Bredbandskollen 4.0

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 15 dec 2019.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    [​IMG]

    I dagarna släpps en ny version av Bredbandskollens app, nämligen version 4.0. Denna app ska vara mer anpassad för de nya högre hastigheterna som man kan få sin mobil och därmed kunna erbjuda mer pålitliga resultat för testerna.

    Appen har en uppdaterad mätmotor och även en uppdaterad design så att appen ska bli lättare att använda.

    För att göra appen enklare är vissa funktioner borttagna; topplistan (och tillhörande profil), automätning och val av plats för mätning i hemmet. Dessa funktioner var inte speciellt populära verkar det som. I den nya appen kan man själv välja om testet ska göras via IPv4 eller IPv6 (för IPv6 krävs stöd från operatören) samt vilken server man vill använda.

    Appen verkar i övrigt mer pålitlig och stabil, åtminstone på den iPhone som jag använt appen på. Tror att denna kommer bli ett bättre alternativ än Speedtest för oss i Sverige. Problemet med Speedtest är den varierande kapaciteten på de mätservrar som finns, Bredbandskollen och IIS känns mycket mer pålitligt i detta fall.

    Appen släpps de kommande dagarna för iPhone och Android i respektive appbutik.
     
    FreddeN och Rocco420 gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara en undran. Ska man mäta IPv4 eller IPv6 tycker du? Min operatör har stöd för IPv6.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det bör inte vara någon skillnad, men beroende på hur allt är konfigurerat kan det bli olika resultat. Troligtvis påverkar det mest svarstiderna. Testa och se vad som fungerar bäst.
     
    jnsson gillar detta.