Köpråd : Ultraportabel speldator

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Carpe_Me, 15 dec 2019.

  1. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hallå

    Är på jakt efter en ultra portabel laptop att ha när jag jobbpendlar till utlandet och även där under tiden.
    Tanken med datorn är att den ska ta över för min iPad Pro och Xbox one X så vill kunna spela någon gång då och då annars så är det mest office paketet och Netflix/youtube som kommer köras.
    Kraven är så lätt som möjligt, ljusstark skärm, usb c, minst 14” skärm, neutral utseende ut (inget rgb monster) 16GB ram, SSD

    Hittade två datorer i varierande prisklass och klass
    Jämför produkter inom Laptops (Bärbara datorer) - Prisjakt

    MSI Prestige 14 (deras 15” variant är ointressant)
    MSI Prestige 14 A10SC-028NE (Laptops (Bärbara datorer))
    13 999:- billigast idag

    Pros: Laddas med USB-c kontakt (må vara en transformator innan men ska kunna ladda andra enheter med usb c) väger endast 1.3Kg
    Nackdel: i tester jag sett så verkar chassier vara gjort av gummi och flexar! Lött ram-minne

    Razer Blade 15
    Razer Blade 15 Base (2019) (RZ09-03006N92-R3N1) (Laptops (Bärbara datorer))
    22 490:- billigast idag

    Pros: chassiet flexar inte! Något snabbare
    Nackdel: proprietär laddare (mer att släpa på) tung på nästan 2kg, dyr


    Förslag på något annat? Tänkte kolla i de här två klasserna, ena är lätt med ok komponenter eller offra lite vikt men få en betydligt bättre laptop



    Bubblare är att helt lägga ner allt vad spel heter och lära sig linux igen för att fördriva tid
    https://www.dustinhome.se/product/5011127135/xps-13-9380-ubuntu
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag tror du får bestämma i vilken kvalitet du vill kunna spela för det är det som bestämmer i vilken prisklass du bör sätta dig i.
    Även här så blir det svårt att få en riktig gaming dator utan en proprietär ström adapter då ett fetare grafikkort behöver ha mer ström.

    Av egen erfarenhet så är Lenovo Legion Y740 serien en riktigt prisvärd gaming dator och den är en av dom absolut snyggaste gaminglaptopen som finns där ute (Nästan helt i aluminium).
    Du får nog mer Lenovo dator för pengarna än Razer datorn du kollar på.

    Men spelar du inte så finns det en uppsjö av datorer o välja på :D
     
    bernard gillar detta.
  3. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Tack för förslaget, kikade lite på Lenovon. Skärmen på den är ju ett stort plus, dock så börjar vikten springa iväg (må så vara att det bara är 100g men det blir skillnad på bagaget under pendlingarna...) och glömde storleken

    Hör vad du menar, låter som jag helt enkelt får acceptera en proprietär laddare, tror dock jag har en Lenovo laddare som ligger och skräpar någonstans så skulle ju kunna räkna bort vikten av den och lämna en i min andra bostad.

    Hur stor skillnad är det i kvalitet på ett gtx 1650 Max-q och ett rtx 2060? Har kollat lite videos på youtube men känns inte som det är den bästa jämförelsen
     
    Last edited: 15 dec 2019
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En dator som MSI Prestige är ju egentligen inte designad för kontinuerlig last, utan den är designad för att hantera enstaka spikar till och från. Spelar du på den gissar jag att det blir rätt kraftfull thermal throttling efter ett kortare tag.

    Prio ett bör vara att kika på kylningen för varje laptop du betraktar som intressant och sedan undersöka hur den presterar efter ~30 min last. En oerhört stor andel av de ultrakompakta kan gå ned till ~15-20 FPS efter 10-15 minuter last då kylningen inte klarar av mer än så.

    För de ultrakompakta är det oftast bäst att välja en så strömsnål GPU som möjligt för de spel man ämnar lira. Dvs framför att enbart gå på vilken maskin som ger mest GPU för pengarna, då prestandan ändå inte gör någon större nytta om datorn thermal throttlar hela tiden.


    Jag har tex en XPS 15 med GTX 1050 som går ned till 800MHz/10-15FPS efter ~10 minuter trots undervolt och repaste.
     
    Last edited: 15 dec 2019
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Mobila RTX serien är otroligt prisvärd. Men hade inte gått över 2070 kortet. Testade själv mellan 2070 och 2080 och 2070 räcker gott o väl. Så 2060 borde inte vara extremt mycket sämre men ser man realistiskt på det så spelar man ju bara i 1080p på bärbara om du inte ska ha extern skärm.
     
  6. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Det har du helt rätt i, MSI datorn lider av svår thermalthrottle men verkar som det går att lösa med undervolt. Hade faktiskt glömt bort det. Har för mig att 15” varianten ska klara det utan problem men då närmar den sig klassen med lenovo och razer i vikt och storlek. Kan ju ev vara så att jag får acceptera att de inte blir mindre om det nu ska gå att spela utan att behöva modifiera något

    Idag så har jag ingen tanke på att köpa extern skärm. Kan nog absolut komma i framtiden när jag ledsnar på att sköta bokföringen på en liten skärm. Alternativt att tjejen vill använda datorn när jag är hemma och köra sina CAD program eller vad de nu kallas. Men 1080p blir det nog oavsett om skärmen stödjer 4k eller mer (för min del) så något värre än 2060 känns inte lönt
     
  7. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Så efter lite om och men så vart det en dator ändå.
    Det slutade med en RGB julgran med namnet Asus GU502, verkade likvärdig med Razers dator sett till specifikationerna men betydligt billigare, gick dock på niten och köpte hos Elgiganten som vid tillfället var 1000:- billigare än hos webhallen vid tillfället. Visade sig efter ett tag att jag missat att hårddisken var mindre. Men å andra sidan så får jag ändå mer disk för mellanskillnaden.

    Enda som fanns att klaga på var att ljudet har varit så där på datorn. Det slutade att fungera och ville inte hoppa igång förän jag inaktiverat/aktiverat ljudkortet fram tills igår när det la av helt och jag provade att ominstallera datorn istället. Efter detta så verkar det hittills fungera utan problem.