Google Pixel 4/XL - köptråd, bra & dåligt?

Diskussion i 'Google Pixel 4 / Pixel 4 XL' startad av ruf0ns, 22 okt 2019.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Fast, nu handlade det lite mer om att inte alla gillar stora telefoner och vissa har mindre händer och allt vad det nu kan vara, och då är det fortfarande bättre att välja den lilla pixeln med ett batteripack än att offra den ergonomiska faktorn och gå till en stor Pixel 4 XL för batteriets skull, så det är inte så enkelt som "välj den större för batteriet", kan man inte hantera den ordentligt i handen blir det bara grymt jobbigt.

    Nog har Google absolut gjort ett snedsteg och håller med till 100% att det kostar mer än det smakar med Pixel:n, speciellt om man vill beställa en till Sverige.
    Om man i Sverige kunde köpa Pixel 4 XL för typ 7990:- för 64 GB/8990:- för 128 GB, och kunde köpa den via en operatör till en lägre kostnad så som vissa har, så hade jag tyckt att det absolut var värt priset över t.ex iPhone 11, men så som situationen är just nu så är jag tveksam.
    Och den vanliga Pixel 4:an borde börja på typ 6990:- för 64 GB, 7990:- för 128 GB.
    Så dom är egentligen prissatta ungefär en tusenlapp för mycket per modell enligt min åsikt.
     
    TroyMcCoy, BrorSnor, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Så är det nog. Alla mobiler har kompromisser. Man av alla funktioner enligt diverse undersökningar verkar batteritiden toppa listan av vad kunder vill ha.
    Ett sökföretag som Google borde veta det.
    Så jag undrar om rätt person är i ledningen för deras hårdvara?
    De har inte lyckats få fart på försäljningen något vidare.

    Så jag är inte så säker på att deras strategi funkar.
    Det kanske är bättre att de satsar allt på bra mjukvara och låter deras partners tillverka mobilerna.
    Det är lite för mycket missar för att Pixel serien blir ett alternativ för flertalet kunder.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Självklart ska man välja en annan telefon än Pixel 4 om det är ett alternativ. Men om en person prompt ska ha en Pixel, t.ex. för kamerans egenskaper, men vill ha minsta möjliga telefon p.g.a. små händer så känns det som ett uselt råd att rekommendera XL bara för att den har bättre batteritid.
     
    matssoderstrom, DaBull, livinl0ud och 4 andra gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det finns ju den lilla Pixel 3a om man föredrar en mindre mobil.
    Inte överdrivet stort batteri heller med sina 3000 mah men i kombination med mindre batterislukande funktioner så räcker den längre.;)
     
  5. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Ni som har en XL, vad är för/nackdelarna med aspect ratio på 19:9? För mig med pixel 2 känns det som ett enormt steg upp, och något som gör att jag blir tveksam till XL. Den blir liksom flera centimeter längre än min nuvarande.
     
  6. teknikgubben3

    teknikgubben3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    26
    Gjorde ett liknande hopp med tidigare telefon. Det var inte några större svårigheter att vänja sig vid en större telefon, tog några dagar och så var allt normalt.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Efter att ha läst köptråden är det frågan om det är värt att rekommendera en Pixel överhuvudtaget?
    Verkar mycket strul med import.

    Är man enbart ute efter en bra kamera och kan leva med iOS så har Apple ett bra utbud.
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Och vill man stanna kvar med android finns det ett ännu större utbud med mobiler som har bra kameror:)
     
    Johnh3 gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Jämförde en liten Pixel 4 och XL idag. Jösses vilken skillnad i framerate i spel. XL klarar inte att driva skärmen i 90hz på t.ex. Ingress Prime men det går utmärkt på lilla. Värt att tänka på om ni spelar.
     
    Johnh3 och BrorSnor gillar detta.
  10. Sylvanus

    Sylvanus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Gick själv över från iPhone till Google Nexus för ett gäng år sedan men känns nästan som det är dags att gå tillbaka igen pga enkelhet och mindre strul. Någon som här som jämfört själva dagliga användningen mellan en Pixel 4 och de senaste iPhone?
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag använder båda dagligen så det är bara att fråga på :)
     
  12. Sylvanus

    Sylvanus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Spännande, vilken iPhone kör du?

    Kör också två telefoner och märker att jag ofta väljer den ena över den andra pga enkelhet. Är det samma för dig? I så fall vilken plockar du helst fram för att googla något snabbt, navigera osv?
     
  13. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag har samma uppsättning med Iphone 11 Pro Max och Pixel 4 XL.
    Orkar oftast inte bära med mig 2 telefoner så min Iphone är den som följer med när jag inte är hemma. Mest pga min Apple Watch och Airpods. Hemma leker jag mest med min Pixel. Gillar båda men på olika sätt, båda har sina för och nackdelar.
     
