown gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu är det ju bara så att avsändarna har skickat SMS. Och de har skickat till rätt adress, d.v.s. telefonnummer. Men ändå kommer inte SMS:en fram.

    Så din liknelse stämmer väl inte särskilt bra in på detta fallet?
     
    night77 och induktion gillar detta.
  18. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Luuuugna nu. Inga påhopp hör hemma här, oavsett vem som har rätt eller fel. Ni kan bättre :)
     
    Ilter, night77, katho och 1 annan gillar detta.
  19. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Förklara gärna vad som inte stämmer så kanske jag kan förtydliga.

    - Femåring ger en önskelista till sin mamma som skall till dig.
    - Mamman får den och tänker skicka den till dig.
    - Hon fyller i din adress och ger den till postnord.
    - Postnord skall sortera den och den automatiska sorteringen förstår inte postnumret som är nytt. Brevet fastnar.

    Hade systemet känt igen postnumret så hade det sorterats vidare och hamnat hos din brevbärare som sedan hade delat ut det till dig.

    Femåring = Din part
    Mamma = SMSleveranrör
    Postnord = underleverantör
    Brevbärare = Vimla/Telenor
    Postnummer = mobilnätets id

    Visst kan man vända sig till brevbäraren, men mer naturligt att vända sig till barnet om önskelistan igen.

    Detta är det mest förenklade fallet som jag kan komma på i sammanhanget, så hoppas det hjälper dig att förstå hur jag menar och tänker :)

    Sedan kan man tycka att det är Vimlas/Telenor fel men det anser jag inte att det är, däremot så är orsaken till allt detta deras byte till ny identifierare av mobilnätet. Så både ja och nej.
     
    Kingson gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Diskussionen har övergått i att inte vara särskilt saklig eller konstruktiv. Föreslår av den anledningen att vi sätter stopp för fortsatt debatt kring specifikt ansvarsfrågan och nöjer oss med att konstatera att det råder olika uppfattningar.

    Förmodar att de övriga som följer tråden säkert är rätt trötta på diskussionen vid det här laget :)
     
    night77, katho, Ilter och 12 andra gillar detta.