Fråga angående kontouttag

Diskussion i 'Off Topic' startad av Prelow, 11 dec 2019.

  1. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Hej!

    Ställer denna fråga åt en vän, han vet inte vart han skulle vända sig så sa att jag kunde testa här på Swedroid, snabba svar uppskattas. :)

    Det är så att en kompis till honom (min vän) är skyldig han en mindre summa pengar. Han hade ej något bank-id vilket resulterade i att swish inte var aktuellt som betalningsmedel och därför skulle han då ta ut pengar kontant från en bankomat. Den aktuella summan pengar skall ha funnits på kontot vid tillfället för uttag, men när han då tar ut summan så påstår han att han inte fått ut några pengar, men att de har dragits från kontot, varvid han vid uttagstillfället får ett kvitto på uttaget där det står:

    ”Uttag ej komplett, beloppet behålls, ditt konto är belastat, kontakta din bank/kortutgivare”.

    Någon som har någon aning vad detta kan bero på?

    Tack på förhand! :)
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det kan vara tekniskt fel på bankomaten som gjorde att pengarna inte kunde skickas ut. Gissningsvis ligger det som en reservation på kontot men vid kontakt med banken borde den släppas.
    Detta är bara gissning från min sida dock.
     
  3. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Ja, det låter som det blivit något tekniskt fel, vilket absolut kan hända. Efter en snabb googling så hittade jag ett par stycken med identiskt problem, och där då de anställda för bankerna hävdar att det alltså blivit något tekniskt strul. Beloppet är dock inte reserverat utan det har dragits från kontot.
     
  4. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Tack för svar också!
     
  5. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Det här kan som sagt absolut hända. På natten så görs en körning som känner av om det finns en diff. Vilket det alltså borde göra om han inte fick några pengar. Och då brukar reservationen släppas och han får tillbaka sina pengar på kontot igen . Om inte det har skett. Då ringer man sin bank och får göra en reklamation. Vanligtvis så står banken för utlåning av de försvunna pengarna under utredningstiden.