  14. Sylvanus

    Sylvanus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för svar, kör du jobb på någon av dom? Typ Outlook, kalendrar och sånt??
     
  15. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Kör kalendrar på båda. Mest egna, barnens/familjens grejer som jag vill komma ihåg. Grabben spelar innebandy och fotboll och jag spelar innebandy så det blir en del.
    Har dock ingen jobbtelefon.
     
    Sylvanus gillar detta.
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är ganska enkelt att svara på: iPhone (jag har en 11 Pro Max).

    iPhone är min "vardagsmobil" och har mitt primära SIM. Den är i mitt tycke är överlägsen på grundläggande grejer som
    • Textmeddelanden - iMessage är inget jag vill vara utan
    • Telefon - samtalskvalitet och 3G/4G mottagning är klart bättre än alla andra telefoner jag testat
    • Vardagsprestanda - iPhone laggar aldrig och tangentbordet är helt utan delay vilket gör den överlägsen att skriva längre texter på
    • Notifications - fungerar pålitligare på iPhone
    • Appar - de uppdateras snabbare, ser bättre ut (i mitt tycke) och fungerar överlag bättre
    • Säkerhet - Apples implementation av Face ID är betydligt säkrare än både fingeravtrycksläsare och Pixelns motsvarighet (som fungerar med ögon stängda). Dessutom är mjukvarustödet för Face ID suveränt - alla appar som kräver autentisering funkar t.ex. Bank ID
    • Kamera - tre olika objektiv från 0.5x till 2x. 1x-linsen är den bästa i någon telefon enligt mig och har även bästa mörkerprestanda av alla mobiler jag testat
    • Ekosystemet - jag har även en Mac, Apple Watch, Apple TV och iPad som fungerar helt sömlöst tillsammans
    Pixelns funktion är att stilla mina lekbehov. Den följer oftast med mig även när jag lämnar hemmet, men i likhet med @Timpppa@Timpppa så använder jag den mest hemma. Jag gillar anpassningsbarheten i Android och tycker att det är kul att leka med olika launchers och trixa med ikonpaket. Dessutom tar jag ofta med Pixeln på fotopromenader eftersom den också har en suverän kamera med annorlunda efterbehandling än iPhonen vilket blir läckert ibland (möjligheten att i realtid justera styrkan på HDR+ är suverän, likaså astroläget). Pixeln har också always on display som jag uppskattar.
     
    inact_0054, Sylvanus och livinl0ud gillar detta.
  17. Sylvanus

    Sylvanus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack @Timpppa@Timpppa & @jajo@jajo!

    Fick en iPhone XR av jobbet som jag var i valet och kvalet med. Hade nog tänkt kränga den i förmån för en Google Pixel 4 men ni har lagt fram bra poänger. Mycket uppskattat att ni tog er tid att gå på djupet.
     
    Timpppa gillar detta.
  18. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Värt och ha i åtanke, Pixel 4 har en bättre kamera än XR men XR har ingen dålig kamera för det.
     
  19. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Har nu haft min pixel 4 XL i några dagar, hittills har det som imponerat mest är den fina skärmen, kameran samt högtalarna.
    Bortsett från ljusstyrkan som har lägre max output än konkurrenterna. Har själv inte behov utav stark ljus då panelen är så pass bra så man ser ändå bra i starka ljusförhållanden och färgerna mattas inte av som det händer på vissa paneler där ljusstyrkan når max.
    Perfekt kalibrering och absolut ingen tint i vinklar.
    90Hz funktionen gör stor skillnad. Bilden känns klarare och behagligare att titta på ( har då jämfört med iphone XS)
    Hittills har kameran presterat bra och levererar detaljrika bilder samt porträtt.
    Ljudet är riktigt bra och väl balanserat.

    Ergonomin är kanske inte den bästa, men man vänjer sig väl. Då syftar jag på telefonens längd. Bredden känns optimal.

    Allt för nu...

    Ett tillägg som jag missade,
    Ansiktsupplåsningen, fungerar överraskande bra, både i mörk rum samt i vinklar svarar den konstant.
    Störde mig lite i början på att telefonen låstes upp av sig själv och hoppade direkt till hemskärmen då den läste av. Men slog av det sen i inställningarna. Fungerar även bra med dolda meddelanden så texten visas när man tittar på skärmen (i stil med IOS)
     
    Last edited: 18 dec 2019
    vandahl9, Salvion och livinl0ud gillar detta.
  20. SweBender

    SweBender Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Nån som gjort bytet från Samsung S9+ till en Pixel? Hur upplevde ni det?