Diskussion: Vimla - var slutar resan?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 18 nov 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla har igår och idag haft "kickoff" i en och en halv dag. Det sammanfaller i tiden med att tidigare VD:n Johan Littorin slutar på Vimla.

    Gissningsvis så presenteras en ny VD under denna kickoff och en hel del sägs troligen om Vimlas fortsatta resa och framtida inriktning. Vad ska vi gissa kommer ut av detta? Vad blir planerna för den närmsta framtiden på Vimla? Kan vi förvänta oss några förändringar?

    Kommer det att bli ett ökat tryck för att verkligen genomföra migreringen till Vimla 2.0 för alla kunder under året? Kommer man på något sätt ta krafttag för att verkligen genomföra en del av alla Vimlas högtflygande planer inom rimlig tid? Eller kommer Vimla tillåtas att lulla på i sin skyddade verkstad där ingenting någonsin behöver bli färdigt?

    Det ska bli intressant att se vad som kommer att kommuniceras från Vimla kommande veckor. Jag gissar på någon typ av förändring och ökade krav på att Vimla faktiskt levererar något.
     
    inact_0049 gillar detta.
  2. Phonie

    Phonie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det första en ny VD brukar vilja göra är att visa handlingskraft. Detta görs enklast genom att göra någon slags förändring, gärna en större sådan. Det är dock långt ifrån säkert att en sådan förändring kommer att märkas för oss som kunder (varken positivt eller negativt).
    Själv hoppas jag inte att Vimla 2.0 kommer att tvingas på alla kunder, iaf inte förrän Vimla är helt säkra på att alla barnsjukdomar är botade. Som det är nu trivs jag med Vimla, och jag tror inte att jag är ensam om det så inte ens en ny VD kommer våga göra några större förändringar med tjänsten. Det ser nämligen väldigt dåligt ut på CVt om kundantalet börjar minska kort tid efter att man tagit över som ny VD. Om det blir förändringar för oss som kunder så tror jag alltså snarare att det blir till det bättre.
     
    svenix och inact_0049 gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Äntligen har då Vimla fått en ny VD. Det har skett i tysthet och utan att det omtalats på annat sätt än att hans namn kommit upp under listan över personal på Vimlas hemsida.

    Den nya VD:n för Vimla heter Christoffer Cederschiöld och verkar ha en bakgrund främst inom finans och e-handel. Ingen tidigare erfarenhet av telekom verkar det som. Lite synd tycker jag för Vimla kunde behövt någon som begriper sig på telekom för att styra upp problemen med Vimla 2.0.

    Återstår nu att se om det på något vis kommer att märkas för kunderna att Vimla fått en ny ledare. Det finns gott om problem att ta tag i för den nya VD:n. Nu senast är det ju supporten som håller på att braka ihop under trycket från kunder som inte kommer i kontakt med Vimla. Sedan har vi allt det tidigare arvet med Vimlas visioner som aldrig förverkligas, löften som inte infrias, en stökig migrering till Vimla 2.0 och div. problem med tjänsternas kvalitet. Det saknas inte uppgifter för den nye VD:n att gripa tag i ifall han har några ambitioner.
     
    induktion och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vore kul med en VD som hörs och syns också, dvs om det finns några ambitioner kvar med att vara en communitydriven operatör. Ett foruminlägg i kvartalet hade varit mycket uppskattat.
     
    svenix gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tycker det var dags med en liten uppdatering i denna tråden om Vimlas framtid.

    I början av hösten hoppades jag en del på att Vimlas nye VD Christoffer Cederschiöld skulle innebära en positiv förändring för Vimla och att han skulle initiera positiva förändringar i företaget. Vi kan nu konstatera att det blev inget sådant. Christoffer har varit totalt anonym som VD för Vimla. Verksamheten verkar ha rullat på i exakt samma hjulspår som tidigare och den nye VD:n har inte ens presenterat sig i Vimlas forum eller gjort något offentligt uttalande över huvud taget vad jag har kunnat se.

    Istället för att vara en stark ledare som kunde styrt Vimla på rätt väg har Christoffer utåt sett varit osynlig och han verkar inte ha styrt upp verksamheten på något sätt. Vimlas problem har tvärtom eskalerat och vuxit till nya rekordnivåer under hans tid hittills. Jag har sammanfattat Vimlas nuvarande problem i dessa två inlägg:
    Vimla - status
    Vimla - status

    Summan av Vimlas samlade problem verkar nu ha nått en sådan nivå att det ter sig snudd på omöjligt att Vimla ska kunna få ordning på dem. Med Vimlas totala brist på styrning så ser jag inte någon lösning i sikte. Problemen är nu så stora och drabbar så många kunder att Vimlas omdömen i det egna forumet, på Facebook och på Trustpilot sjunker som en sten. Vimlas goodwill och positiva rykte håller på att förändras totalt och "word-of-mouth" verkar inte längre till Vimlas fördel.

