Fråga: Skumt SMS-problem

Diskussion i 'P30-serien' startad av Anders75, 13 dec 2019.

  1. Anders75

    Anders75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om jag lägger detta i rätt forumdel.
    Vet inte ens om det egentligen är mobilrelaterat!
    Problemet då...
    Jag skickar sms till min särbo, ett ganska långt sms, o allts ser bra ut i min telefon.
    När det kommer fram i hennes telefon, så har texten ändrats??
    Vissa meningar kommer inte med, o vissa meningar har ersatts?
    Hon trodde jag var helt tokig, o skickade tillbaka "Jag förstår verkligen inte hur du menar"
    O jag kikar på meddelandet i min telefon, o undrar om hon har fått hjärnblödning eller något, för det var verkligen inte svårt att förstå.
    Så igår träffades vi, o jag frågade hur hon mådde, o undrade vad det var i meddelandet som hon inte fattade?
    Då visade hon upp det, o det stämde inte alls med det jag skrivit på min telefon??
    Vissa saker var rätt, men det var ganska svårt att förstå....
    Detta har hänt någon gång innan, o jag fattar inget?
    Jag har en P30, o hon en Iphone.
    Har någon varit med om liknande?
     
  2. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Min sambo var med om liknande fenomen för något/några år sedan. Kom aldrig fram till orsaken. Avsändare var en Android, mottagare en IPhone - Kan det ha nå't med saken att göra? (Det som inte stämde i meddelandet var fragment hämtat från gamla SMS som skickats från/till samma telefoner.)
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    SMS stöjer ju bara 160 tecken egentligen, och när meddelanden är längre så används lite trolleritrick för att dessa ska se ut som ett meddelande. Tyvärr kan denna trollformel gå fel ibland, och exakt vad som gått fel kan vara svårt att veta. Concatenated SMS - Wikipedia

    Enklaste sättet att komma runt det är nog att skicka MMS istället om man nu inte vill använda någon annan meddelandeapp. I Google messages är det lättaste sättet att göra detta att hålla inne flygplanet och välja brådskande eller lägga till en rubrik.
     
  4. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Trolleri och trolleri - Det borde vi det här laget vara en rätt mogen teknologi, med tanke på hur länge man kunnat skicka SMS > 160 tkn. :P
    Men sannolikt har det sammanslagna SMS och nå'n bug i nätet/näten eller telefonen att göra, ja.