Problem: TCL TCL 55" 55EP640W och Google Home. Kan inte stänga av TV:n via röstkommando.

Diskussion i 'Android TV' startad av calletrumma, 13 nov 2019.

  1. calletrumma

    calletrumma Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Hej!

    Har precis uppgraderat till en 4k tv från en vanlig full HD. Valet föll på en TCL. På min tidigare Sony kunde jag stänga av TV:n via min Google Home, men på den här TV:n går det inte. Jag har en Chromecast kopplad till HDMI-port 3 och den startar TV:n precis som den ska, men när jag ber Google Home stänga av TV:n stänger den alla appar och går till Chromecastens bakgrundskärm. T-Link, som är deras CEC är att på påslagning och autostandby.
    Körbetafirmware på både Chromecast och Home.
    Har försökt att googla mig fram till en lösning, men går bet. Någon här inne som sitter på en lösning?
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du måste göra par saker först.

    1. Ställa TV på engelska för aktivera Google Assistans
    2. Aktivera T-Link vilket är TCL CES bland annat om du vill kunna kontrollera enheter med TV också.
    Detta görs genom inställnings kugghjulet på TV fjärrkontroll för öppna inställningarna gå på System -> T-Link -> Och slå den på On

    Om allt detta är fixad
    Kolla Google Home appen, och se om du har valt rätt enhet som standard enhet istället än den utåt pågående Chromecast, väljer du TCL TV istället som standard TV.

    Så den hantera TV via TV och inte via Chromecast testa dessa.
     
    bernard gillar detta.
  3. calletrumma

    calletrumma Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Tack! Jag hade testat allt detta innan, men så igår, så bara funkade det helt plötsligt. Kan ha att göra med att jag fick en uppdatering av en systemapp på TV:n.

    Tack ändå!
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Behöver ju inte engelska på TV för Google Assistans, sedan den 3 December så finns Google Assistans även på Svenska.

    T-Link har jag ju på redan men får ändå inte upp som TCL som enhet kallar den för Android TV, vet dock inte hur den ska accessa TV, eftersom den kontrolleras ju med hjälp av den inbyggda chromecast som är den som dyker upp.

    Vilken fireware fick du, kan du kolla under Inställningar -> Om - Kontakta oss och skriv av fireware versionen är det 543 på slutet så kör du nog den senasre Oreo versionen.