    Så vad kommer att hända framöver? Vimla ser ut att vara fast i en snabbt nedåtgående spiral och verkar inte kunna ta sig ur den av egen kraft. Allt fler kunder kräver nu att Telenor ska gripa in och göra något för att stoppa eländet. Allt fler kunder talar om anmälningar till PTS, Konsumentverket och Telekområdgivarna. Min gissning är att Telenor snart tvingas göra något, för Vimla-problemen är nu av den omfattningen att Telenor snart inte längre kan negligera dem. Telenors namn och rykte börjar alltmer komma i farozonen. Den stora frågan är vad Telenor ev. kommer att göra? Vimla 2.0 är ett stort prestige-projekt för Telenor som de plöjt ner stora summor i. Telenor vill troligen inte backa ur det i första taget. Å andra sidan blir ju deras produkt Vimla 2.0 rätt så värdelös om den får rykte om sig som inte fungerande och kass.

    Det blir spännande att följa Vimla under våren och se om förfallet fortsätter eller om Telenor kommer att faktiskt göra något åt saken?
     
    bernard, sahi, Rasseman och 2 andra gillar detta.
  6. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    En fullt fungerande lösning för Telenor skulle kunna vara att det flyttar över alla Vimla-kunder till att bli direkta Telenor-kunder.
    Därefter startar de om hela Vimla 2.0-projektet med ENBART alfa-testare som själva valt det av egen fri vilja.
     
    Rasseman och svenix gillar detta.
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag tror att flytta kunder till Telenor kommer inte att hända. Ett tänkbar alternativ att skrota Vimla 2.0 helt och hållet eller sälja Vimla till en konkurrent (eller partner som redan kör i Telenors nät) o få en klumpsumma för att inte blöda alltför mycket mer pengar.
     
    svenix gillar detta.
  8. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    När ska flytten bli officiell? Får hela tiden sms om att tiden rinner ut osv osv men vägra byta innan mitt kort slutat fungera. Funderar på o beställa 2.0 o låta den ligga hemma för att köra när nätet går ner.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du menar när migreringen till Vimla 2.0 ska vara slutförd så är det senaste beskedet från Vimla att det ska ske i slutet av första halvåret 2020. Men jag misstänker att det antagligen kommer att glida iväg ytterligare.
     
  10. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Skönt. Fått ett tio tal liknande sms. Orkar inte byta ifrån ett fungerande simkort till mest troligen ett skrot kort.
     

    Bifogade filer:

  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag får också sådana.
    Om man står ut med att få dem kan man bara ignorera dem tills vidare. Det kommer troligen inte att hända något på det närmaste halvåret. Och Vimla kommer ju att på ett eller annat sätt till slut hantera dem som inte påbörjat migreringen. Troligen blir man tvångsmigrerad på ett datum som de bestämmer då. Men troligen tar de dessa "motvalls" kunder allra sist.

    Om man inte står ut med att få SMS:en kan man påbörja migreringen, men då är det viktigt att man väljer alternativet "så sent som möjligt" i första steget. Det går inte att ändra senare om man valt något annat i första steget. Då ska SMS:en sluta komma säger Vimla. Men troligen kommer väl denna grupp att migreras före dem som hamnar i gruppen ovan.
     
    FreddeN gillar detta.
  12. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Jag fick två SMS kort efter varandra om att det var dags att byta till Vimla 2.0 Men jag markerade vimla som spam och sedan dess har inga fler SMS dykt upp
    Visserligen så får jag ingen annan info heller, t.ex. info om bonusdata till jul men det spelar ingen roll för min del.
     
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Du kommer att få ett simkort hemskickat till dig under kommande år med ett dedikerat datum då du måste byte pga ditt nuvarande kort blir inaktiverat och det nya börjar gälla. God JuL :D
     
    -=MR=- gillar detta.
  14. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Ok, Ja då kommer man väl inte undan längre Nästan värre än när radiotjänst jagade folk med blåslampa
    God Jul
     
    Kingson gillar detta.
  15. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Fördelen med att vänta in i det sista är ju den att dom åtgärdar mer och mer saker som inte fungerar. Deras mål är ju att det ska fungerar problemfritt som Vimla 1.0 Gör. Annars så är ju allting bortkastat. Denna nya plattformen kommer inom sinom tid antagligen hamna på alla nät världen över. Eller läggas ned :P Vem vet...
     
    katho gillar detta.
  16. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Jag fick oxå massa SMS om 2.9 så jag beställde ett simkort. Jag har inte fått fler SMS sedan dess. Man måste "boka tid" för byte av aktivt simkort och dit har jag inte kommit än. Simkortet har nog legat här en månad eller så.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Inte mycket händer på Vimla. Den nye chefen är fortfarande osynlig och har inte gjort ett enda uttalande i media eller visat sig i Vimlas forum.

    Jag ser ingen tendens till att Vimla kommer att ändra inriktning utan det verkar helt fastlåst att Vimla skall vara experimentverkstad för Telenors "molnbaserade" telenät.

    Communityn kring Vimla är död och Vimla lyssnar inte längre på kunderna utan är bara fokuserade på att flytta över kunderna till Vimla 2.0.

    Jag har tröttnat på att vänta på någon ev. förbättring hos Vimla och istället flyttat mitt abonnemang till Fello.

    Så denna tråden kommer jag antagligen inte uppdatera speciellt ofta framöver. Jag kommer inte att följa Vimla på lika nära håll längre. Om något anmärkningsvärt skulle inträffa på Vimla kanske jag gör något inlägg, vi får se.
     
    bernard, induktion, NiklasO och 2 andra gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Eftersom detta är en tråd som spekulerar och flummar lite om Vimlas framtid delger jag en tanke som slog mig idag:

    Vimla har ingen given roll i Telenors hierarki.
    De andra operatörerna har rangordnat sina varumärken i en inbördes "hackordning" från premium till budget.

    Telia har Telia -> Halebop -> Fello där pris och servicenivå sjunker utefter skalan. På motsvarande sätt har Tele2 sin struktur: Tele2 -> Comviq -> Penny. Tre har Tre -> Hallon.

    I alla dessa fall är det ganska tydligt vad som är premium och vad som är budget.

    Telenor har Telenor och Vimla. Vimla är en bastard som otvivelaktigt är budget om man ser till priset. Men samtidigt gör väldigt mycket väsen av sig och gör anspråk på titlar som "en ännu bättre användarupplevelse och nya smarta funktioner" och "en helt ny teknisk plattform med mer än bara surf, mess och samtal". Om allt detta vore sant skulle ju Vimla bräda varumärket Telenor till ett lägre pris...?

    Telenors strategi verkar märklig. De andra operatörerna deklarerar tydligt att betalar du mindre så får du mindre. Telenor däremot lanserar sitt lågprisalternativ som något fantastiskt och högt tekniskt sofistikerat. Drar man ut detta i framtiden uppstår problem.

    Alternativ ett: Det går fantastiskt bra för Vimla och alla löften om teknisk överlägsenhet infrias. I det fallet tappar ju Telenor varumärket i status eftersom dottermärket Vimla är överlägsna.
    Alternativ två: Det går dåligt för Vimla, tekniken fortsätter att strula och de lyckas aldrig infria förväntningarna. I det fallet blir situationen till slut omöjlig för Vimla som aldrig lever upp till förväntningarna och ständigt gör kunderna besvikna.

    Man undrar hur Telenor har tänkt? Vilken vision har Telenor om Vimlas roll i förhållande till det egna varumärket Telenor? Vimla kan ju inte tillåtas bli "bättre" än premiummärket Telenor. Men samtidigt marknadsför man Vimla som att de har unika finesser. Det hela verkar inte speciellt genomtänkt eller långsiktigt hållbart.

    Den enda teori som verkar rimlig är att Vimla är ett provskott för att testa Telenors nya teknik. En experimentverkstad med enda syfte att testa ut den nya plattformen och göra den produkten säljbar till andra operatörer. Vad som händer sedan verkar Telenor inte ha tänkt så mycket på. När Vimla har tjänat sitt syfte som försökskanin och referensanläggning kan man tänka sig ett par olika scenarior.

    Kanske att varumärket Vimla säljs till någon annan som vill starta som teleoperatör? Eller att Vimla helt enkelt läggs ner? Ett tredje alternativ är att Vimla stannar som ett varumärke inom Telenor, men då gäller det att noga reglera så att dottermärket Vimla inte överglänser premiummärket Telenor. Då lutar det åt begränsningar av features och ny teknik för Vimla i likhet med de andra operatörernas budgetvarumärken som får vänta på finesser som e-sim, VoLTE, wifi-samtal m.m.

    Men Vimlas situation som den är idag med ett lågt pris kombinerat med ambitiösa löften om unika finesser är knappast långsiktigt hållbar. Var det slutar får vi väl vänta och se.
     
    induktion och stelin gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, det här är lite kuriosa och var och en får tolka det som man vill. Men jag snubblade över denna blogg på WG2:s hemsida för ett tag sedan: VoWifi leaking IMSI - Working Group Two (Working group 2)

    WG2 är bolaget som konstruerat Vimlas nya plattform Vimla 2.0. Vad som framgår av länken är att utvecklarna på WG2 sitter och labbar med en Raspberry Pi. Det behöver inte vara direkt dåligt, jag jobbar själv mycket med Raspberry Pi och vet vad man kan göra med en sådan. Men ändå, i en professionell miljö kanske man hade väntat sig lite bättre verktyg? Jag har svårt att tänka mig utvecklarna på Ericsson sitta och labba med en Raspberry Pi. På något vis sätter det ändå nivån för vad WG2 är för slags bolag. Och därmed kanske också standarden för vad man kan förvänta sig av detta Telenor/Vimla/WG2 experiment?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I just det här fallet, för att dema ett säkerhetsproblem, kan det ändå vara fördelaktigt eftersom andra enkelt kan replikera samma setup.

    De använder väl också en Pi med batteri anslutet för att just dema en portabel/smidig lösning för att sätta upp en så kallad "honeypot" på publika platser, så att de kan läsa ut IMSI-strängen när VoWiFi-samtal äger rum.
     
    Last edited: 23 apr 2020
    svenix gillar detta.